Als je al wat langer gestopt bent met hormonale anticonceptie, of die mogelijk zelfs nooit gebruikt hebt, dan kan een onregelmatige cyclus wel een reden zijn om vervroegd naar de gynaecoloog te stappen. Ik was zelf ongeveer zo lang bezig als jij, maar met een cyclus waar geen pijl op te trekken was (35-60 dagen) en cyclusgebonden pijnklachten, terwijl ik nooit aan de pil gezeten had, en werd doorverwezen. Daar bleek ik PCOS te hebben en bovendien een hydrosalpinx (dichtzittende met vocht gevulde eileider). Voor dat eerste ben ik succesvol op dieet gegaan, en voor het laatste geopereerd, en na 10 maanden proberen had ik een positieve test in handen (5 maanden na start dieet en wel weer een regelmatige cyclus (29-32 dagen) en 2 maanden na de operatie).
Op zich is 5 maanden nog niet zo lang inderdaad, maar als je wel een indicatie hebt dat er iets niet klopt bij jou, dan mag je echt wel eerder aan de bel trekken! Als je 35+ bent, mag je bovendien sowieso na een half jaar proberen al aankloppen voor onderzoek/hulp, anders geld inderdaad een grens van een jaar proberen. Hopelijk heb je het niet nodig en wordt je alsnog snel zwanger!