Wachtend op termijnecho

<p>Ik weet het even niet, maak mezelf gek. Google is nu even niet mijn beste vriend, het tegenovergestelde zelfs. <br /><br /></p><p>Ik heb een zoontje van 2,5 jaar en ik ben klaar voor de volgende, ook gezien mijn leeftijd (37 ?). Ik heb 2 tests afgenomen (3 dagen ertussen), beide waren ze positief, wij in de wolken en klaar ervoor. Volgens de ‘thuisberekeningen’ zou ik 4-5 weken ver zijn, intussen zou het iets meer dan 8 weken moeten zijn. Ik heb contact gehad met de verloskundige en in verband met de huidige situatie zou ik iets langer moeten wachten op de echo. Dat zou dan met 10 weken worden en is gelijk een termijnecho. Vond ik wel jammer maar heb er natuurlijk begrip voor. Maar sinds een week vind ik bruin bloed, wat begon als bruine vegen, in mijn ondergoed en met afvegen. Het waren steeds een paar druppels. Niet veel maar na 3 dagen genoeg om me ongerust te maken icm met wat buikkrampen. Dus contact opgenomen met de VK. Zij vertelde dat bruin bloed ‘oud bloed’ is en dat het niet zorgwekkend is. De krampen en spanning in mijn onderbuik zouden gevolg kunnen zijn van mijn groeiende baarmoeder. Bij helder bloed moest ik gelijk contact opnemen. Dat heeft me toen gerustgesteld maar nu een paar dagen later, totaal een week dus, heb ik nog steeds last van bruin bloed en af en toe krampen. Is dat normaal? Ik moest bellen als ik me toch nog zorgen bleef maken maar ik durf eigenlijk niet. Wat als het een vroege miskraam is? Het voelt nu anders dan bij mijn vorige zwangerschap. Ik wil het niet tegen mijn vriend zeggen omdat het voor mijn gevoel ‘echt’ wordt en ik wil niet dat hij zich zorgen gaat maken. Hij is overigens heel lief, troost en steunt me altijd. Ik ben bang dat er iets mis is. Herkent iemand dit alles?</p>

Bruin bloedverlies kan komen door de groeiende en goed doorbloede baarmoeder die af en toe was verliest. Zolang het geen helderrood bloedverlies is, je geen ontzettende buikkrampen hebt, hoef je je geen zorgen te maken. 
De vk is er voor je hè! Dus gewoon bellen bij twijfel, daar is ze voor. Scheelt jou een hoop zorgen en stress en dat komt ten goede van je kindje?

Bruin bloed, in kleine hoeveelheden, is zelden een teken van echte problemen. Buikkrampen herken ik ook van het begin van mijn zwangerschap. Ik had weken lang het gevoel dat ik toch ongesteld zou worden! Het linkt echt niet als iets waar je je zorgen om moet maken, maar ik kan me herinneren dat die eerste weken sowieso heel onzeker aanvoelen. Als je veel blijft piekeren, gewoon nog een keer je vk bellen! Normaal gesproken zou je ook eerder mogen komen voor een echo, dus zij begrijpen vast wel dat je nu wat meer zorgen hebt omdat je nog niets zeker weet.

Ik zou gewoon weer de verloskundige bellen al is het maar om je weer gerust te stellen. Want ik denk ook altijd zolang het oud bruin is zonder krampen is het niet zorgwekkend 

Ik heb bij 16 weken heel veel bruin bloed verloren, een week lang. Het leek op een heftige ongesteldheid. Het is inderdaad killing die onzekerheid, maar nu een mooie dochter van 6 maanden oud.
Ik heb ook 2 miskramen gehad. Hier was inderdaad helder bloed en ik had geen krampen hierbij.
Dus zolang het bruin bloed is, dan gaat het vaak niet om een miskraam.

Ik ben 16 weken. Vanaf 13 weken bloed verloren. Ook vers rood. Vanaf toen tot heden elke dag veel bruin bloedverlies. Het kindje is gezond en voel ik ondertussen lekker rondschoppen. 
Het hoeft niets te zijn. En mijn verloskundige gaf aan dat als het wel wat is je het helaas niet tegen kunt houden. Misschien niet de bemoedigende woorden die je wil horen. 
Je baarmoeder en de omgeving daaromheen is goed doorbloed. Een kleine groei kan voor een bloeding zorgen. Oud bloed is van een bloeding die al een tijdje geleden heeft plaatsgevonden. Daar hoef je je dus echt geen zorgen om te maken. 

Bedankt voor jullie reacties. Het stelt me wel gerust wat jullie zeggen. Ik denk dat mijn onzekerheid in mijn leeftijd zit (37 is toch niet de jongste in dit geval) en dat ik dit de eerste keer niet heb gehad. Als ik van de week toch weer ga twijfel, neem ik contact op met de VK. 

@JuBle, geniet ervan! ?

Terug
Bovenaan