Waarom thuis niet alleen kunnen spelen?

<p>Ik ben benieuwd of meerdere ouders zich hierheen herkennen. Mijn zoontje van 2 kan zich op het kdv goed vermaken, wat ik snap, want daar worden ze volop utgedaagd en andere kindjes om mee te spelen. Bij mijn schoonouders kan hij zich ook super goed alleen vermaken. Als ze hem een kleurplaat geven kan hij blijkbaar heerlijk tekenen, met speelgoed kan hij lekker zelf spelen etc. Het gekke is als hij thuis is, dan kan hij dat dus niet. Alles hooguit 2 minuten. Ik vind dat frusterend, want hij kan het dus wel, maar waarom dan niet thuis bij ons? </p>
 
Hier precies hetzelfde. Zoontje van 1,5 jaar. Kan zich overal prima vermaken, behalve thuis. Schijnt met heel veel kindjes zo te zijn. Thuis is toch alles minder interessant, zijn ze meer zichzelf en 'durven' ze meer aandacht te vragen. 
 
Heel erg herkenbaar!! Mijn zoontje is bijna 3 en heeft ook moeite met alleen spelen, met name thuis! Hij vraagt ons telkens om mee te spelen, zodra we een keer nee zeggen is het paniek!
Wel merk ik momenten op de dag dat hij wel alleen kan spelen: na ontbijt, lunch en avondeten gaat het goed en speelt hij ongeveer een half uurtje alleen. 
Tips heb ik niet voor je helaas, hopelijk is het een fase.. onze zoon zal het ook een beetje moeten gaan leren, want over 2 maanden wordt zn broertje of zusje geboren..
 
Hier net zo, dochter van 2.5 jaar.
Ik merk wel, sinds haar zusje geboren is (die is nu 9 maanden) dat het beter gaat, gewoon omdat ik mijn aandacht moet verdelen en ze dus soms even moet wachten. Dan loopt ze weg en gaat ze spelen terwijl ik met haar zusje bezig ben. Naarmate ze ouder wordt, zie ik wel dat ze zich steeds langer kan concentreren. Ze speelt nu bv. een rollenspel met de duplo poppetjes (20 minuutjes) 6 maanden terug kon ze dat nog niet. 
Ik merk dat wij bepaalde momenten op de dag hebben dat ze alleen speelt. Dat is er zo in geslopen. We hebben een aardig ritme elke dag. Bv. 8.30-9.00 televisie kijken met een fruitje, dan puzzelen, dan naar buiten en om 11.30 weer even zelf spelen voor de lunch. 
Het gaat steeds beter, al zijn er ook dagen dat ze amper speelgoed aanraakt en alleen maar een beetje op dr stoel hangt met een puzzel voor dr neus...
Ik merk ook dat het beter gaat als ik haar gericht aan tafel zet in de kinderstoel met een puzzel of een kleurplaat of een stuk papier en een schaar. Dan kan ze ineens wel 15 minuten zich concentreren op 1 ding, anders is ze na 2 minuten alweer afgeleid. Ik ga er dan vaak naast zitten en bv. diertjes tekenen die zij dan weer kleurt en uitknipt, dat vindt ze helemaal leuk. Zo probeer ik haar de hele dag gericht iets te laten doen.
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en ja, Daar kunnen ze idd wel spelen. Niet omdat we daar veel aanbieden, want soms is het maar 1x per dag een activiteit van 15 minuten en is het heel veel vrij spel. Maar ze zijn gewoon meer afgeleid, ander speelgoed, andere kindjes én mams is niet in de buurt. Zodra mama in de buurt is, gaan kinderen zeuren en zich vervelen. Het is bizar maar zo is het gewoon, ook bij mijn eigen kinderen hoor! 
Dus tja, het is heel herkenbaar. Maar ze kunnen zich echt steeds beter op iets concentreren als ze ouder worden. Zet je kindje gericht aan tafel met 1 soort speelgoed voor zich, dat werkt echt beter dan dat hij rond loopt en niet kan kiezen waarmee hij spelen moet...
 
Hier net zo, dochter van 2.5 jaar.
Ik merk wel, sinds haar zusje geboren is (die is nu 9 maanden) dat het beter gaat, gewoon omdat ik mijn aandacht moet verdelen en ze dus soms even moet wachten. Dan loopt ze weg en gaat ze spelen terwijl ik met haar zusje bezig ben. Naarmate ze ouder wordt, zie ik wel dat ze zich steeds langer kan concentreren. Ze speelt nu bv. een rollenspel met de duplo poppetjes (20 minuutjes) 6 maanden terug kon ze dat nog niet. 
Ik merk dat wij bepaalde momenten op de dag hebben dat ze alleen speelt. Dat is er zo in geslopen. We hebben een aardig ritme elke dag. Bv. 8.30-9.00 televisie kijken met een fruitje, dan puzzelen, dan naar buiten en om 11.30 weer even zelf spelen voor de lunch. 
Het gaat steeds beter, al zijn er ook dagen dat ze amper speelgoed aanraakt en alleen maar een beetje op dr stoel hangt met een puzzel voor dr neus...
Ik merk ook dat het beter gaat als ik haar gericht aan tafel zet in de kinderstoel met een puzzel of een kleurplaat of een stuk papier en een schaar. Dan kan ze ineens wel 15 minuten zich concentreren op 1 ding, anders is ze na 2 minuten alweer afgeleid. Ik ga er dan vaak naast zitten en bv. diertjes tekenen die zij dan weer kleurt en uitknipt, dat vindt ze helemaal leuk. Zo probeer ik haar de hele dag gericht iets te laten doen.
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en ja, Daar kunnen ze idd wel spelen. Niet omdat we daar veel aanbieden, want soms is het maar 1x per dag een activiteit van 15 minuten en is het heel veel vrij spel. Maar ze zijn gewoon meer afgeleid, ander speelgoed, andere kindjes én mams is niet in de buurt. Zodra mama in de buurt is, gaan kinderen zeuren en zich vervelen. Het is bizar maar zo is het gewoon, ook bij mijn eigen kinderen hoor! 
Dus tja, het is heel herkenbaar. Maar ze kunnen zich echt steeds beter op iets concentreren als ze ouder worden. Zet je kindje gericht aan tafel met 1 soort speelgoed voor zich, dat werkt echt beter dan dat hij rond loopt en niet kan kiezen waarmee hij spelen moet...
 
En ook maar veel op pad... Ik ga vaak om 8.00 al een rondje met de loopfiets, om 10.00 even om een boodschap ofzo en om 15.30 weer even de deur uit naar de speeltuin ofzo. Eigenlijk altijd wel 3x per dag op pad, al is het maar 30 minuten... zelf word ik ook dol als ik de hele ochtend binnen moet zitten..
 
Herkenbaar! Onze dochter van 1 jaar en 4 maanden kan zich overal vermaken maar als we thuis zijn staat ze de hele dag langs me ''handje'' te roepen en wilt ze dat ik continue haar handje vast houd en met haar mee loop.
Ik heb ook al geprobeerd nieuw speelgoed te kopen maar ze wilt alleen maar samen spelen. Ik heb verder geen tips voor je helaas, alleen de melding  dat het zo gek geloof ik niet is maar geen idee waar het aan ligt..
 
Terug
Bovenaan