Waarom spuugt mijn zoontje zo veel?

Al vanaf zijn geboorte komt er na (bijna) elke voeding wel wat terug bij mijn zoontje. Hij is nu bijna 7 maanden en hij groeit heel goed en is vreselijk gezellig en leuk. Maar... ik word soms echt vreselijk moe van dat gespuug. Ik moet hem soms wel vier keer op een dag schone kleertjes aangeven (als ik tenminste niet wil dat hij zuur ruikt...). Ik krijg nergens echt antwoord op de vraag HOE het komt dat het zo gaat. Hij drinkt zijn melk niet te snel en we nemen ook voor zijn groente en fruit echt de tijd. Maar vaak komt er weer behoorlijk wat terug, en dat is dan dus niet het zogenaamde "mondje teruggeven" maar echt spugen. Toen hij kleiner was ging dat met een echte golf en ging het soms wel een meter ver, maar dat is nu gelukkig voorbij. Maar we zijn altijd alert op een spuugpartij, waardoor we soms bijna panisch met een spuugdoek bij hem zitten...

Wie kan me helpen met een antwoord? En geloof me, dat het vanzelf over gaat helpt me niet, dat heb ik al duizend keer gehoord... Ervaringen van andere moeders zouden me ook erg helpen!

Groetjes Delena
 
quote: delena schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-12-2005 21:08:11'));

Al vanaf zijn geboorte komt er na (bijna) elke voeding wel wat terug bij mijn zoontje. Hij is nu bijna 7 maanden en hij groeit heel goed en is vreselijk gezellig en leuk. Maar... ik word soms echt vreselijk moe van dat gespuug. Ik moet hem soms wel vier keer op een dag schone kleertjes aangeven (als ik tenminste niet wil dat hij zuur ruikt...). Ik krijg nergens echt antwoord op de vraag HOE het komt dat het zo gaat. Hij drinkt zijn melk niet te snel en we nemen ook voor zijn groente en fruit echt de tijd. Maar vaak komt er weer behoorlijk wat terug, en dat is dan dus niet het zogenaamde "mondje teruggeven" maar echt spugen. Toen hij kleiner was ging dat met een echte golf en ging het soms wel een meter ver, maar dat is nu gelukkig voorbij.



Hoi,

Kan het zijn dat je zoontje last heeft van een reflux? Het maagklepje sluit dan niet goed af (zeker bij jonge baby's komt dat vaak voor), waardoor voeding vaak terugkomt. De ernst van een reflux wisselt van kind tot kind; wat jij omschrijft als een echte golf die soms wel een meter ver ging, wordt ook wel projectielbraken genoemd, één van de kenmerken van een reflux. Soms komt er niet alleen voeding terug, maar ook maagzuur en dat kan voor een kindje erg pijnlijk zijn. Ik heb zelfs wel eens gehoord dat dit zelfs verwondingen in de slokdarm kan veroorzaken (een soort brandwonden?) en dan is het natuurlijk geen wonder als zo'n kindje vaak huilt.

Ik heb zelf geen ervaring met reflux, maar als je daarop gaat Googelen kom je vast veel ervaringsverhalen tegen. Misschien kun je toch nog eens bij je huisarts te rade gaan?

Veel succes!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
hoi,

heel herkenbaar onze zoon spuugt ook en is nu 1 jaar en 1 dag.
hij spuugt vanaf zijn geboorte en heeft altijd fles voeding gehad nutrilon normaal.
en hij kwam ook goed aan en groeide ook goed dus volgens het c.b niets aan de hand en dat is voor een moeder met een kind die alles onder spuugt heel vervelend als er niet naar je geluisterd word wat bij ons het geval was. weet niet of het bij jou cb ook zo van tafel geveegt word en afgedaan word met "hij groeid toch goed"???
maar uiteindelijk ben ik naar me huisarts gegaan en die vertelde me dat veel baby's tot ander half jaar spugen dus hij maakte zich er ook niet druk om maar op mijn aan dringen toch naar de kinderarts gestuurd in het ziekenhuis en daar moet je dan bloed af laten nemen en dat word onderzocht.
en een maand later terug komen en te horen krijgen dat er niets aan de hand is om gek van te worden.
geef jij toevallig potjes eten want dat maakt het wel erger omdat het vloeibaarder is dan zelf gemaakt eten.
ben omdat hij bijna een jaar werd overgestapt op gewoone melk en dat was niet zo heel slim want dat maakte het alleen maar erger en ben terug gegaan naar me huisarts en nu blijkt hij een vorm van koemelkalergie heeft.
dus zal maar eens laten na kijken of jou kindje dat toevallig ook heeft.

nou veel strekte het verhaal is iets te lang geworden sorry.

groeten brigitte
 
Hai, mijn zoontje van inmiddels 18 maanden heeft dit ook gehad vanaf zijn geboorte. Wij zijn toen op aanraden van het cb overgestapt  op Omneo voeding en later zijn we de flessen gaan aanmaken met Spa Blauw. En dat laatste heeft bij ons echt goed geholpen. Ons zoontje gaf ook echt heel veel meer terug dan een mondje. Inmiddels is merken we hier niks meer van dus het gaat echt over maar ik kan me nog goed herinneren hoe moedeloos we er van werden. Wie weet helpt het bij jouw kindje ook.
Succes en sterkte!
 
Hai Delena,
Onze zoon wordt volgende maand 1 en spuugt sinds zijn geboorte ook erg veel. Dat bijna panische klaarzitten met de spuugdoek en 3x per dag schone kleertjes aan is dus herkenbaar. Vanaf dat hij een maand of 8 is spuugt hij wel minder maar dat komt waarschijnlijk ook omdat hij geen fles meer wilde. Hij krijgt sindsdien zijn fles als pap (met lepeltje). Verder deed ik tot vorige maand Nutriton (johannesbroodpitmeel) door al zijn voeding (dus ook door fruit en groentepotje en zelfd door de roosvice) dat hielp bij hem echt heel erg goed, het spugen gaat er niet helemaal mee over maar werd bij hem een stuk minder. Sinds een paar weken gebruik ik geen nutriton meer, we hebben het langzaam afgebouwd. Hij spuugt niet veel meer, af en toe komt er nog een golfje uit als hij erg druk aan het spelen is. Oh ja, ik geef hem melk van Friso Comfort dat is speciaal tegen spugen, Omneo van Nutrilon heb ik ook geprobeerd maar dat hielp niet.
Nou succes ermee!
groetjes Ellen mv Niek 25-1-2005
 
Hoi
Mijn zoontje heeft precies hetzelfde. Waarom kindjes spugen weet ik niet, wel kan ik je misschien een tip geven. Mijn zoontje krijgt in alle flesvoedingen Johannesbroodpitmeel toegevoegd (te koop bij de drogist heet Nutriton van de leverancier Nutricia).
Het Johannesbroodpitmeel zorgt ervoor dat de voeding verdikt, Je kan het ook voor het groente of fruithapje op een lepeltje met wat water geven.  
Bij ons helpt hey enorm, misschien bij jullie ook.
groet Megin
 
Hallo (wanhopige) moeders,

Bedankt voor jullie reacties allemaal, heel fijn om eens een keer iets anders te horen dan "het gaat vanzelf over...". Hier heb ik wat aan. Tenminste, niet dat het spugen dan ineens ophoudt maar een beetje medeleven is ook voor een jonge moeder soms best prettig...

Wie precies wat geschreven heeft kan ik nu, terwijl ik dit schrijf, niet terug zien helaas, maar om even alles samen te vatten: hij heeft geen slechtsluitend maagklepje, dat was al snel na zijn geboorte duidelijk. Daarvoor zou het nog veel erger en heftiger moeten zijn dan het was. Ik gebruik inderdaad al maanden Nutriton, ik doe dat door zijn hypo-allergene voeding (Nutrilon). H-A omdat zijn vader allergisch is en ik het bij mijn zoontje wil proberen te voorkomen. Maar de Nutriton ook door zijn fruit en groente doen is een goed idee, bedankt! Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb...

Vandaag heb ik hem een paar stukjes brood gegeven, en dat vond hij lekker. Misschien dat die vastigheid in zijn buikje zorgt voor wat minder spugen. En wie weet, als hij straks gaat lopen en dus de zwaartekracht wat anders gaat werken... Misschien helpt dat ook wel.

Het is zo gek, de ene dag spuugt hij echt na elke voeding drie keer alles uit (en heb ik het idee dat er níks meer achterblijft IN zijn maagje), en de andere dag gaan we 's avonds naar bed en kunnen we tegen elkaar zeggen: goh, hij heeft helemaal niet gespuugd vandaag... Waar dat nou aan ligt.. Ik gebruik inderdaad potjes voeding, van die hele fijngeprakte groentes. Misschien is het een idee om hem grover voedsel te geven, of potjes voor 8 maanden met stukjes. Ik zal het eens proberen.

In ieder geval iedereen hartstikke bedankt voor je reactie. Hoe vaak ik hoor dat er "veel meer baby's zijn die zo spugen" en hoe weinig reacties ik hier dan eigenlijk aantref... Ik ga me toch afvragen of het dan wel écht zo vaak voorkomt... Ik heb zelfs zelf een nieuw topic moeten openen daarover...

Voor iedereen: veel succes en geniet van je kindje! Want hoe erg het spugen ook is, ik vergeet niet te genieten gelukkig!

Groetjes, Delena
 
Terug
Bovenaan