Waarom slaapt mijn baby hooguit 20/30 min?

<p style="text-align: left;">Hallo! <br />mijn kleine meid van 9 weken slaapt sinds 3 weken hazenslaapjes overdag van. Maximaal 20/30 min. Ik snap er echt niks van... waarom zo kort. <br />Ik hou wakkertijd en slaapsignalen bij en dan hop naar bed. Ze kan meestal 1 uur wakker zijn. Ze ligt momenteel in een puckababy piep met ewan het droomschaap. Vooraf wieg ik haar in slaap en als ze in slaapt dommeld (dus bijna slaapt) leg ik haar neer geef ik haar de speen en dan slaapt ze na enige tijd 20/30 min. <br />Van 10 tot 8 uur doet ze dan hazenslaapjes.. en savonds in bad en valt ze als een blok in slaap en ik denk omdat ze overdag slecht slaapt. <br />Heeft iemand tips of is dit normaal ?</p><p> </p>

Tja dat is wel normaal,  ze moeten leren om de slaapjes te koppelen maar dat is de eerste maanden (!) nog moeilijk hoor. Ze kan zomaar morgen ineens een lange slaap doen van 3 uur en overmorgen niet meer. Geen peil op te trekken bij die ukkies. 
En als je gaat wandelen of als ze bij jou slaapt? Of samen in het grote bed? Slaapt ze dan langer? Ze hoeft écht nog niet altijd alleen te slapen op deze leeftijd. Samen slapen ze vaak beter en dieper.
Slaapt ze van 20.00-10.00? Dat is wel echt extreem lang. Dat is wel weer heeeel luxe hoor, dat is dan het grote voordeel ;) T is toch altijd wat.. als ze overdag lang slaapt, is ze waarschijnlijk de hele avond onrustig of om 6.00 klaarwakker ofzo. Dus dat is ook niet altijd ideaal ;) Het gaat vanzelf een keer beter hoor overdag. Maar laat haar ook lekker bij je slapen, mag best!

Probeer het te accepteren.. dat maakt het wat makkelijker voor jezelf. Heb hier hetzelfde liedje gehad tot ze een maand of 7/8 was (weet al niet eens meer precies). Bij opvang / oma heerlijk urenlang slapen en thuis altijd maar 30 minuten per slaapje, kon de klok er op gelijk zetten. Heel erg frustrerend. En zo ineens ging ze slaapjes van 1,5/2 uur doen, met soms uitschieters naar bijna 3 uur. Ik wist niet wat me overkwam! Dus hou vol, het komt goed ooit.

Jaa dat is inderdaad zo! Ze slaapt van 20uur na een badje tot 6 uur en dan voeding en meteen terug naar bed tot 20 uur. Dan komt ze om de 3 uur en slaapt ze dN 30 min. Ook slaapt ze in de wandelwagen en in de auto 30 min HAha. 
maar het is wel moeilijker met een dreumes die overdag ook Aabdacht nodig heeft. 

Als ze nog zo klein zijn is het wel lastig. Als ze wat ouder zijn kan je er wel wat slaapmethodes op toepassen zodat ze door kunnen slapen en zelfstandig. Dat is dan wel het belangrijkste later. Want als je later blijft voorwiegen gebruiken ze jou als slaap associatie om in slaap te komen.
Ons kleintje sliep in het begin ook vrij kort maar in de armen of draagzak kon ze uren slapen. Dat werd bij ons op langere tijd wel steeds lastiger omdat ze niet meer zelfstandig in eigen bedje wilde. Nu is dat allemaal goed gekomen. Ze is nu 10 maanden en nu doet ze overdag ook nog wel eens korte dutjes van 30 a 45 min. Krijg der ook niet meer voor elkaar langer te maken. Maar bij oma wel 1,5u tot 2u, heel raar. Nou ja alles is een fase laten we zeggen ;-))

Oh daar heb ik me ook zorgen over gemaakt rond die tijd. Overal las ik over slaapritmes en hoeveel ze zou moeten slapen. Dat zou van voeding tot voeding moeten zijn, en zoveel uur overdag en blabla.... 
Ik heb die hele 3e maand volledig in de stress gezeten met mijn baby die maar huilde en echt niet verder wilde slapen. Ik ben zooooo blij dat ik dat vanaf 11 weken gewoon lekker losgelaten heb en met haar mee ben gaan bewegen! En dan hoor je ineens om je heen dat het ook heel normaal babygedrag is op die leeftijd. 

Ze sliep steeds 30-45 minuten, en was dan een uurtje wakker (bij 11/12 weken he). Geen vaste tijden, en na elk slaapje wat te drinken. Ivm gefaalde bv zat ze toen al aan de fles, nou dat waren dus veel kleine flesjes. OP deze manier kalmeerde de boel heel erg. En vanaf 4 a 4,5 maand ging ze ineens weer onregelmatig af en toe een wat langer slaapje doen. Nu bijna 6 maanden en sinds een week heeft ze zelf de regelmaat gevonden met 3 slaapjes, waarvan een langer middagslaapje. Zelfs redelijk dezelfde tijden, al volg ik nog steeds haar. Ze heeft nu ook niet meer direct bij wakker worden een fles nodig, dat is nu op haar verzoek netjes elke 4 uur. 

Hier is dat ritme dus echt vanzelf gekomen, alleen veel later dan dat je overal in de boekjes leest. 

Ik vind slapen ook maar lastig met ons meisje. Maar het een beetje loslaten helpt wel.
Ik probeer haar wel elke keer bij signalen op bed te leggen of in de bak van de kinderwagen. Meestal slaapt ze niet of 20 minuten. Soms slaapt ze ineens 2 uur. Af en toe wil ze bij mij of m'n man wel slapen, dan laat ik dat gewoon. Belangrijker dat ze slaapt, dan waar. Kom zelf ook vaak niet echt ergens aan toe, omdat ik dan 'bang' ben dat ze wakker wordt als ik net sta te douchen oid. 

gewoon proberen los te laten en evt overleggen met het cb. Ik heb dat wel gedaan, maar heeft niet zover opgeleverd ?.

Terug
Bovenaan