Hoi mama in opleiding,
heb je al geoefend met kolven? Het is wel handig als je het 'kunstje' vast onder de knie hebt.
Weet je al waar jullie heen gaan die dag? Dan is het misschien een idee om van te voren even te bellen en te informeren of het mogelijk is om te kolven in een prettige ruimte. Geloof me, van de wc in een kroeg wordt je niet vrolijk!
Natuurlijk is het het beste om te kolven op de voedingstijden van je kind, maar als dat een dagje niet lukt is dat ook niet zo erg, zeker niet als je borstvoeding verder goed loopt. Wat wel vervelend is is stuwing. Dus kolven voordat je daar last van krijgt is wel zo prettig.
Verder is het handig om te voeden / kolven vlak voordat je thuis weg gaat. Dan ben je er de eerste 3 a 4 uur in ieder geval vanaf. En maak van elke gelegenheid gebruik die er is om wel rustig te kolven, ook al is het zogenaamd nog geen tijd.
Kolven kost ook tijd. Is het programma een beetje zo dat je er ook tijd voor kunt nemen? Ik weet uit ervaring dat er niets zo vervelend is als kolven terwijl je het idee hebt dat er mensen op je staan te wachten. Dan schiet het echt niet op met die toeschietreflex.
Jullie gaan vast ook ergens eten. Vraag van tevoren even of je melk daar in de koelkast mag staan. (Ik doe de potjes melk altijd in een grote tuperwaredoos, zodat als de koelkast niet zo schoon is het toch geen kwaad kan.)
Wat mij altijd helpt is om van te voren te bedenken of ik kolf om m'n productie op gang te houden óf om de melk te kunnen bewaren en gebruiken. Dit klinkt misschien raar, maar als ik weet dat ik de melk die ik vandaag kolf morgen nodig heb om m'n kind te voeden kolf ik vaak veel minder ontspannen omdat ik dan meer gericht ben op de hoeveelheid melk die ik kolf. (Volgt iedereen het nog....?) Kolf ik alleen om de productie op gang te houden, dan is alles wat eruit komt mooi meegenomen! Tja, kolven is maar een ingewikkeld proces....
Heel veel succes ermee en een hele gezellige dag gewenst!
Groetjes,
Margrethe