waarom is alles een gevecht?

Hoi alemaal,

Mijn zoon is ruim 1,5 en ik word af en toe helemaal gek van hem.
Hij wil geen schone luier, hij wil niet aankleden, niet in de buggy, niet daarheen lopen waar we heen moeten, niet op z'n stoeltje blijven zitten enzenz.
Alles waar hij geen zin in heeft is een gevecht, nu kun je met een broek aantrekken wel proberen er een spelletje van te maken maar dat gaat niet met alles, wie herkent dit en heeft evt nog een tip??

Groetjes Miranda
 
hi
hij zit heerlijk in een koppige fase..
jammer voor hem, ben jij de baas, en bepaal jij!

misschien is het handig als je hem uitlegt.
we gaan zo je luier verschonen,krijg je lekkere schone billen.op een negatieve reactie niet reageren.

hij mag evt naast je lopen, maar loopt hij weg of luistert hij niet,dan moet hij in de buggy.
dus: naast mama lopen,als je weg loopt moet je in de buggy. heel duidelijk.
en loopt hij weg dan zet je hem in de buggy.na 10 min kan je het weer proberen(wel moet hij weer rustig zijn in de buggy voor je hem er uit haalt)
uiteraard geef je hem een beloning(aai over zijn bol) om dat hij naast je blijft lopen.
kort en strak houden,je zal merken dat hij het wel gaat op geven.

het is vaak een fase.

leg uit dat hij zich moet aankleden anders word hij ziek of koud..
misschien wil hij iets zelf proberen aan te doen..laat hem dat dan doen, en daarvoor zal je eerder moeten beginnen met aankleden, aangezien het vaak lang duurt..

ik weet uit ervaring dat praten helpt,uitleggen, herhalen herhalen..
en zelf proberen rustig te blijven, zing een kinder liedje,dat ook rustig is.
je merkt dat je dan ook rustiger word..

succes, er zijn in de bibliotheek altijd leuke boeken om te lenen.
\bv schatjes. van tischa neve. ze kwam met haar tv programma op ned 1. boekje leest makkelijk, en er zitten veel handvaten in.
 
Ik herken het helemaal!

Bij mij helpt het als hij en ik allebei helemaal uitgerust zijn:
Als ik moe ben kan ik niks hebben en gaat hij irritant doen, als hij moe is kan hij niks hebben en gaat hij ook irritant doen. Uitgerust zijn gaat niet altijd (hier al een paar weken slechte nachtrust vanwege doorkomende kiezen), maar ik probeer dan in elk geval ook 's middags samen even te gaan slapen.

Eigenlijk probeer ik van de meeste dingen niet een te groot probleem te maken. Hij krijgt niet altijd z'n zin, maar soms als ik erover nadenk vind ik dat het voor hem best moeilijk is al die regels. Dan kijk ik wat ik vooral belangrijk vind en de rest ben ik dan wat soepeler mee.

Wij eten bijvoorbeeld altijd aan tafel. Hij eet nu heel slecht, waarschijnlijk door die kiezen, dus mag hij van mij dan wel even van tafel als hij niks meer wil eten. Anders gaat hij toch maar met z'n eten kliederen. Het is natuurlijk ook moeilijk om een half uur stil te zitten als je niets meer eet. Dan komt hij bij het toetje weer aan tafel en eindigen we samen.

Over dat meelopen: dat deed mijn zoontje ook niet, maar opeens leek het of hij een sprongetje of zoiets had gehad en daarna begreep hij het meelopen (dezelfde kant op als ik wil en in de buurt blijven). Dus nog een klein poosje geduld, opeens snapt hij het.

Succes!

Groetjes,
mamma
 
Geloof dat ze hier inderdaad allemaal doorheengaan.
Niet zo'n makkelijke tip, maar werkte bij mij wel heel goed: Meer op je strepen gaan staan en zijn slechte gedrag negeren. Door van sommige dingen een spel te maken gaan ze dit snel overal verwachten. Laat hem weten dat sommige dingen gewoon moeten omdat JIJ dat wil...
Dit zal in het het begin nog wel meer strijd leveren en tijd kosten, maar gaat steeds sneller en sneller.
Accepteer niet dat hij het niet wil.
 
Terug
Bovenaan