Inderdaad zou ik dan alvast beginnen met het slikken van foliumzuur, het allerbeste is 3 maand vantevoren te starten voor je gaat proberen zwanger te worden. Verder is het persoonlijk; ik zou stoppen met roken (als ik zou roken), ik heb heel erg gezond geleefd vanaf het moment dat we probeerden zwanger te worden. Veel fruit, vezels, niet teveel vet, niet teveel ... . En GEEN alcohol. Ze zeggen altijd "1 glaasje kan geen kwaad". Nou is het bewezen dat dat wel kwaad kan, en persoonlijk vind ik dat je gewoon helemaal GEEN alcohol meer moet drinken. Veel mensen waaronder mijn schoonouders vonden dat overdreven, dat vond ik niet zo prettig. Maar ik heb er alles aan gedaan om gezond te leven en een gezond kind op de wereld te zetten; mocht er toch iets mis zijn dan kon ik me iig niet schuldig voelen van "had ik maar niet...." (Enig nadeel van dat (ruim) 1 jaar erg gezond leven (zwanger worden, zwanger zijn, bortsvoeding) is dat mijn darmen niet goed meer tegen te vet eten kunnen... Maar er zijn ergere dingen!)
En natuurlijk is er het financiele aspect waar ik me zelf persoonlijk van tevoren erg zorgen over maakte. Maar daar is altijd wel een mouw aan te passen; je hoefd natuurlijk niet persé alles nieuw te hebben, de kruidvat-luiers ipv Pampers zijn ook erg goed (persoonlijk vind ik ze beter...), ivm opvang kan je veel terug krijgen van de belasting, etc etc. Onze dochter is nu 1 jaar en we redden het prima, proberen zelfs een tweede te krijgen!
Veel succes!
Groeten, Esther.