Er zijn veel tegenstanders van wakker maken. Maar het ligt echt aan het kindje. Hier onze positieve ervaring met een late avondvoeding.
Ik had de eerste 4 maanden braaf zoals iedereen zegt mijn dochter "in haar diepe slaap gelaten" en haar zelf laten komen. Met als gevolg 2 a 3 nachtvoedingen in onze slaaptijd. Helemaal normaal dat een jonge baby snachts drinkt, dus geen probleem. Maar tegen de 4 maanden kwam een regressie, en ze werd steeds eerder en eerder wakker voor de eerste nachtvoeding. Het werden er ook structureel 2. Ik werd zenuwachtig van het idee dat als ik net sliep, dat ze dan alweer kwam voor de eerste voeding. Dus ik sliep niet.
We zijn haar 22.30 gaan wekken voor een voeding. De eerste avond was ze heel slaperig en dronk ze bijna niks. En kwam toch voor 2 nachtvoedingen. Dus ik twijfelde enorm. Maar ik had met mijn man afgesproken dat als we het zouden proberen dat we het een week zouden doen en dan evalueren. En de tweede avond dronk ze het wel op. En kwam ze voor 1 nachtvoeding rond 5 uur. Dat was dus 6 uur aaneengesloten slapen voor ons. Wat een verademing!
Een maand later verdween de tweede nachtvoeding ook. En sliep ze door vanaf savonds laat. Maar met nachtvoeding sliep ze tot een uur of zeven en sinds het doorslapen is ze een vroege vogel die elke ochtend om 5.30 wakker is, nu met 1 jaar nog steeds. Maakt niet uit wat ik doe, het hoort bij haar.
We hebben rond 8 maanden de late voeding laten vervallen omdat ze 'm toen pas weigerde.
Het CB zei destijds tegen mij dat het verschuiven van ritmes ongeveer 2 weken in beslag neemt en dat het dus niet direct zal lopen zoals je wilt. Met dat in gedachte kun je het gewoon proberen. Wie weet past het wel bij je kindje.
Ons voedingsschema was zo jong wel met 6 a 7 kleinere flessen. Rond 4 maanden zaten we op 7-11-15-19-22.30 (ongeveer natuurlijk). Vanaf 8 mnd 7-11-15-19, en vanaf 9 mnd 7-13-19, vanaf 11 mnd 7-16. Je hoeft niet perse 4 flessen al te geven als iets anders beter past bij jullie ritme.