Wakker na nachtvoeding

Lieve mama's,

Mijn prachtige dochter slaapt na een avond- of nachtvoeding amper meer goed in in haar eigen bedje de laatste vier nachten. Ze is nu 23 weken oud, heb ik hier te maken met een sprongetje bijvoorbeeld? Ze lijkt gewoon echt klaar wakker en ze lacht en kraait dan. Als we haar even op de arm nemen en in slaap laten dommelen, dan werkt dat voor 'n minuutje of 10 als we haar weer in bed leggen, maar vaak wordt ze toch weer wakker.. We houden de situatie altijd zo rustig mogelijk en dat doen we eigenlijk al vanaf het begin.

Meestal eindigt ze om bovenstaande redenen in ons bed en daar kan ze dan wel weer slaap vatten.. Ik ben soms bang dat ze haar eigen bedje op den duur niet meer vertrouwt. Ze slaapt overigens overdag gewoon netjes al haar dutjes in bed, dus daarom is dat misschien een 'angst' die niet echt reëel is.

Is dit herkenbaar voor iemand? ?

Liefs!

Hey, lastig te zeggen of het om een sprongetje gaat. Wat de situatie vooral lastig maakt is jullie slaapgebrek denk ik. Daardoor kies je er sneller voor om haar bij jullie in bed te nemen, want dan ben je er vanaf. Ik zou jullie aanraden om overdag voor voldoende actie te zorgen, zoals wandelingen, zodat ze wel moe is aan het einde van de dag. (Wel gewoon dutjes overdag hoor! Maar eruit zijn kost zelfs slapend energie) Wat daarnaast hielp bij ons zoontje is hem niet uit bed halen, maar erbij gaan zitten, een troostende hand op zijn borst maar geen oogcontact, net zolang tot hij indommelde. Daarnaast gebruikten wij ‘slaapwoorden’ bij elk dutje en ook voor de lange slaap ‘s nachts. We zeiden dan steeds hetzelfde op rustige toon met één hand op zijn borst. Slaap lekker lieve… tot morgen.

Op een gegeven moment werd dat zijn sein om te gaan slapen. Succes!

Een slaapcoach heeft ons altijd gezegd dat je avond voedingen en nachtvoedigen zo “saai” mogelijk moet doen met zo min mogelijk licht. Dus voeden, boertje, eventueel schone luier en meteen terug in bed leggen. Dan leren ze weer terug in slaap te vallen. Als je blij is en niet huilt zou ik het je zeker aanraden om dit zo te doen. Ging bij ons altijd goed!

Lastig is dat.. misschien toch teveel licht en geluid?Wij doen snachts nu echt super saai. Ouder 1 maakt fles, ouder 2 verschoont in bijna donker de luier. Baby drinkt in donker de fles leeg, valt halverwege in slaap, en laat zich na een half uurtje slapend overleggen in bed. Alleen na 5u lukt slapend wegleggen niet meer. Na een half uurtje de arm is de kleine diep in slaap, na 10 minuten dommelen nog in lichte slaap. Ik zou ze dus of wakker wegleggen, of anders pas in diepe slaap.

Bedankt voor de tips, daar kan ik zeker wat mee.. Het is inderdaad een stukje gemakzucht, en inmiddels ook gewenning voor ons. Toevallig is het vannacht een stukje beter gegaan. We komen er wel!

Terug
Bovenaan