Waarom geen ritme?

A

Anoniem

Guest
Mijn dochter van 3 maanden drinkt  8 keer per dag. Er komt maar geen vast ritme in... even als voorbeeld 3 achtereenvolgende dagen:

Dag 1 7.30/*2 uur/11.00/13.30/15.30/18.00/20.00/21.30/22.30

Dag 2 7.30/* 3 kwartier/9.30/12.30/14.00/* 3 uur/18.00/19.30/21.30/24.00

Dag 3 7.30/*1 uur/10.30/12.00/13.00/14.30/*1 uur/17.30/*4 uur/22.00/23.00

We beginnen iedere dag op dezelfde tijd, omdat ze mee mijn zoon naar school gaat brengen. Dat helpt dus  al niet om een ritme op te bouwen.  
Ook gaat ze 4x per dag op dezelfde tijd in de wandelwagen, waarvan je dus zou denken dat dat ook zou kunnen helpen maar ook qua slapen lijkt er maar geen lijn in te komen. Zie * en de duur van de slaapjes.

Hebben jullie een idee hoe dit komt? Waarom kan ze de ene keer zo lang met een voeding toe en de andere keer maar een uurtje? En waarom zou ze de ene dag zoveel slapen en de andere dag zo weinig? En op verschillende tijden...?

Tja waarom....
Volgens mij hebben sommige kindjes dat gewoon.
Mijn zoontje van bijna 6 maanden heeft hetzelfde. Ik let al niet eens meer op de klok, dus een paar dagen beschrijven kan ik niet. Maar iedere dag is anders. zowel aantal als duur van de slaapjes als het aantal voedingen.
Ik heb ook een dochter van 2,5 en die was zo regelmatig als een zwitsers horloge. Dus ik moest er echt aan wennen. Ik ga nu maar mee met zijn flow tenzij mijn flow me beter uitkomt. en daar gaat hij ook erg relaxed mee om.

Anne

Hoi,

Zolang jij er geen last van hebt kun je dit gewoon blijven doen, zeker bij bv maakt het niet uit hoe vaak op een dag ze drinken, het ene kind is gewoon heel regelmatig terwijl een ander een beetje een ongeleid projectiel is!
Ik heb 3 kinderen en allemaal hadden ze hun eigen ritme, tegen de tijd dat je met vaste voedsel gaat beginnen komt er vanzelf een ritme in!
Mijn jongste van nu 1jaar heb ik ook op verzoek gevoed, die had ook geen vast ritme dat kwam pas met een maand of 9 er langzaam in, maar zelfs nu kan ik de klok er niet op gelijk zetten!
Vind jij het vervelend???
Zo ja dan ga je kijken naar een gem. tussen de voedingen en ga je bijv elke 3-3.5uur voeden, dan went je kindje er vanzelf aan.

Gr MJ

Heel herkenbaar! Mijn zoontje is nu ruim 4 maanden en hier is ook alles behalve een ritme te ontdekken. De ene dag slaapt hij lang en veel, de andere dag is hij telkens na een uurtje weer wakker. Ik heb soms het idee dat het met sprongetjes te maken heeft (zo was het afgelopen weken vaak een rommeltje met slapen, en als ik dan het oei ik groei boek erbij pak, dan staat er ook een mega-sprong beschreven bij 17-19 weken). Maar ja, ook in de periodes dat hij wel goed slaapt, is dat niet op vaste tijden. Het is voor mij de eerste, dus ik hoef me niet aan andere ritmes te houden (zoals een ouder kindje en/of schooltijden), dus ik neem het maar zoals het komt. Dat is denk ik voor ons allebei het meest relaxed! Groetjes!

quote: mary jane reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('26-01-2009 09:00:22'));

Hoi,

Zolang jij er geen last van hebt kun je dit gewoon blijven doen, zeker bij bv maakt het niet uit hoe vaak op een dag ze drinken, het ene kind is gewoon heel regelmatig terwijl een ander een beetje een ongeleid projectiel is!
Ik heb 3 kinderen en allemaal hadden ze hun eigen ritme, tegen de tijd dat je met vaste voedsel gaat beginnen komt er vanzelf een ritme in!
Mijn jongste van nu 1jaar heb ik ook op verzoek gevoed, die had ook geen vast ritme dat kwam pas met een maand of 9 er langzaam in, maar zelfs nu kan ik de klok er niet op gelijk zetten!
Zo ja dan ga je kijken naar een gem. tussen de voedingen en ga je bijv elke 3-3.5uur voeden, dan went je kindje er vanzelf aan.

Gr MJ

Hoi hoi,

Ongeleid projectiel...hihi, das een goeie!
Nou, vervelend... in principe niet hoor maar ik heb een zoon van 4 waarvoor ik 4x per dag op en neer naar school moet en het is iedere dag weer een complete 'uitdaging' om het (dus niet bestaand)schema van mijn dochter daar aan aan te passen. Iedere dag is er wel een keertje dat ik met een huilend meissie op en neer moet lopen en ik ben toch al gauw n half uurtje onderweg... das dus niet ideaal. Zeker omdat het wat dat betreft een echte meid is hoor... drama drama!  Ik had dus gehoopt dat ze met 3 maanden wel n beetje een rimte zou hebben maar nee dus. Hoe doe/deed jij dat?? Als je er 3 hebt...?

Vandaar dus dat ik me afvroeg of er iemand tips had. En ik ben nog steeds nieuwsgierig naar waar het aan kan liggen? Hoe het dus komt dat ze soms zo lang kan teren op een voeding en de andere keer niet. Ze drinkt wel even lang maar wellicht krijgt ze dan minder binnen, of is de samenstelling anders? Niet dat een antwoord op die vragen iets op lost maar ik ben er gewoon  in geinteresseerd.

3-3,5 uur is niet te doen, dat zou dan iedere 2 uur moeten worden maar dat past weer niet tussen de schooltijden door. Het vervelende is dan alleen weer dat ik haar wakker moet maken afentoe terwijl ze dus ook geen slaapritme heeft...

Gisteren trouwens weer een leuke actie: van 18 uur tot 23.00 uur gaan liggen slapen en dan 's nachts om 3.30 uur weer komen! Terwijl ze normaal door slaapt...

Ik denk dat ik dus maar gewoon moet blijven 'aanmodderen'.. hihi. Iedere dag de uitdaging aan gaan, maar ja, is dat niet waar het hele moederschap om draait? Uitdaging?

quote: Brenneke79 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('26-01-2009 10:10:22'));

Heel herkenbaar! Mijn zoontje is nu ruim 4 maanden en hier is ook alles behalve een ritme te ontdekken. De ene dag slaapt hij lang en veel, de andere dag is hij telkens na een uurtje weer wakker. Ik heb soms het idee dat het met sprongetjes te maken heeft (zo was het afgelopen weken vaak een rommeltje met slapen, en als ik dan het oei ik groei boek erbij pak, dan staat er ook een mega-sprong beschreven bij 17-19 weken). Maar ja, ook in de periodes dat hij wel goed slaapt, is dat niet op vaste tijden. Het is voor mij de eerste, dus ik hoef me niet aan andere ritmes te houden (zoals een ouder kindje en/of schooltijden), dus ik neem het maar zoals het komt. Dat is denk ik voor ons allebei het meest relaxed! Groetjes!

Mijn dochter houdt het sprongetjes schema niet aan.. die begint meestal te rommelen als ze juist het zonnetje in huis zou moeten zijn volgens het boek!   Haha, zou dat al iets zeggen over haar karakter?!
Het nemen zoals het komt is inderdaad de beste oplossing, zeker als je geen andere ritmes hebt. Maar, nieuwsgierig, hoe doe jij dat als je moet werken (weet niet of je dat moet) of weg gaat? Dat vind ik namelijk ook lastig, haar bij een oppas achter laten, want je kunt geen richtlijn mee geven en dat is (vooral voor de oppas) natuurlijk wel heel lastig.

quote: Mvwtje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('26-01-2009 13:44:20'));

quote: mary jane reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('26-01-2009 09:00:22'));

Hoi,

Gr MJ

Hoi hoi,

Ongeleid projectiel...hihi, das een goeie!
Nou, vervelend... in principe niet hoor maar ik heb een zoon van 4 waarvoor ik 4x per dag op en neer naar school moet en het is iedere dag weer een complete 'uitdaging' om het (dus niet bestaand)schema van mijn dochter daar aan aan te passen. Iedere dag is er wel een keertje dat ik met een huilend meissie op en neer moet lopen en ik ben toch al gauw n half uurtje onderweg... das dus niet ideaal. Zeker omdat het wat dat betreft een echte meid is hoor... drama drama!  Ik had dus gehoopt dat ze met 3 maanden wel n beetje een rimte zou hebben maar nee dus. Hoe doe/deed jij dat?? Als je er 3 hebt...?

Vandaar dus dat ik me afvroeg of er iemand tips had. En ik ben nog steeds nieuwsgierig naar waar het aan kan liggen? Hoe het dus komt dat ze soms zo lang kan teren op een voeding en de andere keer niet. Ze drinkt wel even lang maar wellicht krijgt ze dan minder binnen, of is de samenstelling anders? Niet dat een antwoord op die vragen iets op lost maar ik ben er gewoon  in geinteresseerd.

3-3,5 uur is niet te doen, dat zou dan iedere 2 uur moeten worden maar dat past weer niet tussen de schooltijden door. Het vervelende is dan alleen weer dat ik haar wakker moet maken afentoe terwijl ze dus ook geen slaapritme heeft...

Gisteren trouwens weer een leuke actie: van 18 uur tot 23.00 uur gaan liggen slapen en dan 's nachts om 3.30 uur weer komen! Terwijl ze normaal door slaapt...

Ik denk dat ik dus maar gewoon moet blijven 'aanmodderen'.. hihi. Iedere dag de uitdaging aan gaan, maar ja, is dat niet waar het hele moederschap om draait? Uitdaging?

Joh, je hebt zelfs volwassenen die niet elke dag bij elke maaltijd evenveel eten, en die niet elke dag op dezelfde tijd naar bed gaan!

Om wat meer rust te krijgen: misschien kan je oudste af en toe op school overblijven?
Zelf vervoerde ik de  kinderen vaak in een draagdoek, dan konden ze altijd drinken en slapen wanneer ze maar wilden en waar ik maar was.

Hoi,

De samenstelling van de melk verschilt wel van moment tot moment dus dat kan idd een rol spelen!
Is het idd misschien een optie om je zoontje te laten overblijven, geeft wel een stuk rust natuurlijk!
Hoe ik dat doe met 3? De oudste word om 8uur afgezet door mijn man, de middelste word om 8.50 opgehaald met de schoolbus,  ik moest hem wel om 12.10 ophalen en de oudste om 15.10, dus 2x op en neer, nu gaat de middelste hele dagen en haal ik hem om 15.40 op, dus hoef maar 1x op en neer nu! Dat is wel fijn!

Wat ik wel zou proberen als ik jou was, is er minimaal 2uur tussen te laten zitten, zo word het iets minder variabel.
Met slapen kun je misschien proberen om s'ochtends de kleine iets later in bed te leggen, daardoor slaapt ze wat langer en is de 2e/3e voeding ook net voor je de andere op moet halen, dan is ze in ieder geval rustig bij het op en neer gaan, ook kun je net voor je de 2e keer je kind gaat halen ook nog 5min laten drinken zodat de honger even gestild is tijdens het halen, dan kun je de rest geven als je weer thuis bent!

Wat een werk he die kleintjes

Gr MJ

Terug
Bovenaan