Waarvoor dient dat witte lakentje??

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik heb een vraag. Ik maak het bedje van mijn zoontje altijd keurig op zoals het me geleerd is. Dekentje en een wit lakentje, wat ik dan n stuk om het dekentje heen vouw. Nu vraag ik mij dus eigenlijk af: waar dient dat witte lakentje eigenlijk voor? Wat is de functie ervan? Buiten dat het er schattig uitziet dan. Ik vind het namelijk maar een onding. Het zit nl zo:</p><p>Mijn zoontje vindt het nogal interessant speelgoed....? Iedere keer trekt hij het los en ligt het uiteindelijk schots en scheef door zijn bedje op. Hij is 9,5 maand, dus strakker instoppen is zinloos, aangezien het al een sterke kerel is haha. Ook draait hij sinds een week telkens naar zijn buik om op zijn buik te slapen, helemaal prima natuurlijk, maar hij raakt dan ieder keer met zijntraplelzak verstrikt in dat witte lakentje, waardoor hij heel gefrustreerd wakker wordt. Heb m al op zijn buik te slapen gelegd, maar dit wil hij niet altijd. Geen idee waarom, maar ja, mij prima.</p><p>Dus nu heb ik dat stomme witte lakentje er maar uitgelaten en ligt hij alleen onder het dekentje. Guess what??? No problemo anymore! Geen gespeel en geen frustratie bij draaien.</p><p>Dus vandaar mijn vraag: waar dient dat ding eigenlijk voor??</p>

Ik weet alleen dat wij het in de verpleging doen omdat dekens niet prettig zijn om onder te slapen. Zeker die ouderwetse wollen prikken natuurlijk en het laken gaat in de was iedere week, deken niet iedere week. Dus ook voor hygiëne. Daarnaast is het makkelijk temperatuur reguleren gezien je als je het warm hebt het deken wat lager legt en bij kou weer helemaal omhoog. Maar of dat allemaal ook daarom bij baby's zo is geen idee 

Volgens mij is het laken vooral zodat je niet je deken elke week of vaker hoeft te wassen. Verder heeft het geen extra functie. Maar als hij zo beweeglijk wordt in bed zou je ook het deken weg kunnen laten en hem alleen in een slaapzak leggen. 

Ik heb nooit zo een wit lakentje gebruikt, stond inderdaad op de uitzet, maar ik geloofde dat wel, want ik snapte de functie er nooit van. Mn dochtertje heeft altijd gewoon onder een dekentje geslapen van lekker materiaal waar ze heerlijk onder lag. Nu draagt ze een slaapzak en geen dekentje meer, ze is zo aan het bewegen en aan het deken aan het trekken en soms schuift ze naar boven en ligt ze niet meer onder het dekentje. Nu met een slaapzak aan kan ze lekker rollebollen in bed zonder dat ze het koud krijgt haha 

Ik heb het ook bijna nooit gebruikt. Dochter sliep al vrij vlot in een slaapzak dus als het wat frisser is doe ik er gewoon zo’n gebreide katoenen deken overheen. Die schopt ze er meestal met 5 min weer af ?

Idd zodat je deken schoon blijft.. normaal gebruik je een hoeslaken om je dekbed schoon te houden, nu een laken voor t dekentje. Zelfde princiepe.
Maar hier ligt zoonlief met alleen slaapzak. Geen irritant gedoe met dekentjes instoppen en wegtrappen..

Waarom gebruik je nog een lakentje en een dekentje? Als je zoontje lekker in een slaapzak slaapt, is dat niet meer nodig.

Oke, bedankt allemaal voor jullie reacties! Klinkt eigenlijk allemaal heel logisch!
@xSuzyQ, tja weet ik eigenlijk ook niet. Heb t zo altijd gedaan... maar eigenlijk klinkt t ook wel logisch als je alleen n slaapzakje gebruikt natuurlijk....
Maar goed, hij slaapt prima onder het dekentje, heb m ook niet strak ingestopt, dus halverwege zijn slaapje, ligt t al half van hem af. En dat witte lakentje ligt prima in de kast haha! ?

Terug
Bovenaan