wachten of niet..

Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje, afgelopen vrijdag had ik mijn 12 weken echo, helaas is het hartje van ons kindje met 9 weken als gestopt..afgelopen weekend veel verdriet maar ook veel steun..Toch moet ik nu nadenken over wat te doen..In eerste instantie dacht ik dat ik wel kon wachten  tot het vruchtje zelf komt. maar het dringt nu wel tot mij door dat het kindje er ook al 3 weken in zit en al die tijd heb ik me zwanger gevoeld, en eigenlijk nog steeds wel, ben smorgens misselijk, zere borsten..enz...verder heb ik een week geleden een heeel klein beetje bloed verloren, 1 keer en dat was het... Wat zal ik doen? wachten of toch naar het ziekenhuis voor een curretage..ik weet het niet meer...

groetjes mmx

Hoi Mmx,
Wat vervelend voor je zeg, dat het vruchtje gestopt is. Ik heb het in januari ook gehad kwam er via echo met 11 weken achter. Ik had ook zoiets van ik wacht nog wel even misschien komt het vanzelf. Ik had  ook een beetje bloedverlies. Maar ik had op donderdag die echo en na het weekend dacht ik, ik kan nog wel langer wachten maar ja het is al een paar weken niet levend en het schiet niet op. Gebeld met vk, ik dacht als je belt dat je curretage wilt, mag je gelijk de volgende dag maar dat werkte niet zo dus. Ik had dinsdag vk gebeld, ik moest donderdag naar gynaecoloog voor weer echo, en toen kon ik dus die maandag erop terecht! Dus bij mij duurde het dus als je beslist dat je curretage wil nog bijna een week! Maar de curretage was dus niet nodig want die donderdag begon ik opeens erger te bloeden en het weekend (zondag) is het vanzelf losgekomen. Omdat jij nu ook al een beetje bloed, zou het kunnen dat het over een paar dagen ook los gaat komen. Ik heb wel hele erge kramp gehad met de miskraam het was verschrikkelijk een paar uur lang. Ik dacht echt als ik dit nog een x moet meemaken wil ik gelijk curretage. Maar ja achteraf ben ik ook wel weer blij want het is beter voor je lichaam als het vanzelf gaat en het bespaard je een hoop gedoe in het ziekenhuis. Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt en veel sterkte met je beslissing!
Gr. Stella

Hoi mmx,

Wat vervelend voor je dat het mis is gegaan. Ik weet hoe het voelt.

Ik heb vorig jaar oktober een miskraam gehad. Ik kwam er zelf achter na 9 weken omdat ik zelf een echo had geregeld bij een echobureau. Ik voelde me niet zwanger dus vertrouwde het niet. Ik bleek dus ook een missed abortion (leeg vruchtzakje) te hebben. Het vruchtje bij mij bleek met 6 weken te zijn gestopt met groeien.

Ik heb uiteindelijk voor een curretage in het ziekenhuis gekozen en ik ben heel erg blij dat ik dat heb gedaan. Je weet gewoon meteen waar je aan toe bent. Je hoeft niet te wachten tot de miskraam vanzelf op gang komt en ook de miskraam op zich hoef je niet door te maken. Want ook dan is het maar afwachten of alles wel loskomt (zei mijn gynaecoloog). Ze hebben ook pillen die ze in kunnen brengen waardoor alles op gang komt maar mijn gynaecoloog was daar niet zo over te spreken omdat dan vaak ook niet alles loskomt.

Ik ging 's ochtends naar het ziekenhuis (gelukkig was ik de eerste die geholpen werd). Daar werd ik ontzettend goed opgevangen. De verpleegster legde me uit wat er ging gebeuren. Daarna kreeg ik zo'n schort aan. Ik werd naar de OK gebracht waar ze een infuus inbrachten. Daarna werd ik naar de operatiekamer gereden waar ze me onder narcose hebben gebracht. De ingreep is tegenwoordig veel veiliger dan vroeger. Vroeger schraapten ze al het weefsel weg waardoor je kans had op verklevingen in je baarmoeder. Tegenwoordig zuigen ze alles weg. Een dik half uur later werd ik wakker op de uitslaapkamer. Ik heb daarna nog een uurtje op de afdeling gelegen. Ik heb wat gegeten en geplast. Daarna ben ik met mijn man naar huis gegaan. Ik heb die dag nog wel flink gebloed bij het opstaan. De dag erna was het al wat minder. Ik heb toen nog een week een beetje bloed verloren bij het plassen en zo (zoals de laatste dagen van je menstruatie). Ook ben ik nog een paar daagjes wat moe geweest van de narcose maar ik heb helemaal geen pijn gehad.

Ik hoop natuurlijk nooit meer een miskraam mee te maken maar als het me nog eens zou overkomen, zou ik weer voor een curretage kiezen. Je kunt het hoofdstuk ook goed afsluiten vind ik. Je gaat naar het ziekenhuis en als je er weer weggaat is het gewoon klaar.

Ik ben ook een goed bewijs dat een curretage geen nadelige gevolgen heeft want ik ben daarna meteen weer zwanger geworden! Ik ben nu een dikke 22 weken op weg.

Heel veel sterkte de komende tijd.

Groetjes,
Maike

Ik heb zelf na een missed abortion ook een curettage gehad. Dit was een week na de echo waarop we zagen dat het vruchtje niet verder was gegroeid (echo was met 9 weken). Eerst het weekend afgewacht en alles door laten dringen. Toen kwam ik er al snel achter dat het er niet naar uitzag dat het snel vanzelf zou komen. En zoals Stella hierboven al schreef duurde het ook nog een paar dagen voordat ik uiteindelijk echt die curettage kreeg. In totaal zat er dus een week tussen de echo en de curettage en dat vond ik al veel te lang eigenlijk! Na de curettage kon ik er pas een punt achter zetten.
Ik vond het heel naar om me zwanger te voelen maar te weten dat het zinloos was. Dus voor mij was het de beste beslissing die ik kon nemen. Maar voor een ander is het misschien beter om af te wachten, die beslissing moet je zelf nemen. Doe wat het beste voor je voelt!
In ieder geval veel sterkte met alles en laat nog even weten hoe het met je is!

hoi meiden,
ontzettend bedankt voor jullie snelle reacties...Ik heb vanmiddag de verloskundige aan de telefoon gehad en ik heb aanstaande woensdag een afspraak met de gyn. van daaruit beslissen we verder, dus als het niet uit zichzelf komt wordt ik waarschijnlijk eind deze week of anders na pasen gecurreteerd...heftig maar ik denk ook dat dit beter is...ik zit er gewoon heel de dag op te wachten, op buikpijn of een beetje bloed maar er komt helemaal niets..ben er erg moe van...het is goed zo denk ik...
nogmaals bedankt voor jullie reactie...

groetjes
mmx

Terug
Bovenaan