waaruit en hoeveel water/thee/sap?

A

Anoniem

Guest
Hé Meiden,

Ýk heb weer eens een vraagje. Hoeveel en wat drinken jullie kleintjes naast de gewone melkfles? En waaruit?
Ik probeer mijn zoontje (7mnd) wel water thee en sap te geven, maar hij drinkt het allemaal nauwelijks. Uit de fles drinkt hij het niet. Als ik het met de tuitbeker probeer dan vind hij het hartstikke leuk en drinkt hij wel wat, maar een groot deel loopt natuurlijk langs zijn kin naar beneden. Hij drinkt  dan maximaal 10cc. Ik wil hem mider flesvoedingen gaan geven (hij zit nog op    5: 3  keer 180cc en 2 keer 90cc), maar ja als hij verder niet drinkt???

Het gaat gelukkig hartstikke goed met hem, maar het is met eten wel een eigenwijs kereltje. Melk/pap vind hij heerlijk. Net als fruit en brood. Maar groente, rijstwafels, crackers, sap, thee of water, daar hoef je bij hem niet mee aan te komen...

Ik vind het zo lastig, het blijft gedoe, dat eten voor een baby.....

Groetjes Judith

Hoi,

Zoals ik het lees, krijgt hij wel voldoende vocht binnen hoor. Hij krijgt natuurlijk ook nog fruit waar vocht in zit. Jammer dat hij de groente niet wil eten....Ik denk dat hij dus weigert omdat hij voldoende heeft aan wat hij krijgt, maar je kunt het natuurlijk altijd blijven aanbieden op vaste tijden. Heeft hij geen dorst, haal je de beker weer weg. Maar als je echt bang bent dat hij vocht te kort komt, kun je het beste het consultatiebureau vragen of hij genoeg binnen krijgt.

Het beste is natuurlijk om hem gelijk uit een gewone beker te lere drinken. Begin dan met een beetje yoghurt, dat is lekker dik, dus makkelijker. Dan kun je het iedere keer dunner maken en een beetje meer in de beker doen. Wat ik altijd wel deed met mijn oudste, is als we weggingen, een beker met een rietje erin. Want dat oefenen met gewone beker is voor thuis wel leuk (wij hebben tegels) maar op visite wat minder handig.

Wat je misschien nog kan proberen met de groentehap, is er een beetje geraspte appel doorheen doen. En vooral geen strijd maken van de hap, helaas weet ik dat uit ervaring. Mijn oudste was ook zo lastig met de groente. Tot mijn moeder zei: je moet er bepaalde tijd voor uittrekken, bijv 15 min., is het dan nog niet op, bordje weghalen en verder ook niets erover zeggen. Dit heb ik een tijdje volgehouden en werkte op ten duur prima. Nu is hij 6 en doen we het nog steeds zo. Alleen de tijd is wat langer. We trekken een half uur uit voor het avondeten. Is zijn bord niet leeg, jammer maar helaas.
Mijn zusje luste ook nooit groentehap. Mijn moeder heeft het best lang met een laagje yoghurt gegeven. Want dat vond ze heerlijk. Mijn zusje is nu 28, en eet nu haar groente zonder yoghurt, dus het komt uiteindelijk allemaal goed

Hoi

Mijn dochterje is bijna 8 maanden en drinkt al vanaf 6 maanden thee, en nu dan roosvicee uit een kleine avent fles met zo,n tuitje erop. Wel de witte variant < eigenlijk voor 4 maanden dacht ik > want je hebt ook vanaf 6 maanden maar die gaat te snel. Dit gaat eigenlijk heel goed. Ook geef ik haar vaak wat slokjes uit een plastic bekertje van de Ikea. Dit kan ze ook heel goed, ze is net een poes!

Succes

Groeten Kirsten

Terug
Bovenaan