Wanneer 1e echo en welke ?

A

Anoniem

Guest
Hoi. Deze week ben ik 8 weken zwanger en voor het eerst naar de  verloskundige geweest. Ik heb daar  veel info gekregen, maar geen bevestiging dat ik 'echt' zwanger ben. Het is alleen de zwangerschaptest die dat tot nu toe  bevestigd, verder heb ik ook nauwelijks klachten (gelukkig ook maar), maar een beetje bevestiging zou wel welkom zijn. Nu kreeg ik van de  verloskundige een verwijzing om een echo te gaan maken in het ziekenhuis, maar daar kan ik pas terecht als ik 13 weken ben!
Mijn eerste vraag is: Is  het normaal dat je pas in week 13 een 1e echo krijgt? We willen het daarna pas gaan vertellen aan de buitenwereld dat we een kindje krijgen, maar dat duurt nu zo lang nog, maar voor die tijd hebben we eigenlijk geen zekerheid.....

Ook moesten we  kiezen voor een termijnecho  of dat we een combinatietest willen voor het risico bepalen op een kindje met Downsyndroom. Tegelijk kunnen ze met die combinatietest de termijn bepalen geloof ik. Wat is jullie ervaring? Doen veel zwangeren die combinatietest? Ik zou een beetje meer zekerheid wel prettig vinden, of doe je dat alleen als je meer risco loopt? Wat vinden jullie?
Bedankt voor de reacties!

He meid..

Nou uhmmm toen ik 8 weken was kreeg ik een termijnbepaling ook bij de verlos daar moet je misschien om vragen of aangeven dat je niet weet hoe lang je nou zwanger bent want het is tog geen moeite om even te kijken of alles oke is met je bby ..

Ik wens je echt heeeel veel succes! gewoon VRAGEN ....

Liefs trotse aanstaande moeder.. 15 wk en 3 dg

Hallo,

Het is inderdaad normaal dat je pas rond 12 of 13 weken een echo krijgt. Als er verder niets aan de hand is een bloeding of zo dan krijg je bij sommige vk het niet eerder. Andere weten gewoon dat je eigenlijk niet kunt wachten en dan doen ze een vroege echo meestal rond de 10 weken. Dan is je beebje af en hoeft het alleen nog maar te groeien.

Toen ik de vorige keer zwanger was kon ik me er zo kwaad over maken dat ik zo lang moest wachten. Uiteindelijk heb ik een echo toen gehad bij 10 weken en 5 dagen.

Die zwangerschap is niet goed gegaan, hebben we moeten afbreken bij 22,6 weken wegens trisomie 9. Nu ben ik opnieuw zwanger en mocht door het gebeurde dus eerder kijken. We hebben een echo gehald bij 7 wken en 4 dagen en aanstaande dinsdag mogen we weer dan ben ik 10 weken en 4 dagen.

Ik zou zeggen probeer toch te genieten en vooral naar je gevoel te luisteren, als je gevoel aangeeft dat het goed is, vertrouw er dan op. Vraag ondertussen aan je verloskundige of er toch niet een vroege echo gemaakt kan worden. je voelt je onzeker geef dat aan. Kan me niet voorstellen dat ze je dat weigeren.

Succes.

groetjes
talke

Ik mag voor t eerst komen met 9 weken en dan krijg ik gelijk een echo om te kijken hoe t gaat, daarna mag ik weer met 13 weken en krijg ik weer een echo :)

Dus ben blij dat ik niet zo superlang meer hoef te wachten :)

Groetjes Monique

Hoi.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je graag bevestiging wil, maar het is heel normaal dat je pas een echo krijgt rond de 12 of 13 weken. Daarna nog een 20 weken echo, maar als als goed is dan blijft het daar ook bij!
Zo'n combinatietest was vroeger geloof ik alleen voor 36 jaar en ouder, maar tegenwoordig mag je daar zelf ook voor kiezen (al komen de kosten dan wel voor eigen rekening..). Dat is ieder voor zich, maar wij hebben het niet gedaan. Ik wilde voorkomen dat als je toevallig een grotere kans hebt dat er wat mis is, je dan je hele zwangerschap zorgen gaat maken.. Maar zoals ik al zei dat is ieder voor zich.
Geniet vooralsnog lekker van je zwangerschap en voor je het weet is het zover en mag je je eerste echootje laten maken..
Gr. Anne-Marie
34+2 zw van het tweede kindje

Toen wij erachter kwamen dat ik zwanger ben, hebben wij meteen een afspraak gemaakt bij de HA. Deze heeft ons doorverwezen naar de gyn. I.v.m. extra onderzoeken vanwege mijn leeftijd (36).
Bij de gyn kreeg ik eerst een afspraak voor een termijnecho (9 weken) en een gesprek.Nu mag ik volgende week voor de combitest. Ik ben dan aan het einde van de 12de week. Dan heb ik weer een afspraak voor 3 weken later voor  een echo en een gesprek met de gyn.

Als ik jou was, zou ik toch nog om eem eerdere echo vragen. kan me goed voorstellen dat je bevestiging wilt hebben. Ik had dat ook heel sterk. Je weet door een positieve test dat je zwanger bent, je voelt je lichaam reageren, maar gezien of gehoord heb je nog niets.

Liefs Noelie

Terug
Bovenaan