Wakkertijd na laatste slaapje

Onze zoon van bijna zes maanden slaapt steeds beter en is vaak rond 5.30-6 uur wakker. Eerste slaapje overdag van ca. 8.30 uur tot 9.30-10.00 uur. Tweede slaapje van 12.00-12.30 uur tot 14.00 uur en derde slaapje van 16.00-17.00 uur. We moeten hem geregeld wakker maken. Nu zien we eigenlijk dat hij na het laatste slaapje al weer snel moe is: gapen, oogjes wrijven en jengelig. Hij krijgt om 17.00 uur groentehapje en zo laat mogelijk de fles, maar langer dan 18.15 uur kunnen we het eigenlijk niet rekken, want dan hebben we het idee dat we hem echt tegenwerken en dat willen we ook niet.

Is dit herkenbaar voor anderen? Ik heb het boek baby in droomritme aangeschaft omdat ik er hier veel goede verhalen over las en daarin staat juist een wakkertijd in namiddag tot aan bedtijd van drie uur. Nu hoeft dat voor ons ook niet, maar we hopen als hij iets later naar bed gaat hij mogelijk iets langer slaapt in de ochtend.

Waarom maken jullie hem wakker? Ik ben van mening dat een baby die slaapt, gewoon slaapt haha. Blijkbaar is hij moe en heeft hij die slaapt dan nodig op dat moment.

Wij hadden rond de 7 maanden ook een tijd dat hij rond 18.30 echt al zijn nachtslaap begon en dus ook tussen 5.30 en 6 al wakker was. Ik heb mn best gedaan om dit in de ochtend op te lossen. Dus de dag niet voor 7 uur beginnen, desnoods bij mij in bed houden, donker en stil en nog even samen uitrusten. Dan pas de fles geven en de dag starten. Op den duur kwamen we zo overdag beter uit met de slaapjes tot bedtijd.

bij ons is met 10 maanden de wakkertijd nogsteeds van 2 uur, max 2.5. ook in de avond. Hij doet soms 3 dutjes en soms 2.
Soms komt het op een dag uit dat hij om 17.30 uur moe is en dan gaat hij naar bed voor nog een powernap, dit is soms een kwartier en soms een uurtje. Dan is hij Bijvoorbeeld om 18 uur weer wakker en gaat hij tussen 19.30 en 20 uur naar bed.ook prima ...

Elk kind is anders en die wakkertijden, aantal slaapjes en schema's zijn een richtlijn.

Ons meisje sliep ook vaak tot 17 en dan 18.30 al laatste fles dus 19 op bed. Als het werkt dan prima toch ☺️ Ik zou wel wakker maken om 17 anders verschuift de bed tijd en teveel slapen overdag kan ook zorgen voor een vroege vogel! 

Misschien kun je de slaapjes wat vervroegen. Tot 17 uur slapen kan net te laat op de middag zijn, waardoor hij meer in zijn nachtslaapmodus komt. Als dat niet werkt, dan zou ik het gewoon even zo laten. Ritmes veranderen die eerste 9 maanden zo vaak, dat het maar kort zo zal zijn. 

Terug
Bovenaan