wachten of alvast beginnen?

hallo allmaal
Ik ben nieuw en zou eerst even kort wat over mezelf vertellen.
Ik wordt in oktober 25 en wil eigenlijk al vanaf mijn 18de aan kinderen beginnen, echter ik heb altijd iets gehad van dat ik eerst studie af wil hebben e.d. dus alles goed voor elkaar en dan zou vanzelf het juiste moment komen. Echter de afgelopen 2 jaar is de drang om aan kinderen te beginnen steeds groter en groter geworden. Het feit dat mijn vriend het afgelopen half jaar ook steeds vaker toegeeft graag binnenkort vader te worden helpt niet echt mee het van me af te zetten. Daarnaast ben ik eens na gaan denken. Komt het goede moment ooit? er is altijd wel iets wat je kan verbeteren  in je leven, het zou toch nooit perfect worden toch?
Mijn vriend is het gelukkig met mij eens, maar ik heb het gevoel dat ik er in mijn omgeving met niemand over kan praten op 1 vriendin na. Het probleem is namelijk dat ik nog student ben en waarschijnlijk ga ik nog z'n 5 jaar studeren. Echter tegen die tijd dat ik klaar ben zou ik 30 jaar zijn en dan na een studie moet je het maar zien te maken in de wetenschappelijke wereld, dus zou de tijd na mijn mening ook niet ideaal zijn. Voor je een vast contract hebt ben je gegarandeerd minstens 5 jaar verder. Nou wordt je (in 99% van de gevallen) niet binnen een maand zwanger. Dus stel je voor dat ik een jaar of 38 ben als ik anders mijn eerste kindje zou krijgen. (niet geheel onrieel) Zoiezo moet ik afwachten of ik kinderen kan krijgen, dat weet helaas niemand zeker. Maar op die leeftijd wordt het nog lastiger vrees ik en daarbij zolang wil ik echt niet wachten.
Nou is het zo dat mijn vriend en ik op zoek zijn naar een leuk huisje. Eentje met meerdere slaapkamers en een buitenruimte. Wij willen heel graag zodra we er een hebben gevonden stoppen met de pil en zwanger proberen te worden. Nou is het zo dat iedereen in mijn omgeving (op mijn vriend en 1 vriendin na) zegt dat ik moet wachten tot na mijn studie.
Nou vraag ik me af als moeders in spé wat vinden jullie. Even voor de duidelijkheid, mijn vriend heeft al jaren een vaste baan en groeit elk jaar in salaris en mijn studie kost mij 2 halve dagen per week dat ik daadwerkelijk naar school ga  en daarnaast nog ongeveer 2 hele dagen aan leer/huiswerk. Nou is mijn mening dat tijdens mijn studie juist ideaal is, ok waarschijnlijk zou ik wel een extra halfjaar vertraging oplopen (tja je kan moeilijk na school als je kindje 1 week oud is1) Maar stel dat er wat is met je kindje. Als je werkt moet je veel regelen, als ik voor een of andere reden niet naar school kan, stuur ik een mailtje of ik bel ff gauw een vriendin en alles is geregelt, no problem. Als je het financiël kan redden, is er dan een betere tijd dan tijdens je studie?
Wat vinden jullie 6 of 11 jaar wachten  of gewoon voor gaan (na een huisje gevonden te hebben dan he)

knuffel van mij
ps sorry voor de lengte van de tekst

Hoi suus,

Ik herken heel veel uit je verhaal. Ik wil ook al heel lang kinderen - ben nu 26 - maar heb twee studies achterelkaar gedaan, waardoor ik eigenlijk nooit in de positie was om zwanger te zijn (mede omdat mijn vriend ook nog studeerde). Ik heb dus eigenlijk gekozen om toch eerst mijn studie af te ronden en daarna pas zwanger proberen te geraken. Dat is nu het geval. Ik hoop in september of oktober af te studeren en mijn vriend heeft net een baan gekregen. Ik wilde al wel eerder, maar hij niet.
Bij jou is het natuurlijk anders omdat je vriend al wel langer een baan heeft. Maar voor ons is het nu pas echt het juiste moment om voor een kindje te kiezen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met je beslissing!

Liefs Eef

Hallo Suus,

Denk dat jij het zelf het beste kan inschatten. Maar zoals jij het verteld zou het goed kunnen volgens mij.
Ik wou zelf ook altijd al graag jong moeder worden en dat gaan we nu dan ook eindelijk proberen. Werk nu ook full-time, maar dat zal ook teruglopen tot 3 dagen in de week. Ik werk in het bedrijf van mijn vader en woon bij het bedrijf, dus dat zijn allemaal voordelen waardoor het allemaal wat makkelijk word.
Maar ben je niet bang, dat als je eenmaal moeder bent, je je studie gaat opgeven???
Zou het wel heel knap vinden. Ik ben zelf na mn havo meteen aan het werk gegaan bij m'n vader. Meer omdat ik niet wist wat ik wou. Geen studie meer gevolgd en werk er nog steeds! (nu 4 jaar) Maar heb er tot nu toe geen spijt van.
Maar als jij denkt dat het qua tijd en financieen kan, dan is er toch eignelijk geen probleem?!

Succes! Groetjes Lin

Hoi,  

Ik geloof niet dat er ooit een goed moment "komt". Ik denk dat jij zelf het beste kunt bepalen wanneer dat moment is...Daarbij weet je dan nog niet of het ook gaat lopen zoals je zou willen, zelfs al is het juiste moment voor jullie aangebroken.  De situatie zoals je hem nu schetst  is  misschien lastig...Maar wat is lastig!? Je leest, hoort en ziet zoveel verhalen van vrouwen die werk, een eigen zaak of studie combineren met een zangerschap (en later een kindje). Daarbij ben je samen met je partner. Als het goed is beginnen jullie hier samen aan en  is er vast wel een manier om het samen te kunnen redden! Ik denk wel dat het erg druk zal zijn, het je misschien  meer studietijd kost dan normaal, je er meer moeite mee zou kunnen hebben...Maar het is maar helemaal aan jou hoe jij daarover denkt en hoe jij je dat voorstelt. Veel succes!

hallo allemaal
bedankt voor de snelle reacties
fijn om eens te horen van mensen die niet meteen met een strenge toon tegen me beginnen.
Uiteraad heb ik er al eens overnagedacht wat het met mijn studie zou doen. Mijn vriend is er heel duidelijk in die zegt dat hij me wel naar school stuurt. Zelf ben ik er ook niet zo heel bang voor. Ik ben heel leergierig en heb heel veel plezier in school en het leerwerk. Dat scheelt enorm denk ik. Uiteraad kan ik nooit met zekerheid zeggen of ik blijf studeren. Het is mijn voornemen, maarja ik ben ruim twee jaar ziek geweest (vandaar ook dat ik nog zo lang moet studeren) en ik weet als geen ander dat niets in het leven zeker is. Dus hoe het loopt, tja niemand kan het mij vertellen vrees ik

Dag Suus,

Niemand kan je natuurlijk vertellen wat je moet beslissen, daar zul je samen met je vriend uit moeten komen. We kunnen je wel advies geven en een deel eigen verhalen vertellen.

Zelf ben ik nu een half jaartje 26, mijn toekomstige man is 28.
Hij werkt al 6 jaar en ik werk deels en ga deels nog naar school voor mijn Master opleiding voor lerares.   Wij zijn nu ruim een jaar bezig, waarin ik twee keer zwanger ben geweest. Studie, werk en het huishouden zijn niet altijd gemakkelijk te combineren, maar je moet je tijd ook verdelen net als je kinderen zou hebben.

Achteraf gezien ben ik heel blij dat ik op een redelijk (voor een groot deel van mijn omgeving) jonge leeftijd begonnen ben met proberen kinderen te krijgen. Hij wilde wachten ik niet. Mijn studie blijft belangrijk voor me, ik heb niet altijd de kans gehad om alles gelijk af te ronden, door de vervelende tijd die we mee hebben gemaakt. Voor mij is een gezin uiteindelijk belangrijker dan een carriere. Omdat het toch zonde is om niets met je tallenten te doen studeer en werk ik dus toch. Dat zou ik ook nooit opgeven!

Je weet inderdaad niet of het gelijk lukt om zwanger te worden. Maar aangezien je in een goede vruchtbare leeftijd zit heb je er redelijk snel kans op. Mocht het net als bij mij (gelukkig voor de meesten kleine kans) niet lopen zoals je verwacht dan ben je uiteindelijk niet te oud om toch nog kinderen te krijgen. Dat is voor ons de reden geweest om tijdens studie toch aan kinderen te beginnen.

Hopelijk maken jullie voor jullie gevoel het juiste besluit, ik wens je er veel succes mee.

Groetjes Shanaz

Hoi hoi,

Ik lees al een tijdje mee, maar dit is de eerste keer dat ik reageer. Ik ben Saskia, 25 jaar en heb samen met mijn man een ongelooflijk sterke kinderwens. Ik kan me jouw dilemma wel voorstellen. De situatie  is nog niet helemaal zoals je 'm zou willen hebben. Wij hebben ook een  situatie die nog niet optimaal is. Ik werk fulltime en begin in september met een deeltijd studie die twee jaar duurt. Mijn man zit in de ziektewet, met een kleine kans op herstel. Ieder jaar moet hij opnieuw gekeurd worden, dus ieder jaar opnieuw onzekerheid wat inkomen betreft. Moet je nu gaan afwachten of er gewoon voor gaan. Een heleboel mensen in mijn omgeving zeggen 'het komt echt wel goed!', maar ik vind het een heel moeilijke keuze. Soms wilde ik dat ik per ongeluk zwanger raak, dan wordt de keuze min of meer voor ons gemaakt. Want wat als je te lang wacht en het lukt niet, dan baal je toch ook als een stekker. In jouw situatie geloof ik dat als je op jezelf vertrouwd wat je studie betreft (dus doorzetten en afmaken) dat ik er nu voor zou gaan.
Oeps, een heel verhaal, sorry voor de lengte van de tekst....

Groetjes,  Sas

Hoi Suus,

Je zit inderdaad in een behoorlijke vervelende positie. Meestal geldt dat als je je studie niet meteen afmaakt, je hem waarschijnlijk nooit meer afmaakt. Maar zoals je zei ben je erg leergierig, dus het lijkt erop dat je er geen problemen mee zal hebben. Verder herken ik het probleem ook een beetje en daarom is mijn advies: Ga er gewoon meteen voor. Ik zal vertellen hoe het bij mij ging. Mijn man en ik wilde graag kinderen maar ik heb net mijn studie afgemaakt, heb nog geen baan en zijn nog niet getrouwd. Toen kreeg ik een baan, maar dit was nog geen vast contract, helaas. In de tussentijd zijn we getrouwd en heb ik een vast contract, maar toen vond ik het vervelend voor mijn baas om meteen aan kinderen te beginnen, en zo kan ik het nog wel een paar jaar uitstellen. Maar we hebben nu samen besloten om er gewoon voor te gaan en ik kan daarna nog jaren gaan werken. Dit is bij jou ook het geval. Je hebt daarna nog jaren de tijd om te studeren en te werken. En zeg nou zelf: er is toch niks fijners dan bij je kind te zijn en in de tussentijd precies te doen wat je wilt. Want als je wilt studeren kan je die tijd echt wel vinden met een kind erbij.

Groetjes, Linda

Terug
Bovenaan