Waarop letten bij kiezen verloskundige?

<p>Hi allemaal, </p><p>Ik ben pril zwanger en ik moet dus weer aankloppen bij de verloskundige. Mijn vraag voor jullie is, waar hebben jullie op gelet toen jullie een praktijk / verloskundige kozen?</p><p>Ik twijfel nogal tussen twee praktijken. Hebben jullie tips of slimme inzichten waarop jullie zouden kiezen? </p><p>Praktijk A: Ik beviel twee jaar terug en kijk er heel erg goed op terug. Blij met het team en hun aanpak. Maar we zijn inmiddels verhuisd en wonen op een kwartiertje rijden van die praktijk af. Ik was afgelopen najaar zwanger en toen mocht ik ook bij ze terecht.  Dat werd helaas een miskraam maar was weer heel blij met de zorg. Goed bereikbaar, fijn pand, fijne sfeer, fijne assistentes, lieve verloskundigen. Echo centrum is wel extern en ik zal er dus altijd heen moeten rijden met de auto. (geen probleem met auto rijden maar gewoon, dingetje) </p><p>Praktijk B: Ik heb deze keer ook een kennismakingsgesprek in de buurt gehad (loopafstand). Dat vind ik heel fijn! En er zit een echo centrum direct bij. Maar ik weet niet zeker of ik 'een klik' voelde met deze dame. Bijvoorbeeld: Ik had bij mijn eerste bevalling een doula erbij en ik was ook heel blij met haar en had de intentie om haar deze keer weer te vragen. Dat kwam op tijdens de kennismaking en die verloskundige riep zo "Oh, nou daar heb ik een andere mening over hoor. Met óns komt het vaker voor dat die doula niks te doen heeft want wij hebben een hele persoonlijke praktijk en wij zullen er continu bij zijn". Wat op zich goed klinkt maar de vorige keer kwam ik in het ziekenhuis terecht en was ik dus erg gelukkig met mijn doula want die bleef wel en mijn verloskundige moest vertrekken. En ze vertelde dat ze heel persoonlijk werkten (wat goed is!) maar we stonden in dat kennismakingsgesprek wel weer in een half uur buiten en zooo persoonlijk vond ik dat niet voelen? Ze hoeft niet uren met me te zitten maar ik weet niet, ik vond het niet nu al waarmaken ofzo. Of stel ik me aan? Het hoeft ook niet mijn beste vriendin te worden natuurlijk ;-) Ik vind het echt heel fijn dat het op loopafstand is maar deze dame stelde zich best kritisch op bij wat dingen die ik los zei (die echt niet zo gek zijn, ik heb echt niet zo'n strak scenario droombevalling in mijn hoofd) en ik merk dat ik daardoor een beetje afgeschrokken ben.. </p><p>Wat zouden jullie doen? </p>

Ha! Als ik je verhaal lees, zou ik voor de praktijk op een kwartiertje rijden gaan. Je geeft aan dat je en ene goede ervaring had de vorige keer/keren en dat je je hier nu ook weer prettig bij voelt. Ik denk dat je je er zelf prettig bij voelt, veeeel belangrijker is dan dat kwartiertje rijden!
(Mijn VK zit ook op een kwartier afstand, we wonen in een klein dorp, vind dat verder ook geen probleem)

Als ik je verhaal zo lees zou ik voor praktijk 1 gaan. Ik denk dat de juiste verloskundige ook veel met gevoel te maken heeft. Voel je je er prettig en veilig. Dat lees ik bij de eerste praktijk meer dan bij de tweede. Ken je nog meer meer mensen die bij praktijk 1 of 2 hebben gezeten, hoe was hun ervaring. Wellicht hebben zij nog inzichten.

Zolang de verloskundige het zelf ook geen probleem vind dat je op een kwartier afstand woont (ze moeten natuurlijk wel snel genoeg ter plekke kunnen zijn als er wat is, al woont de verloskundige in de meeste gevallen natuurlijk niet in de praktijk en zal ze veeluit vanuit haar eigen huis moeten vertrekken voor een bevalling of een spoedcontrole), zou ik gewoon lekker daar blijven zolang je je daar goed bij voelt. Loopafstand is fijn, maar (tenzij je een supersnelle eerste bevalling had) uiteindelijk kan ook de iets verdere verloskundige er waarschijnlijk ruim op tijd zijn tijdens je bevalling. Er wonen wel meer vrouwen niet op loopafstand van een verloskundige, soms is een kwartier rijden gewoon de dichtstbijzijnde optie en het is natuurlijk wel heel fijn om iemand te hebben die jouw wensen qua doula etc ook steunt ipv weglacht. 

Ik ben zelf ivm een verhuizing sinds de geboorte van de eerste nu wel bij een andere verloskundige, en ik moet zeggen dat het mij ook even gekost heeft om te wennen aan iemand anders. De eerste keer zat ik met een centering pregnancy groep en dus regelmatig gezellige avonden bij de verloskundige, bij de miskraam en nu deze zwangerschap dus individueel bij een nieuwe verloskundige praktijk, met coronamaatregelen erbij wat de boel ook niet gezelliger maakt. Maar met een paar gesprekken meer en ook het delen van de onzekerheden bijvoorbeeld rondom die miskraam voel ik me hier ook echt wel gesteund, al ken ik nog niet iedereen bij naam en gezicht. Dat heeft gewoon even tijd nodig. Ik moet er wel bij zeggen: bij mij was de verhuizing waarschijnlijk net ietsje verder, dus gewoon weer bij dezelfde waar ik een goed gevoel bij had was nu gewoon geen optie meer, anders was ik daar waarschijnlijk wel voor gegaan.

Jullie hebben gelijk. Ik ga maar eens bellen. [quote quote=10529787]Zolang de verloskundige het zelf ook geen probleem vind dat je op een kwartier afstand woont (ze moeten natuurlijk wel snel genoeg ter plekke kunnen zijn als er wat is, al woont de verloskundige in de meeste gevallen natuurlijk niet in de praktijk en zal ze veeluit vanuit haar eigen huis moeten vertrekken voor een bevalling of een spoedcontrole), zou ik gewoon lekker daar blijven zolang je je daar goed bij voelt. Loopafstand is fijn, maar (tenzij je een supersnelle eerste bevalling had) uiteindelijk kan ook de iets verdere verloskundige er waarschijnlijk ruim op tijd zijn tijdens je bevalling. Er wonen wel meer vrouwen niet op loopafstand van een verloskundige, soms is een kwartier rijden gewoon de dichtstbijzijnde optie en het is natuurlijk wel heel fijn om iemand te hebben die jouw wensen qua doula etc ook steunt ipv weglacht. Ik ben zelf ivm een verhuizing sinds de geboorte van de eerste nu wel bij een andere verloskundige, en ik moet zeggen dat het mij ook even gekost heeft om te wennen aan iemand anders. De eerste keer zat ik met een centering pregnancy groep en dus regelmatig gezellige avonden bij de verloskundige, bij de miskraam en nu deze zwangerschap dus individueel bij een nieuwe verloskundige praktijk, met coronamaatregelen erbij wat de boel ook niet gezelliger maakt. Maar met een paar gesprekken meer en ook het delen van de onzekerheden bijvoorbeeld rondom die miskraam voel ik me hier ook echt wel gesteund, al ken ik nog niet iedereen bij naam en gezicht. Dat heeft gewoon even tijd nodig. Ik moet er wel bij zeggen: bij mij was de verhuizing waarschijnlijk net ietsje verder, dus gewoon weer bij dezelfde waar ik een goed gevoel bij had was nu gewoon geen optie meer, anders was ik daar waarschijnlijk wel voor gegaan.[/quote]
Oh joh, onze ervaring loopt dan bijna wel gelijk ongeveer. Ik had ook centering bij de eerste praktijk en heb daar ook leuke herinneringen aan. En dan dus miskraam en nu zwanger. Alleen ik zat nog met de miskraam bij de vorige. 
Wat jij zegt is dus precies mijn twijfel. Als je een paar gesprekken had en beter kennis maakt, wordt het vanzelf ook leuker toch. Ik vraag me af in hoeverre ik al 'gekleurd' het gesprek in ging in de zin van: niemand kan het winnen van de eerste praktijk zeg maar. Maar als je een paar gesprekken hebt dan is het een prima praktijk. Dus ik zat nog te denken of mensen bepaalde doorslaggevende argumenten gebruikten. Ik ken iemand uit mijn omgeving die er ook zit/zat (net bevallen) en het een prima praktijk vindt. 
Maar misschien moet ik inderdaad maar dat eerste gevoel volgen. 

Terug
Bovenaan