WAARNEER KUN JE JE KINDJE VOELEN TRAPPEN EN VOELEN?

A

Anoniem

Guest
Ik heb een vraagje aan mensen die al wat langer zwanger zijn,vanaf waarneer kun je je kindje voelen schoppen?En is dat elke dag of zo nu en dan?

Veel liefs xxxxx Bernicee (5weken/6 dagen)

Hoi,

Moeilijke vraag, dit verschilt per persoon en per zwangerschap. Ik kan je wel vertellen wat ik voel, maar dit zegt niet zo veel. Ik begon de baby te voelen bij 12 weken, (dit is wel mijn eerste kindje maar niet mijn eerste zwangerschap vandaar zo vroeg, anders voel je met gemiddeld 20 weken  het eerste leven)  dit lijkt op je darmen, dus niet echt goed voelbaar. Dus na 20 weken kun je al schopjes voelen, dit is als je geen voorliggende placenta hebt. Bij 28 weken kon ik al een voetje vastpakken en zijn de trappen erg hard, zorgt voor blauwe pekken binnen in je buik (is soms erg pijnlijk) en hij/zij  kan rond die tijd ook je ribben gevonden hebben. Bij 30 weken is de ruimte al wat minder en voel je je baby overal in je buik, meer strek en rek gevoel. Vooral als hij/zij nog aan het draaien is.
Ook kan je rond week 28 de hik voelen, dan gaat je buike overal tekeer in een regelmaat.

Oh ja, elke dag voel je wel een keer per dag, aan het einde van je zwangerschap heeft je baby een vast ritme, tenzij je een voorliggende placenta hebt of een baby hebt die liever slaapt.

sorry voor het lange verhaal! maar ik hoop dat het iets duidelijk is.
Let wel op bij iedereen is het anders!

grt Suuz 32,5 weken

hallo,

dit is inderdaad zeer verschillend! Maar bij mijn 1e zwangerschap was het ongeveer met 19 weken. Huh denk je dan wat is dat nou weer???

Bij deze zwangerschap voelde ik het met 15 weken. Misschien omdat ik het nog een beetje weet van de 1e keer. Ik denk dus dat je nog even geduld moet hebben, maar het komt echt wel!!

Groetjes  Sandra
(24 wkn 6 dgn)

Het verschilt inderdaad van vrouw tot vrouw, de plek waar je placenta ligt is vrij bepalend. Voorop je buik is lastiger voelen. Zowel bij mijn eerste als tweede zwangerschap voelde ik het rond de 16 tot 17 weken. Maar als je het pas rond de 23 weken voelt is ook normaal.

Vanaf 26 weken is de VK-regel hoor je je kind elke dag te voelen. Dit is niet de hele dag maar met name als je ontspannen bent. Je buikspieren zijn dan niet aangespannen waardoor  je kindje minder in de klem ligt.

Een goede oefening om het op te wekken is door vanaf de 20 weken op je rug te gaan liggen, handen op je buik en dan heel ontspannen met je buik te gaan ademen. Je maakt je buikspieren zo losser en vaak begint het trappelen dan, maar ook niet altijd.

De eerste keer voelt het raar, niet echt als trappen maar meer een onwillekeurige spiertrekking. Later voel je meer trappen tot het moment dat je een voetje pakken kan aan de buitenkant van je buik!

Maar voor jou duurt het helaas nog wel eventjes!
Fijne zwangerschap,
Ingeborg

Terug
Bovenaan