waneer fruit/groentehapje?

Hallo,

Mijn zoontje is nu 4 maanden en krijgt bv. Omdat hij niet genoeg melk binnenkrijgt geef ik hem s'avonds een flesje met rijstepap.
Nu wil ik rustig aan beginnen met  een fruit/groentehapje maar vraag me af   hoe laat of na welke voeding of hoe doen jullie dat??
Welke schema /regelmaat jhouden jullie  aan?

Groetjes Nesie

Hoi,

Lastig he?
Ik ben eerst begonnen met een paar hapjes fruit en daarna gelijk dr flesje.
De meeste babies willen na een paar happen niet meer namelijk.
Alleen ons meisje dus wel. Die krijgt nu de helft van zo'n klein potje, maar als het aan haar lag at ze die al helemaal leeg.
Maar nu ze dus meer fruit eet krijgt ze m tussen de flessen door. En na een week fruit ben ik nu met groente begonnen. Niet maar een paar happen maar gelijk ook een half potje want ze neemt geen genoegen met minder haha.
Ik geef nog niet een heel potje omdat ik wil kijken hoe ze op al die nieuwe smaken reageert.
Gelukkig smaakt alles haar even goed. Ik zou dus gewoon eens kijken hoeveel hij wil eten en dan snel ook tussendoor geven.

Dr schema
7.30u fles
11.30u fles
13.30u fruit of groente half klein potje
16.00u fles
19.30u fles

Volgende week komt er 's ochtends ook fruit bij en 's middags groente en ze zal al gauw zo'n potje helemaal krijgen van mij.
Ze vind dr fles namelijk niet zo lekker.

7.30u fles
9.30u fruit
11.30u fles
13.30u liga
15.30u fles
17.30u groente
19.30u fles

Succes

Reneke

Hallo,
Op advies van het consultatiebureau zijn wij na 6 maanden begonnen met groenten. Groenten hebben een iets neutralere smaak. We geven het 's morgens. Indien onze dochter heftig reageert op de voeding (allergie), kunnen we nog op een makkelijke manier contact opnemen met hulpinstanties. We geven een paar dagen achter elkaar hetzelfde. Zijn begonnen met bloemkool. De 3e dag begon ze het toch erg lekker te vinden. Nu eet ze steeds meer. We geven de voeding na de fles van 11 uur, deze vullen we maar voor de helft, zodat ze nog honger over houdt.
Succes met de voeding!

Hallo nesie,

Ik ben vanmorgen naar het cb geweest en kreeg daar het advies om fruithapje te gaan geven.
Mijn kleine mannetje is 4 maanden en een paar dagen.
Dit is omdat hij een beetje ontregeld is en sinds een tijdje ineens niet meer wil doorslapen. En omdat hij niet genoeg is aangekomen.
Haar advies was om het s'morgens rond 10 uur te geven voor de borst.(ligt een beetje aan de tijd dat jij voed)
Je kan het ook   in de middag doen, als jouw dat beter uitkomt, maar probeer één vaste tijd op de dag te nemen en te houden.
Maar nou las ik bij jouw, dat jij hem een s'avonds een rijstefles geeft????
Helpt dat bij het doorslapen?
Aangezien hij moet doorslapen en wij hem s'nacht niet mogen voeden ( alleen water) is dat misschien voor ons ook een optie??

groetjes suus

Het blijkt een gevoelig onderwerp te zijn, wanneer je moet beginnen met bijvoeden.
Bij de eerste kinderen ben ik begonnen met bijvoeden met 4 maanden. Dat ging prima, maar leverde geen verandering in het nachtpatroon op (tot 6 mnd kwam de ouste dochter nog 's nachts).
Bij de derde en bij onze Leah begin ik met bijvoeden vanaf 6  maanden. Dat is helemaal prima.
Ik merk wel dat er steeds meer interesse ontstaat voor het eten, Leah kijkt alle hapjes in onze monden na..... zo kan ze zich al wat voorbereiden.
Wat ik sterk herken, is de onzekerheid. Zelfs bij een vierde kindje heb je dat nog: heeft ze niet behoefte aan meer? Is ze wel tevreden?
Intussen geloof ik dat veel kindjes een 4-maanden dip hebben, die dan vaak (ook door mij in 1e instantie) wordt uitgelegd als 'behoefte aan bijvoeding'.
Leah is nu 5 1/2 maand en gelukkig lijkt ze over haar dipje heen, en drinkt ze nog volledig borstvoeding. 's Nachts komt ze de ene keer nog wel, de andere keer slaapt ze door. Als ze wakker wordt, krijgt ze altijd een slokje drinken.

Ik lees hierboven dat je kindje alleen maar water mag 's nachts. Waarom is dat? Geef je volledige bv?

Ik ben met 4 maanden begonnen met bijvoeding, niet omdat Daniel te weinig dronk, maar omdat hij zo ´n beetje het eten uit onze mond keek. Toen mijn moeder een ijsje at, terwijl ze hem in de wagen voortduurde, zat hij echt niet stil. Als hij kon praten, had hij vast geroepen dat hij ook een hapje wilde haha.

Maar goed, ik ben rustig aan begonnen met 1 soort fruit of groente per dag, 3 dagen hetzelfde, slechts 2 schepjes uit het potje gehaald per keer. Zo kon hij er een beetje aan wennen en kon ik goed beoordelen of hij een reactie kreeg. Ik wisselde fruit en groente ook af, dus 3 dagen fruit, 3 dagen groente enz...

Zijn schema zag er toen als volgt uit

7.30 BV
11.00 BV daarna enkele hapjes fruit of groente
15.00 BV
18.00 BV
21.00 BV

Ik gaf heel bewust erna, zodat het niet ten koste zou gaan van de hoeveelheid melk die hij dronk. Het vervangt op deze leeftijd namelijk geen voeding. Is puur extra en (meestal) voor het wennen.
Verder dan een paar hapjes kwam hij niet en nu (met 8 mnd) eet hij nog steeds niet de hoeveelheid van een 8mnd potje(ik maak het overigens zelf)

Ik weet niet waarom je kleine te weinig melk binnenkrijgt, misschien is de hoeveelheid ineens teveel en kan je kleinere flessen aanbieden en dan een keer extra. Het gaat uiteindelijk niet om het aantal flessen, maar om de totale hoeveelheid. Tuurlijk zijn er wel richtlijnen voor het aantal flessen en het moet ook niet uit de hand lopen, maar uiteindelijk bepaalt de kleine hoe hij het wil hebben en niet het CB of wie dan ook.

Persoonlijk zou ik adviseren: als je wil beginnen met bijvoeding, begin dan omdat je denkt dat hij dan er aan toe is en niet omdat hij te weinig melk krijgt. In elk geval tot 6 maanden is melk toch de belangrijkste bron van voedingsstoffen.

Groetjes, Yvette

Oh ja, Suus....

´s avonds rijstebloem in de voeding kan helpen om een verzadigder gevoel te geven, waardoor ze wellicht wat langer of beter doorslapen. Maar het is geen garantie hoor.

Ik zou ook weleens willen waarom je ´s nachts alleen maar water mag geven.... Krijgt hij anders teveel? Of is de kleine aan de zware kant?

Als je BV geeft mag je gerust onbeperkt voeden, zolang het voor jou geen belasting is en als je flesvoeding geeft, kan je misschien overdag wat wijzigen in het schema. Ze zijn nog maar zo klein joh, ze moeten nog groeien.... Als je kindje ouder is en nog steeds ´s nachts komt dan wordt er weleens geadviseerd om water te geven ipv een voeding, omdat ze misschien alleen dorst hebben, maar als hij ´s nachts honger heeft, kun je mijns inziens maar beter wat melk geven....

Sorry Nesie, ik lees net nog ff jouw stukje en zie dat je BV geeft. Als je denkt dat hij te weinig krijgt, kan je beter (een poosje) vaker aanleggen ipv bijvoeding, zo gaat je produktie omhoog en als je dan op gegeven moment weer terug gaat naar het normale aantal voedingen, geven je borsten per keer meer voeding. Als je nu bijvoeding gaat geven, gaat de kleine misschien nog minder drinken en loopt je produktie terug

Bij 4 maanden komt het inderdaad vaak voor dat er een voedingsdip is, omdat alles om hun heen zo interessant is. Lekker vaak aanleggen, de dip gaat vanzelf weer over.

SUcces

Terug
Bovenaan