Waar is mijn lieve meisje gebleven???

Ik heb van middag Linde opgehaald op het kdv en daar kreeg ik te horen dat ze helemaal niet lief was geweest.
Ze was bovenop een ander kindje gaan zitten, slaan, haren trekken en vooral niet naar de leidsters luisteren.
En dat terwijl ze altijd zo lief is, thuis is het sinds het weekend ook zo, de kleine dame antwoord op alles "NEEEEE!!!" en doet ook echt niet wat je aan haar vraagt (wat voorheen dus wel zo was)
Ze slaat Roos en kijkt echt heel erg arrogant als je er iets van zegt, zo van "wie denk jij dat je bent om er iets van te zeggen".
Ik moet er dan ook enorm aan wennen, Roos was altijd de pittige dame, en Linde een heel zoet meisje, maar ook deze dame heeft dus heel veel pit!
Op het kdv zeiden ze ook wel dat het bij de leeftijd hoorde, maar leken er niet heel blij mee. Nou kan ik me daar ook niet echt druk over maken maar ik hoop wel dat dit tijdelijk is.
Morgen dus maar eens heel actief uitproberen wat bij Linde het beste resultaat heeft wat straffen betreft.
Ervaringen en tips zijn dus van harte welkom!!!

groetjes Daniëlle en haar kleine monstertje.

Hoi Daniëlle,

Tja, ik sta er op zich niet zo van te kijken hoor. Ieder kind maakt op zeker moment een fase mee, waarbij ze hun grenzen gaan verleggen en bij de één gaat dat er wat heftiger aan toe dan bij de ander. Siebe kan er wat dat betreft ook wel wat van. Ik ben er ook van overtuigd dat wanneer ze al een ouder broertje of zusje hebben, dat die periode wat hefiger kan verlopen, vanwege het steeds het onderspit moeten delven in de periode dat ze nog niet zo  in staat zijn om zich te verweren.

Waar ik echter wel wat raar van sta te kijken is dat ze jou bij het KDV het gevoel geven alsof het iets slechts is. Tjonge, niet ieder kindje is een engeltje hoor en ik ben er zelfs van overtuigd dat er meer bengeltjes rondlopen dan engeltjes. Het hoort er gewoon bij. Dat ze het niet goed vinden dat Linde dit soort gedrag vertoont is normaal en het is ook goed om haar daar op aan te spreken, maar om het te doen over laten komen dat het iets abnormaals is, vind ik eerlijk gezegd wel een beetje raar. Zoals je zelf al aangeeft.....niets van aantrekken hoor.

Wat ik doe bij Siebe als hij me weer eens aan het uitproberen is, is hem wel even op gelijke hoogte aan kijken en duidelijk zeggen dat ik dat niet goed vind! Ook wanneer hij aan mijn spullen zit, ga ik op gelijke hoogte met hem zitten en zeg hem heel duidelijk dat het van mama is! Hij heeft er nu een handje naar om de bloemen uit een buitenpot te trekken. Grrrrr!!

Daniëlle, ik wens je heel veel sterkte en denk er maar aan dat het inderdaad een fase is waar ze gewoon weer doorheen moet. Het ontdekken van haar eigen identiteit en het proberen te vinden van de grenzen en die proberen te verleggen. Gewoonweg kijken hoe ver ze kan gaan en daar is jouw (jullie)  rol heel belangrijk in.

Liefs Fonske.

Hahahaha Daan, dat is schrikken zeker? Toch wat meer pit in die kleine jongedame dan je dacht....... Bedenk wel dat arrogantie en niet beinvloedbaar lijken te zijn waarnemingen zijn die wí'j als volwassenen eraan geven. Misschien is Linde zelf wel stomverbaasd dat ze dit effect sorteert met haar gedrag. Jouw Linde arrogant?? Ik kan het me écht niet voorstellen.

Overigens is het gedrag wél herkenbaar hoor. Toen ik Sophie vorige week ophaalde op het kdv kreeg ik te horen dat ze op het stoutstoeltje had gezeten (ik wist niet eens dat ze dat daar hadden hahaha........... daar heeft echt Gijs nog nooit op gezeten, de brave lieverd). Ze was ook, net als Linde, bovenop een ander kindje gaan liggen tot 3x toe. En dat vertelde ze dan ook stralend toen ik haar op kwam halen: no way dat dat schuldgevoel al enigszins in ontwikkeling is, dacht ik nog....

Maar wat is het geval: in de dagen erna zie ik steeds vaker dat Gijs en Sophie dat spelletje van omduwen/van de bank afglijden en dan over elkaar heen rollebollen regelmatig spelen: díkke pret hebben ze dan. Dus hoogstwaarschijnlijk heeft ze de essentie niet eens begrepen waarom ze op dat stoeltje moest. Overigens ging het deze week weer prima op het kdv.

Wat ik maar wil zeggen: geef haar een beetje de tijd en ruimte, corrigeer waar nodig, maar ik zou niet meteen gaan straffen denk ik. Laat die pit maar een beetje komen, dat heeft ze in haar leventje nog vaak genoeg nodig! Maar even slikken is het wel voor je, afscheid van je baby-dreumes en welkom peutertje! En wat is het dan makkelijk om dat een ander te adviseren, sorry............. Sterkte met je meisje, ik verheug me er heel erg op dat we elkaar binnenkort weer zien met het hele spul!!

Liefs
Susan

HERKENBAAR! Misschien een schrale troost maar ik ken het o zo goed! Ik denk ook dat het ontdekken van hun eigen 'ik' is, kijken hoever je kunt gaan, welk effect je gedrag op papa of mama, de leidster of een ander kindje heeft....het hoort er echt allemaal bij! (EN trek je van het kdv niets aan, tuurlijk balen zij dat het kindje waar ze anders niks mee te doen hebben nu even meer aandacht nodig heeft...maar daar zijn ze tenslotte voor!) Puck kan af en toe ook enorm driftig worden, stampvoeten en gillen om niks, terwijl ze eigenlijk altijd vrolijk en lief is..Ze heeft een aantal weken geleden ineens een paar keer enorme scenes gemaakt toen ik wegging op het kdv, de hele dag om mama roepen en gillen....en ineens was het weer over en was ze weer het vrolijke zonnestraaltje met de heloe dag goeie zin...
Tja, het valt ook niet mee om zoveel op een dag te leren (ze leren qua taal op deze leeftijd het meest!) en zoveel indrukken op te doen. Ga er maar vanuit dat haar karakter is zoals ze altijd is, maar dat ze soms even een mindere dag of periode heeft...dat hebben we allemaal weleens toch? (Wel grappig da thet bij de meiden toch erger lijtk te zijn?!!)Ik wens je heel veel succes en zou zeggen: zeg dat je het nietleuk vind en negeer het verder gewoon)/ Zegt een mama die ook maar doet wat ze denkt dat het beste is haha!

Liefs, Marcia mama v Puck

Thanks voor de  herkenning, straf is inderdaad niet het juiste woord, corrigeren is heel wat beter.
Ben benieuwd vandaag, vannacht heeft ze tot 2x toe haar bedje onder gespuugd, zo zielig (ook dat was de eerste keer) .
Ik heb ook het idee dat er op het moment zoveel nieuws in haar leventje is, zoveel te leren en zoveel veranderingen dus ook deze reacties horen daar natuurlijk bij.
Daarbij was vorige week de week van Roos ivm haar verjaardag, deze week weer ivm het ziekenhuis, dus ze is ook veel bij opa en oma geweest.
Ze heeft het daar super naar haar zin, en krijgt ook veel meer haar zin als hier thuis,
dus dat zal ook nog wel meewerken.
Het meisje ligt nu lekker te slapen, ik ga zo boodschappen doen en dan zijn we de rest van de dag lekker thuis, ik heb er zin in!!!

liefs Daniëlle.

Terug
Bovenaan