waarom niet tillen tijdens zwangerschap?

Hee meiden (heren?)
Hoe zit dat nou; met tillen en bukken tijdens de zwangerschap?

Op http://www.arbo-advies.nl/zwangerschap.htm staat:
Tijdens hele zwangerschap: bukken, hurken, knielen zoveel mogelijk voorkomen

Maar waarom? Hoe krijg ik dan de boodschappen de trap op...

Nou ja, niet dat ik mij zo strikt aan “wat je wel en niet mag“ houd maar vraag het mij wel af waarom?
Dan schat ik zelf wel in of ik de boodschappen de trap op sjouw, toch?

Liefs S. (19 weken zwanger)

ps. wanneer begin je met gym/yoga?

Precies weet ik niet waarom je niet te zwaar mag tillen (je mag natuurlijk wel altijd wat tillen) maar ik denk dat het is omdat al je banden en spieren in je lichaam wat verslappen.
De zwangerschapsgym begint meestal bij 6-7 maanden ongeveer. maar je moet je hier van te voren al bij de thuiszorg voor inschrijven. Is trouwens wel heel erg gezellig (wordt vooral veel gekletst en je doet er altijd goede tips op)
voor de yoga....... geen idee???

groetjes doortje (mama van 1 en 5 wkn zwanger van ?????)

Hmm, dit zat ik me gister ook af te vragen. Denk dat het iets met je buikspieren te maken heeft. Ja, klinkt een beetje vreemd, maar met tillen gebruik je je buikspieren.

Ook mag je geen buikspieroefeningen doen tijdens je zwangerschap, vraag me daarbij ook af waarom niet......

groet
Kameraadsel
26+5

Je rechte(!) buikspieren mag je inderdaad niet trainen vanaf een week of 12/14 zw.schap. Doet je lijf helemaal zijn best om die te verslappen zodat je buik/kindje kan groeien en zou je daar weer tegenin gaan trainen .
Met dat tillen.... het wordt inderdaad afgeraden met zware dingen te gaan lopen zeulen en tijdens mijn eerste zw.schap hield ik me er netjes aan en liet ik manlief de boodschappen in en uit de auto tillen.

En toen was ik zwanger van nummer 2 en kon de eerste dus nog niet lopen...ja vertel een kind van nog geen 1,5 en ergens tussen de 10 en 13 kilo maar dat hij zelf maar de trap op moet, de commode op moet klimmen en zijn bedje in moet klauteren. Dat gaat dus niet! Heb hem wel snel geleerd om toch echt zelf die trap op te klimmen, maar tillen daar kwam ik niet onderuit natuurlijk!
Wel heb ik me over het tillen laten 'adviseren' hoe dat zo veranwoord mogelijk kon en dat is dus goed door de knieen en dan zo min mogelijk uit rug en buik tillen. Kan het zo niet voor doen natuurlijk, maar ik moest 1 knie bijna op de grond zetten en dan met die knie en enkel van de andere kant weer omhoog en dat ging prima!

Groetjes,
Marije

het advies is dat je zo min mogelijk moet tillen, bukken etc. Dit heeft inderdaad te maken met het verslappen van je gewrichten banden, buikspieren etc. Je zal ook merken dat je verderop in de zwangerschap bij veel bukken, tillen en lopen harde buiken krijgt

Wees blij dat dit het arbo-advies is, daarmee voorkom je dat vrouwen tijdens hun zwangerschap nog zware dingen moeten doen van hun werkgever.

Wat prive sjouwen enzo betreft, je voelt het vanzelf wel als je teveel doet, luister dan naar je lichaam.

Miep

Terug
Bovenaan