Waarom doorslapen?

Hallo allemaal,

Ik volg nu al een tijdje dit forum. En ik kom veel vragen tegen over doorslapen. Baby's die bij 4 weken al doorslapen........heerlijk toch. En als het kind het kan hebben en de voedingen niet nodig heeft dan is dat echt heerlijk voor de papa's en de mama's.
Maar soms lijkt het erop alsof het baby's behoren door te slapen. En hoe eerder hoe beter. En ik merk aan sommige vragen van nieuwe mama's (en natuurlijk ook de papa's hier) dat ze bezorgd zijn als hun kind van 6 maanden nog niet doorslaapt.
En daar is op zich niets mis mee. Natuurlijk uitzonderingen daar gelaten. Je moet als ouder natuurlijk wel kijken wat de reden is van het niet doorslapen. Als het kind pijn heeft of ziek blijkt te zijn.......dan moet je daar wat aan doen.

Maar er zijn ook kinderen die gewoon nog voedingen nodig hebben. Ik ben dus zo'n mama wiens dochter van al 1 jaar nog steeds niet doorslaapt en tussen 20:00 en 07:00 nog 1, 2 en soms zelfs 3 keer nog wakker wordt en dan honger heeft. Ze krijgt nog borstvoeding. Zal misschien nu van een aantal moeders advies krijgen om te stoppen met bv en over te stappen op kv omdat misschien mijn bv niet voldoende meer is. Zou kunnen. Maar mijn dochter wil geen melk (gekolfde, kv of gewone melk) uit fles of (tuit)beker drinken. Overdag krijgt ze kv (als melk of door pap) en dat geven we haar met een lepeltje. Maar sinds ze kv overdag en een papfles (200ml ook met een lepeltje) voor het slapen gaan merk ik geen verschil in haar slaappatroon. Ze is niet beter of langer gaan slapen. Wat ik wel had gehoopt.
Verder is ze een verschrikkelijk actief kind al vanaf haar geboorte en op het cb zeggen ze dat ze waarschijnlijk gewoon de voedingen 's-nachts nog nodig heeft omdat ze zo verschrikkelijk actief heeft. En ze eet al niet zoveel. Ze eet geen brood. Ze krijgt pap, melk en gepureerd fruit en gepureerd avondeten. Eten met stukjes spuugt ze uit en na 1 hapje weigert ze het gewoon.

Wat ik wil zeggen is dat niet alle baby's hoeven/kunnen doorslapen en dat er ook naar de situatie van het kind gekeken moet worden.
Mijn zoon (nu 3 jaar) was het tegenovergestelde van mijn dochter. Hij sliep met 3 maanden al door. En van cb moesten we hem tussen 23:00 en 00:00 uur wakker maken voor een voeding omdat hij onder gemiddeld was met zijn gewicht. Tot aan de 7e maand maakten we hem dus wakker voor zijn laatste voeding. Totdat hij nog maar 50-100ml dronk. Vond ik niet echt de moeite meer om hem voor wakker te maken.

Dus lieve mama's en papa's......wiens kind nog niet doorslaapt. Maak je niet druk. Natuurlijk wil je dat het kind doorslaapt, alleen al voor jezelf. Ik kan het weten, ik slaap al een jaar lang maar 4 tot 5 uur per nacht.
Ik vertrouw erop dat mijn dochter een keer zal doorslapen en waarschijnlijk als ze meer en beter zal gaan eten overdag. En ik hoop dat dat snel gebeurt.

Groetjes Chantal
 
Beste Chantal,

Ook ik ben een moeder die zich afvroeg waarom mijn kind niet doorsliep. Ook ik keek naar de situatie van mijn kind. Hij werd wakker van de honger omdat wij in een domino effect zaten. Drinken 's nachts betekende voor hem minder drinken overdag. Ik vind dat je je kind dan moet helpen om overdag voedsel te nuttigen en niet 's nachts. En gelukkig is dat nu gelukt. Ik probeer alle moeders te helpen met mijn ervaringen en ik hoop dat men er wat aan heeft. Het zoeken naar voor ons de beste  oplossing was een hele weg. Mijn tips wil niet zeggen dat het voor alle kinderen helpt maar misschien wel voor een paar.

Ik kan me goed voorstellen dat je bv blijft geven in jouw situatie. Ook jij doet wat het beste is voor je kindje. Ik ben heel erg te spreken over het boek  de tevreden baby. Daar staat ook precies zo'n verhaal zoals jij beschrijft met jouw kindje. Misschien heb je er wat aan. Ik hoop dat ik je daarmee geholpen heb. Ik was een moeder die eigenlijk nooit boeken las over opvoedingen ed maar daar ben ik van terug gekomen. Ik pluk overal tips vandaan die het beste overeenkomen met de behoefte van mijn kindje.
Ik wens je heelveel succes met het zoeken naar de oplossing die het beste bij je past en die goed voelt.

Groetjes Celie
 
Beste Celie,
Dank je wel voor je reactie. En ten eerste wil ik zeggen dat ik alle tips hier op het forum lees en kijk wat voor oze situatie en mijn kinderen het beste is. Dat zal waarschijnlijk iedereen hier doen.
Mijn bericht over dit onderwerp was erg algemeen en niet zozeer op jou adviezen bedoelt. Het viel me gewoon op dat er zoveel vragen waren over dit onderwerp en ook in mijn prive-omgeving lijkt het soms een race wiens kindje het eerste doorslaapt. En zo zoe het niet moeten zijn.
En ook ik zou graag willen dat mijn dochter doorslaapt. Want ik snak naar een nacht waarin ik gewoon even goed kan doorslapen. En het liefst elke nacht. Maar aan de andere kant weet ik ook dat dat uiteindelijk eens zal gebeuren.
Ik heb trouwens nog nooit van het boek "Tevreden baby" gehoord. Dus ik ga het opzoek in de bibliotheek of ik schaf het aan. Want net zoals denk ik ook dat het "probleem" is dat mijn dochter overdag nog niet voldoende binnenkrijgt. Maar op dit moment krijg ik er gewoon niet meer in. Ben al blij als ze haar 120-150ml pap bij ontbijt en lunch binnenkrijgt. En dan is het ook altjd afwachten of ze haar hele fruithap wel wil. Ik kan het moeilijk erin proppen. Zij vindt eten gewoon niet echt interessant. Ik moet ook altjd haar afleiden met speelgoed. Ik merk wel als ik brocolli geef want dat geef ik gewoon los aan haar in haar handje dat ze het wel leuk vindt. Maar ja, ze is gek op brocolli. Maar als ik want anders geef dan gooit ze het op de grond.
Ik ga dat boek lezen en misschien kunnen we er wat mee. En anders is het gewoon afwachten wanneer onze dochter meer wilt gaan eten.
Groetjes Chantal
 
Hoi hoi,

Ik hoop echt voor jullie dat jullie wat aan dat boek hebben. Onze zoon heeft ook een tijd heel slecht gegeten. Hij dronk per dag zo'n 300 a 500 cc. Deze periode duurde ongeveer 4 weken en toen ineens ging hij meer eten???????? Heel typisch want mijn vriendin heeft ook een kleine van dezelfde leeftijd en die heeft ook precies hetzelfde. Wat het is geen idee? Want ze hebben energie voor 10.

Ik weet zeker dat alles goed komt.

Succes meid.

Groetjes Celie
 
Terug
Bovenaan