Hoi,
Moeilijke vraag, dit verschilt per persoon en per zwangerschap. Ik kan je wel vertellen wat ik voel, maar dit zegt niet zo veel. Ik begon de baby te voelen bij 12 weken, (dit is wel mijn eerste kindje maar niet mijn eerste zwangerschap vandaar zo vroeg, anders voel je met gemiddeld 20 weken het eerste leven) dit lijkt op je darmen, dus niet echt goed voelbaar. Dus na 20 weken kun je al schopjes voelen, dit is als je geen voorliggende placenta hebt. Bij 28 weken kon ik al een voetje vastpakken en zijn de trappen erg hard, zorgt voor blauwe pekken binnen in je buik (is soms erg pijnlijk) en hij/zij kan rond die tijd ook je ribben gevonden hebben. Bij 30 weken is de ruimte al wat minder en voel je je baby overal in je buik, meer strek en rek gevoel. Vooral als hij/zij nog aan het draaien is.
Ook kan je rond week 28 de hik voelen, dan gaat je buike overal tekeer in een regelmaat.
Oh ja, elke dag voel je wel een keer per dag, aan het einde van je zwangerschap heeft je baby een vast ritme, tenzij je een voorliggende placenta hebt of een baby hebt die liever slaapt.
sorry voor het lange verhaal! maar ik hoop dat het iets duidelijk is.
Let wel op bij iedereen is het anders!
grt Suuz 32,5 weken