Waarom moedermelk binnen 24 uur invriezen?

<p>Ik heb een zoontje van 2 maanden en aangezien ik weer aan het werk moet, ben ik begonnen met kolven. Nu had ik uit de koelkast de beetjes van 3 dagen samengevoegd voor 1 voeding en deze vervolgens ingevroren. Maar nu lees ik overal dat je moedermelk binnen 24 uur moet invriezen. Die van mij is dus na meer dan 48 uur (in de koelkast) ingevroren. Nu wou ik die morgen gebruiken en dan heeft het 4 dagen in de vriezer gelegen. De oudste melk is dan dus 6 dagen oud. Zou dit kwaad kunnen? Of zou ik het moeten weggooien? Weet  iemand ook waarom het binnen 24 uur ingevroren moet? Want als dat is omdat het dan niet net zolang houdbaar is als normaal in de vriezer, dan moet het in dit geval toch wel kunnen omdat ik het binnen een week gebruik?</p>
 
La Leche league is mijn infobron:
 
Afgekoelde moedermelk moet bij voorkeur binnen 48 uur in de diepvries. Indien de melk later wordt ingevroren, kan het zijn dat deze minder lang houdbaar is.
 
Wat je kan doen is die fles geven en dan die voedingsbeurt kolven om die vervolgens in te vriezen. Bij openen bakje/zakje kan je voor zekerheid even ruiken. MM ruikt net als gewonen melk bedorven als niet meer goed is.
 
Je kan bewaartijden niet stapelen. Moedermelk kan buiten de koelkast 8 uur bewaard worden, 8 dagen in de koelkast en een jaar in de vriezer. Maar dus niet eerst 6 uur buiten de koelkast, dan 7 dagen in de koelkast en daarna nog een jaar in de vriezer.
Bij voorkeur vries je de melk dus zo snel mogelijk in na het afkolven. Dat je nu pas na 3 dagen hebt ingevroren is geen probleem, de melk zal niet zomaar 'slecht' worden. Ik houd altijd als vuistregel aan dat melk die na een aantal dagen in de koelkast pas ingevroren wordt als eerste weer opgemaakt wordt.
Overigens, ik lees dat je de melk al na 6 dagen weer wilt gebruiken. Dan kun je het het beste in de koelkast bewaren. Daar blijft het 8 dagen goed en bij invriezen gaan een deel van de goede stoffen verloren.
 
Gooi maar weg. Je hebt ook melk van 3 dagen bij elkaar gegooid. Dit kan niet. Dan moet je ook van de oudste datum uit gaan.
 
[quote quote=10285235]Gooi maar weg. Je hebt ook melk van 3 dagen bij elkaar gegooid. Dit kan niet. Dan moet je ook van de oudste datum uit gaan.[/quote]
Het is echt niet nodig om het weg te gooien. Melk mag gewoon bij elkaar gedaan worden, als het maar dezelfde temperatuur heeft en je dan voor de hele portie de houdbaarheid van de oudste melk aanhoudt.
 
 
Niet invriezen als je het binnen 8 dagen weer gebruikt. Dan is het beter om gewoon in de koelkast te laten staan. Bijelkaar gieten geen probleem maar de oudste melk ‘telt’ dan voor de 8 dagen.
 
Bedankt allemaal! Ik dacht dat het maar 3 dagen in de koelkast mocht, maar als het wel 8 dagen mag, dan kan ik het in het vervolg inderdaad beter in de koelkast laten. En dan gebruik ik nu eerst wel gewoon de ingevroren melk.
 
Hier kun je betrouwbare informatie vinden over de bewaartijden. Er zijn (kleine) onderzoeken gedaan waaruit is gebleken dat moedermelk mogelijk veel langer te bewaren is, je kunt dus echt gerust uitgaan van de bewaartijden die la leche league aangeeft. Ruiken en proeven helpt niet altijd, moedermelk bevat enzymen die de melk direct na afkolven al gaan voorverteren waardoor de melk zuur of ranzig gaat ruiken en smaken. Vooral ontdooide moedermelk kan echt heel smerig ruiken en smaken, maar de melk is dan niet bedorven en de meeste baby's drinken het dan nog met smaak op en krijgen er niks van.
 
Terug
Bovenaan