waar vinden prenatale tests plaats?

A

Anoniem

Guest
hoi,

ik heb ontdekt dat ik zwanger ben. Superblij natuurlijk. We willen graag een vlokkentest laten doen. Nou las ik dat dat altijd in een academisch ziekenhuis gebeurd. Klopt dat? Heeft iemand ervaringen met deze test? Ik lees nl. verschillende tijdstippen waarop de test plaats kan vinden, nl. 10 weken en een paar dagen en 12 weken. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar zo vroeg mogelijk dus 10 weken en die paar dagen.

groetjes, keesje

Hallo Keesje,

Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!!!

Een vlokkentest of vruchtwaterpunctie gebeurd idd in een academisch of universitair ziekenhuis.

De dubbeltest kan in een gewoon ziekenhuis gedaan worden.
Je bloed wordt wel onderzocht in een amc of umc maar de uitslag en de nekplooimeting is in het gewone ziekenhuis.

Heb je al een gesprek met de verloskundige of gyn gehad voor zo'n eventuele test?
een vlokkentest en een vruchtwaterpunctie is nl niet zonder risico, de vlokkentest geeft een behoorlijke kans op een miskraam.

Het ligt eraan wat je allemaal te weten wil komen natuurlijk, en op basis daarvan zal je gyn of verloskundige je adviseren en uitleggen bij welke weken en waar je de testen kan laten uitvoeren.

Liefs Randy

Dank je wel voor je antwoord. Ik dacht het al. Ik heb zo'n hekel aan dat ziekenhuis.
De kans op een miskraam is inderdaad behoorlijk aanwezig, maar we willen toch echt een test en met een vruchtwaterpunctie hoor de uitslag zo laat, ik zie het niet zitten om een zwangerschap rond de 20 weken nog af te breken. Dan ben ik al zo ver. Dat lijkt me moeilijker dan met 14 weken. Is ook moeilijk uiteraard, maar toch.
Ik ga morgen maar eens de vk bellen voor een afspraak.

groetjes, keesje

Terug
Bovenaan