Wakkertijden / slaapjes overdag baby 6 weken

<p>Onze dochter is morgen 6 weken oud en we merkten dat ze sinds kort niet goed meer overdag slaapt in de box. Op advies van het consultatiebureau ligt ze nu op zolder (op onze slaapkamer) in haar wieg, waar ze ook ‘s nachts slaapt. Dit ging gistermiddag en vannacht goed, dus ik hoop dat dat zo blijft en dat ze leert daar ook overdag te slapen.</p><p>nu lees ik alleen dat baby’s van haar leeftijd maar een uur wakker mogen zijn. Hoe doen jullie dat? Ik heb haar nu om 7:00 gevoed (ze krijgt flesvoeding) en na wat knuffelen en dergelijke teruggelegd in bed om nog even te slapen. Ze zou pas om 10:00 of 11:00 voor de volgende voeding komen, normaal gesproken. Als je dan uitgaat van een ochtenddutje van een uur, dus 9:00 weer wakker, zou ze dan na de eerste voeding al een uur wakker zijn voordat ze de volgende voeding krijgt. Dan gaat ze toch over haar wakkertijd heen, en voed je haar niet direct als ze wakker is? Wat is nou wijsheid, hoe doen jullie dat? En hoe lang duurt het ongeveer voordat een oververmoeide baby is bijgetankt?</p>

Ik heb hier vanaf het begin af aan een baby gehad die overdag nauwelijks sliep. Wat je leest zijn voornamelijk richtlijnen maar ieder kind is anders. Mijn zoontje sliep sporadisch een half uur tussen de voedingen toen hij zes weken was, alleen als ik ging wandelen kon hij langer blijven slapen. Hij kwam voor een voeding (afgekolfde borstvoeding) om de 3-3,5 uur. Inmiddels is hij nu 3 maanden en nog steeds geen enorme slaper overdag (daarentegen 's nachts wel) maar hij is zeker ook niet oververmoeid dus ik maak me er verder geen zorgen over. Zolang je dochter tevreden is zou ik me niet te druk maken over wakkertijden.

Wordt ze huilend wakker? Dat is idd een van de tekenen dat ze overmoeid zijn. 
Echt bijtanken kan volgens mij pas als er goed ritme is en de baby de slaapuren weer pakt. 
Je zou kunnen spelen en weer om 10u in bed leggen zodat ze om 11 wakker is voor de voeding. Hopelijk redt ze dat.

Zelf merk ik wel dat mijn kleintje van het ritme is en als ze te lang wakker is of een slaapje mist dit echt te merken is aan haar, zowel op dat moment en snachts

Trek je niks aan van schema's en regels. Ga op het ritme van je baby. Dat is het enige dat werkt zeker als ze zo klein zijn. Vertrouw op je moeder instinct en dat jij weet wat voor jou baby het beste is. Ik breng mijn zoontje altijd bij vermoeidheid meteen naar bed en hij is de best slapende baby ever. Durf dat niet eens aan andere ouders te zeggen. Ik leg hem weg en hij slaapt en altijd goed en verder vrolijk wakker altijd. En dat al bijna 6 maanden 

bedankt voor de reacties! Ik merk inderdaad dat ze moe is, ze jammert veel en gaapt, terwijl als ze dan in bedje gaat of in haar nestje in de box, ze niet altijd slaapt. 

we hebben sinds gisteren ook op advies cb de voeding van 90 naar 120 cc opgehoogd, daar heeft ze inderdaad wel trek in, maar nu speelt haar reflux weer op. De verhouding johannesbroodpitmeel is nu immers kleiner. Ik denk dat ze daardoor vsnmorgen zo ontroostbaar was. het advies was om eventueel te switchen naar Hero Comfort, maar om nu het slapen aan te passen en meteen ook maar de voeding...
Inmiddels heeft ze een klein flesje op en ligt ze nu weer in bedje, ze moppert nog wel een beetje maar zolang ze niet echt huilt probeer ik het even te laten. Ik denk dat ik ook veel te snel aan sloeg om haar te troosten toen ze nog in de box sliep overdag. Ze heeft misschien dit ook even nodig om zelf in slaap te vallen. En het mag natuurlijk even tijd kosten voordat ze het nieuwe ritme en het daarbij horende ritueeltje begrijpt. 

Ik denk dat je het al heel netjes doet! Wij proberen ook echt de wakker tijden aan te houden bij ons dochtertje, ze is 8 weken. We merken als ze er overheen gaat ze jengelig wordt en heel moeilijk in slaap komt. Hoe dat dan precies moet idd met het voeden als ze eerder wakker wordt zijn we ook nog wat mee aan het stoeien. Soms geef ik haar gewoon de borst aan het eind van de wakkertijd, niet helemaal volgens het "ritme" maar je moet wat.
Wat trouwens ook wel handig is om op te letten is de slaap cyclus van zo'n kleintje. Die is namelijk drie kwartier, of steeds een verlengde daarvan. Dus als je kleine na een uur wakker wordt is dit eigenlijk midden in een slaapcyclus geweest. Ik probeer haar dan verder te laten slapen omdat ik merk dat ze na één cyclus heel snel weer moe is. 

Bedankt allemaal voor het meedenken en jullie reacties. Ik heb vandaag consequent geprobeerd ons meisje in haar bedje te leggen na de voeding, bij huilen te troosten en weer te vertrekken en in het bedje te laten. Helaas zonder succes, ze heeft helemaal niet geslapen en heeft af en toe echt enorm gegild en gekrijst. Ik heb haar nu even in de draagzak en nu slaapt ze wel eventjes, dan maar even zo tot de volgende voeding. 

ik merk wel, nu helemaal met het ophogen van de voeding en het wakker blijven dat ze niet goed aangeeft wanneer ze honger heeft, misschien omdat ze gewoon continu heel moe is. Daardoor voelt het nu nog meer als los zand. Plus als ik haar wegleg is het vrijwel meteen huilen en best intens, ik vermoed dat ze last van iets heeft (reflux, kraampjes, beide?) waardoor ze niet kan slapen. Hoe kom je daar achter? Maar het kan evengoed van oververmoeidheid komen, en hoe kom je dan verder zodat ze wel overdag ook gaat slapen... 

Als ze last van reflux heeft, zou ik haar niet te kort na een voeding neerleggen. Maar dat doe je vast ook niet. 
Lees het boek Droomritme van Stephanie Molenaar, daar staan fijne schema's in. 
60 min wakkertijd zou ik eerst heel strikt aanhouden, zo ontdek je uiteindelijk de moeheidssignalen van je baby en kun je beter inspelen op haar eigen ritme. Nu ze oververmoeid is, is dat lastiger te zien, althans dat was bij ons zo. Is er een plek waar ze wel goed slaapt? Bv wandelend met de kinderwagen, of in de draagzak? Dan zou ik die gebruiken om haar te laten slapen. 
Volgens mij ging het bij ons zo:
voeden
na 60 min weer op bed leggen
in bed houden tot de volgende voeding (ook als hij niet sliep)
uit bed, meteen voeden
na 60 min weer in bed leggen
Maar bed kon ook de kinderwagen of de draagzak zijn. En het duurde echt lang voordat hij ging slapen in zn bed. Inmiddels is hij 4 maanden en slaapt als een roos, alleen wel alleen in zn eigen bed. 

Terug
Bovenaan