Waar kolf je als je een hele dag weg bent???

Hallo allemaal,

ons zoontje is nu 2 weken oud en we zijn er dolgelukkig mee. de borstvoeding loopt prima.
nou heb ik binnen kort een vrijgezellenfeest van mijn toekomstige schoonzus. deze dag begint om 12 uur en duurt tot 's nachts. maar nou zit ik een beetje met het kolven.
Waar doe je dat in het openbaar???
en doe je dat dan ook echt iedere drie a 4 uur?
en hoe bewaar je de melk???
en hoe houd je de kolf schoon???

alle tips en antwoorden zijn welkom!!!

alvast bedankt Mama i.o.

Voor je begint met kolven moeten eerst de borstschelpen en de flesjes 5
minuten uitgekookt zijn, de fliepertjes van de kolven kook je maar 1
minuut uit!

De melk bewaar je het beste in de koelkast of vriezer, als je een dag
op pad bent dan lukt het misschien ook wel in een koeltasje met een,
hoe heet zo'n ding ook weer..... ligt in de vriezer en gebruik je om
iets koud te houden. Nou ja je snapt wel wat ik bedoel.

Bij mijn kolfset zit ook zo'n tasje en de flesjes passen er precies in.

Kolven moet je wel op een rustig plekje doen en neem een foto van je
kleine mee, dan gaat het het beste. Ook kun je het beste op ongeveer
dezelfde tijden kolven als wanneer je BV geeft anders krijg je stuwing
(niet fijn!!) of je gaat minder melk aanmaken (niet handig!!)

Ff nieuwsgierig, wat krijgt jouw kleine die dag te drinken??

Veel succes!

Oh ja, tussen het kolven door spoel je de spulletjes gewoon af met warm
water en je bewaard ze in ee droge doek. Je hoeft het maar 1 X in 24
uur uit te koken.

Hoi mama in opleiding,

heb je al geoefend met kolven? Het is wel handig als je het 'kunstje' vast onder de knie hebt.

Weet je al waar jullie heen gaan die dag? Dan is het misschien een idee om van te voren even te bellen en te informeren of het mogelijk is om te kolven in een prettige ruimte. Geloof me, van de wc in een kroeg wordt je niet vrolijk!

Natuurlijk is het het beste om te kolven op de voedingstijden van je kind, maar als dat een dagje niet lukt is dat ook niet zo erg, zeker niet als je borstvoeding verder goed loopt. Wat wel vervelend is is stuwing. Dus kolven voordat je daar last van krijgt is wel zo prettig.
Verder is het handig om te voeden / kolven vlak voordat je  thuis weg gaat. Dan ben je er de eerste 3 a 4 uur in ieder geval vanaf. En maak van elke gelegenheid gebruik die er is om wel rustig te kolven, ook al is het zogenaamd nog geen tijd.

Kolven kost ook tijd. Is het programma een beetje zo dat je er ook tijd voor kunt nemen? Ik weet uit ervaring dat er niets zo vervelend is als kolven terwijl je het idee hebt dat er mensen op je staan te wachten. Dan schiet het echt niet op met die toeschietreflex.

Jullie gaan vast ook ergens eten. Vraag van tevoren even of je melk daar in de koelkast mag staan. (Ik doe de potjes melk altijd in een grote tuperwaredoos, zodat als de koelkast niet zo schoon is het toch geen kwaad kan.)

Wat mij altijd helpt is om van te voren te bedenken of ik kolf om m'n productie op gang te houden óf om de melk te kunnen bewaren en gebruiken. Dit klinkt misschien raar, maar als ik weet dat ik de melk die ik vandaag kolf morgen nodig heb om m'n kind te voeden kolf ik vaak veel minder ontspannen omdat ik dan meer gericht ben op de hoeveelheid melk die ik kolf. (Volgt iedereen het nog....?) Kolf ik alleen om de productie op gang te houden, dan is alles wat eruit komt mooi meegenomen! Tja, kolven is maar een ingewikkeld proces....

Heel veel succes ermee en een hele gezellige dag gewenst!

Groetjes,
Margrethe

hoi,

ik had laatst ook een vrijgezellenfeest van mijn schoonzus.
van te voren had ik alles gesteriliseerd.

ik moest 3 x kolven.

mijn zoontje kreeg de hele dag nutrilon te drinken.
ik nam mee:
mijn kolfapparaat met batterijen ipv netsnoer. (medela Swing)
kolftrechter met een flesje om de melk in op te vangen,
4 bewaarbekers
koelboxje met koelelementen,
handdoek
zoogcompressen
desinfecterende handgel.

ik kolfde idd om de 3 uur.
ik kon in het restaurant, de bioscoop en de kroeg mijnmelk in de koelkast zetten.

wij deden een workshop buikdansen, uit eten, naar de film en stappen met de mannen die ook een vrijgezellenfeest hadden..

ik heb gekolfd bij het buikdansen, het eten en de film. gewoon tussen alle mensen, je kon alleen het kolfapparaat zien en de kof zat onder mijn trui, als je goed keek zag je ook het flesje..

ik deed het tussen de anderen omdat dan afleiding had en het kolven bij mij ongeveer een uur duurt.

veel plezier!!!

groetjes

Ik raad je aan om een te kijken op www.borstvoedingsforum.nl
Daar kun je heel veel info vinden over kolven. Heb ik ook veel aan gehad.

Ik heb nog niet veel buiten de deur gekolfd (behalve bij m'n ouders en op m'n werk dan), dus kan de wat dat betreft weinig tips geven.
Volgens mij is het beter om je kolf na gebruik te spoelen met koud water ivm de eiwitten in de melk (die stollen bij warm water). Evt kun je daarna nog met warm water spoelen ivm de vetten, maar dat is niet noodzakelijk.
Ik spoel op m'n werk alleen met koud water en gebruik m'n kolf wel zo'n 4x per dag. Aan het eind van de dag was ik hem dan goed af in een sopje en steriliseer hem daarna nog in de magnetron.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

dag mama in opleiding,

nog gefeliciteerd met je kindje, ik geeft zelf al bijna 7 maanden bv dus wie weet kan ik je nog wel wat tips geven.
de tips die je al hebt gehad zou ik zeker opvolgen, kom te weten hoe de dag in elkaar zit en waar je eventueel zou kunnen kolven.
neem die foto mee en vraag aan de huisarts voor syntocynonspray dat wekt het toeschietreflex op werk bij mij super !
want als het nie ttoeschiet heb je een probleem en oefen thuis met kolven.
en als het echt moet tja dan doe ik het toch op de wc want ik heb altijd teveel voeding en dan knal ik echt en dat is geen pretje.

en leg alvast een voorraad bv aan in de viezer zodat je niet voor die ene dag speciaal fv moet kopen en geven.
altand dat zou ik doen hoor, heb nog nooit fv moeten geven omdat ik vanaf het begin bv heb ingevroren.
in ijsblokzakjes en in bekertjes van avent die zijn ook heel handig moet ik zeggen.

dus veel oefenen en een voorrraadje aanleggen daar kom je voor  die dag heel ver mee en bel en informeer naar de lokatie waar je naartoe gaat.

succes marit

Terug
Bovenaan