Wanneer 2 slaapcyclussen aan elkaar

<p>Wanneer gaat een baby 2 slaapcyclussen aan elkaar plakken? Mijn dochter van 3 maand is sowieso al een moeilijke inslaper, ik ben vaak 3 kwartier bezig tot ze slaapt (vooral huilen/jengelen), en als ze dan slaapt wordt ze meestal na 1 cyclus (ca 35/45 minuten) weer wakker en ben ik vaak weer 3 kwartier bezig tot ze weer slaapt (is nog wel moe).</p><p>Het gekke is dat ze snachts (na ook moeite met inslapen) wel de hele nacht doorslaapt..vanaf welke leeftijd zal dit overdag ook wat beter moeten gaan? </p>

Een baby moet dat echt zelf leren en doorhebben. Mijn zoontje had ook de eerste 2 maanden moeite met inslapen en sliep ook altijd maar 45 min. Ik ben een strak ritme gaan aanhouden en rond de 3 maanden sliep hij in een keer 1.5 uur, en bij de opvang soms wel 3 uur (dat heeft hij nog nooit gedaan thuis). Maar er zijn ook gerust dagen dat meneer het met een half uurtje slaap wel prima vindt (vaak rond sprongetjes). Het verschilt bij hem elke dag, maar gemiddeld genomen slaapt hij 2x een cyclus achter elkaar. Ga niet frustreren als het niet lukt, ik deed dat ook en was er heel veel mee bezig. Ik ben het gaan loslaten, een baby is geen robot. En ze voelen het aan dat je onzeker wordt. Sommige baby's zijn nu eenmaal geen goede overdag slapers, maar snachts weer wel. Ik ken ook moeders met baby's die overdag aan hun slaap komen, maar snachts gaan spoken. 

Hier lukt t ook nog niet, 3,5 maand, maar het wordt wel steeds makkelijker hem weer in slaap te krijgen. Soms een speen en white noise aandoen al voldoende. Andere keren ben ik nog wel 20 min bezig. 

Hier lukte dat pas zo rond de 7 maanden toen hij ging tijgeren (uitzonderingen daar gelaten). Toen ging hij opeens 2x 1,5 uur slapen. Onze zoon sliep 's nachts ook altijd wel goed.
Het frustreerde me toen best wel. Nu terugkijkend denk ik, dat we blij mochten zijn dat hij 's nachts gewoon lekker doorsliep. Je kunt niet alles hebben. 

Er is echt geen vast moment waarop zoiets ineens lukt. Ons zoontje doet dit al prima vanaf de geboorte (uitzonderingen daargelaten natuurlijk), terwijl ik hierboven lees dat het bij veel pas een stuk later kwam. Het is maar net waar je kleintje behoefte aan heeft, en wanneer ze doorkrijgen hoe ze direct verder kunnen slapen als ze even "boven komen" na een cyclus.

Terug
Bovenaan