Wanneer beginnen met gewone melk?

Hoi!

Mijn dochter is bijna 11 maanden en krijgt Nutrilon 3. Toch ben ik benieuwd wanneer ik kan starten met gewone melk. Bijvoorbeeld  voor het aanmaken van de pap enzo..    
Hoe oud waren jullie kindjes?

Grt,
Evelien

Hoi evelien,
Mijn dochter was 11 maanden toen ik van het CB met gewone melk mocht beginnen.   Na een aantal maanden ben ik toen weer overgestapt op poedermelk van Friso omdat ze steeds verkouden was. Ik had ergens gehoord dat gewone melk een van de oorzaken is dat kindjes vaak verkouden zijn. Het had wel effect dat ik met de koemelk gestopt ben. Tegen de tijd dat ze twee werd ben ik weer gewone melk gaan gebruiken.
Groetjes, lianne

Kinderen die geen verhoogde allergiekans hebben mogen vanaf 6 maanden aangezuurde zuivel, zoals yoghurt en kwark en vanaf 9 maanden gewone dagmelk. Dus je kunt allang je pap aanmaken met (half)volle melk!

Oké, dus gewoonlijk kan dit vanaf ong 9 maanden, maar hoe zit dat als je kindje wél gevoelig is voor allergiën ?? Mijn dochter heeft nml behoorlijk last van eczeem. Ze krijgt nu nog 3x dgs Nutrilon Hypo-allergeen, maar op cons.buro zeiden ze dat als ze wel tegen volle yoghurt kan (krijgt ze soms na de warme maaltijd), dat ik net zo goed kan overstappen naar Nutrilon Standaard, maar dit durf ik niet goed, uit angst dat de eczeem verergerd. Of dus gewoon uitproberen? Iemand ervaring of tips? Misschien dirksmama?

Hoi meimama,

ik zou nog doorgaan met de voeding, die je kindje nu gewend is. In de babymelk zitten voedingsstoffen, die de gewone koemelk niet bevat.
Overigens drinken alleen wij westerlingen zo veel koemelk. In Afrika zullen ze je bijv. vreemd aankijken, als je koemelkmelk drinkt. Daar kunnen veel mensen niet tegen de lactose (kunnen de darmen niet goed verwerken).
Wij zijn opgegroeid met het idee, dat je veel koemelk moet drinken, om groot en sterk te worden. Tegenwoordig komt men daar weer op terug. Ik geloof, dat twee glazen op een dag het huidige advies is voor een volwassene.
Ikzelf drink wel zure melkprodukten, maar geen gewone (zoete) melk: ik krijg daar veel slijm van.
Onze zoon krijgt 's ochtends pap op basis van Nutrilon Soya (hij heeft nog moeite met het verwerken van de lactose in koemelk) en bij het brood krijgt hij een beker lactose arme koemelk (van MinusL).

Volg je eigen gevoel. Je weet zelf het beste wat je kindje nodig heeft.

Groetjes, Marijon

quote: mei2008mama reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('18-02-2009 15:53:25'));

Oké, dus gewoonlijk kan dit vanaf ong 9 maanden, maar hoe zit dat als je kindje wél gevoelig is voor allergiën ?? Mijn dochter heeft nml behoorlijk last van eczeem. Ze krijgt nu nog 3x dgs Nutrilon Hypo-allergeen, maar op cons.buro zeiden ze dat als ze wel tegen volle yoghurt kan (krijgt ze soms na de warme maaltijd), dat ik net zo goed kan overstappen naar Nutrilon Standaard, maar dit durf ik niet goed, uit angst dat de eczeem verergerd. Of dus gewoon uitproberen? Iemand ervaring of tips? Misschien dirksmama?

Dan zou ik lekker op hypoallergeen blijven en voorlopig voorzichtig yoghurt blijven geven. Langzaamaan de HA vervangen door aangezuurde zuivel, yoghurt, kwark, karnemelk. En pas als dat goed (eczeem!) gaat zou ik over een paar maanden eens gaan kijken hoe het met andere koemelkproducten gaat.

Terug
Bovenaan