Ik ben met 4 maanden begonnen met bijvoeding, niet omdat Daniel te weinig dronk, maar omdat hij zo ´n beetje het eten uit onze mond keek. Toen mijn moeder een ijsje at, terwijl ze hem in de wagen voortduurde, zat hij echt niet stil. Als hij kon praten, had hij vast geroepen dat hij ook een hapje wilde haha.
Maar goed, ik ben rustig aan begonnen met 1 soort fruit of groente per dag, 3 dagen hetzelfde, slechts 2 schepjes uit het potje gehaald per keer. Zo kon hij er een beetje aan wennen en kon ik goed beoordelen of hij een reactie kreeg. Ik wisselde fruit en groente ook af, dus 3 dagen fruit, 3 dagen groente enz...
Zijn schema zag er toen als volgt uit
7.30 BV
11.00 BV daarna enkele hapjes fruit of groente
15.00 BV
18.00 BV
21.00 BV
Ik gaf heel bewust erna, zodat het niet ten koste zou gaan van de hoeveelheid melk die hij dronk. Het vervangt op deze leeftijd namelijk geen voeding. Is puur extra en (meestal) voor het wennen.
Verder dan een paar hapjes kwam hij niet en nu (met 8 mnd) eet hij nog steeds niet de hoeveelheid van een 8mnd potje(ik maak het overigens zelf)
Ik weet niet waarom je kleine te weinig melk binnenkrijgt, misschien is de hoeveelheid ineens teveel en kan je kleinere flessen aanbieden en dan een keer extra. Het gaat uiteindelijk niet om het aantal flessen, maar om de totale hoeveelheid. Tuurlijk zijn er wel richtlijnen voor het aantal flessen en het moet ook niet uit de hand lopen, maar uiteindelijk bepaalt de kleine hoe hij het wil hebben en niet het CB of wie dan ook.
Persoonlijk zou ik adviseren: als je wil beginnen met bijvoeding, begin dan omdat je denkt dat hij dan er aan toe is en niet omdat hij te weinig melk krijgt. In elk geval tot 6 maanden is melk toch de belangrijkste bron van voedingsstoffen.
Groetjes, Yvette