wanneer beginnen met kolven?

Hallo,
Mijn  dochter is nu 6 weken oud. Over een tijdje moet ik weer beginnen met werken en ik wil graag zo lang mogelijk bv blijven geven. Weet er iemand wanneer ik het beste kan beginnen met kolven? Ook voor als ik eens een keer weg moet is het misschien handig om melk te hebben liggen in de vriezer. Ook lijkt het me goed om mijn dochter langzaam te laten wennen aan het drinken uit een flesje.
Ik hoop dat kolven lukt..want bij mijn 1e kindje ging dat helaas helemaal niet. Hij was dan ook een "slome"drinker en vond het na een poos wel prima die borst zodat ik na 6 maanden ben overgegaan op volledige flesvoeding. Mijn dochter daar in tegen drinkt veel beter aan de borst en groeit goed. Ik heb nu 2 borstkolven in huis (medela automatische en een handkolf van Avent).
Waarin kan ik het beste de melk bewaren? Ik heb wel eens gehoord dat je het goed kunt bewaren in ijsklont zakjes. Het lijkt me makkelijk omdat je dan de benodigde hoeveelheid er zo uit kan drukken. Heeft hier iemand ervaring mee?
Mocht ik een dagje weg gaan, kan ik dan het beste de melk die ik afkolf bewaren in een koelbox?

Ik hoop zo dat het lukt om af te kolfen...ik wil er ook alles aan doen. DUS...alle tips zijn welkom. Ik kreeg van een collega al een tip; gebruik oxytocine neusspray!

Groetjes van een trotse moeder.
 
Hoi Josanne,

Mijn zoontje is acht maanden en nog steeds geef ik twee keer per dag borstvoeding. Mijn uitgangspunt was om zo min mogelij te kolven, maar je ontkomt er natuurlijk niet aan. Ik heb zelf de Avent handkolf. Omdat de melkproductie 's ochtends het grootst is, kolfde ik altijd rond die tijd. 's Middags of 's avods had ik er veel meer moeite mee en kreeg ik er maar weinig uit. Wat bij mij heel goed werkte om de toeschietreflex op te wekken was om mijn zoontje aan de ene borst te laten drinken en de andere af te kolven (daar had ik genoeg melk voor). In het begin is het even klunzen, maar als je het onder de knie hebt, scheelt het heel veel tijd. Ik bewaarde de melk in Avent-bewaardoosjes. Deze zijn erg handig en nog steeds gebruik ik ze om bijvoorbeeld eten in te vriezen. Met ijsblokjes bakjes heb ik geen goed ervaring. Ik vind het maar een gedoen om dat erin te krijgen en er hygienisch is het ook niet. De neusspray waar je over schrijft is trouwens alleen op doktersrecept te krijgen en is een 'medicijn' voor de lange termijn en niet bedoeld om het af en toe eens op te wekken wanneer het je uitkomt. Ik heb het dan ook niet gekrege, maar wie weet jij wel.
Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt!
Succes ermee
Martine
 
Hoi Josanne,

Mijn zoontje is acht maanden en nog steeds geef ik twee keer per dag borstvoeding. Mijn uitgangspunt was om zo min mogelij te kolven, maar je ontkomt er natuurlijk niet aan. Ik heb zelf de Avent handkolf. Omdat de melkproductie 's ochtends het grootst is, kolfde ik altijd rond die tijd. 's Middags of 's avods had ik er veel meer moeite mee en kreeg ik er maar weinig uit. Wat bij mij heel goed werkte om de toeschietreflex op te wekken was om mijn zoontje aan de ene borst te laten drinken en de andere af te kolven (daar had ik genoeg melk voor). In het begin is het even klunzen, maar als je het onder de knie hebt, scheelt het heel veel tijd. Ik bewaarde de melk in Avent-bewaardoosjes. Deze zijn erg handig en nog steeds gebruik ik ze om bijvoorbeeld eten in te vriezen. Met ijsblokjes bakjes heb ik geen goed ervaring. Ik vind het maar een gedoen om dat erin te krijgen en er hygienisch is het ook niet. De neusspray waar je over schrijft is trouwens alleen op doktersrecept te krijgen en is een 'medicijn' voor de lange termijn en niet bedoeld om het af en toe eens op te wekken wanneer het je uitkomt. Ik heb het dan ook niet gekrege, maar wie weet jij wel.
Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt!
Succes ermee
Martine
 
Hoi Josanne!

Allereerst van harte gefeliciteerd met je dochter!
Je kunt nu al beginnen met kolven! Het is ook goed om je kindje rond deze leeftijd aan het drinken uit het flesje te laten wennen, dus als je een beetje gekolfd hebt kun je een klein beetje (20-30 ml)  in een flesje doen om mee te oefenen. Het kan anders best zijn dat jij een vriezer vol melk hebt liggen, maar je dochtertje niet wil drinken omdat ze gewoon niet weet hoe! Als het oefenen met het flesje goed gaat is het verstandig om dit 1 a 2 keer in de week te blijven oefenen om te voorkomen dat ze het weer verleert.

Als je gaat kolven kun je dat inderdaad het best in de ochtend doen. Je hebt dan over het algemeen de meeste melk in je borsten, waardoor je het makkelijkst kolft.
Het best kun je ergens in de ochtend ná een voeding de ándere borst (of de tweede borst als ze beide borsten drinkt..) proberen te kolven. Verwacht in het begin niet te veel.. Een opbrengst van 30 ml is voor een eerste keer al heel wat! Het helpt vaak als je naar je dochter kijkt als je kolft, of sterk aan haar denkt.. dat vergemakkelijkt de toeschiet reflex. Als je echt geen toeschietreflex kunt krijgen tijdens het kolven kun je inderdaad bij je huisarts vragen om de oxitocine neusspray. De meeste huisartsen geven deze spray alleen als het echt noodzakelijk is dat je goed kunt kolven (bijvoorbeeld als je aan het werk bent).  Als je maar incidenteel kolft (voor een dagje uit ofzo..) zullen de meeste artsen het niet voorschrijven (maar het valt altijd te proberen toch?)

Als het kolven je goed afgaat en je kolft meer dan je nodig hebt om het fles-drinken met je dochter te oefenen, kun je wat je over hebt invriezen. Ik gebruik daar altijd ijsklontzakjes voor zoals jij ook al zei. Het is erg makkelijk invriezen (neemt weinig ruimte in beslag) en je kan altijd precies de gewenste hoeveelheid ontdooien.

Als je een dagje zonder je dochter op stap gaat en je kolft (wat natuurlijk wel zo verstandig is voor de productie..) kun je de melk inderdaad het beste in een koeltasje met wat bevroren elementen bewaren. Als het mogelijk is is een koelkast natuurlijk helemaal geweldig, maar die is natuurlijk niet altijd aanwezig (misschien op je werk straks wel?)

Voor meer info   over kolven en bewaren kun je ook kijken op: http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/
Of eens kijken op: www.borstvoedingsforum.nl

Heel veel succes met kolven!!
Groetjes, May
 
Hallo,
Bedankt voor jullie reactie's!
Ik heb vanmorgen wat afgekolft. Ik merk dat het bij de ene borst makkelijker gaat als bij de andere. Mijn dochter dronk het prima uit het flesje op.
Ik zal het af en toe maar gaan oefenen, zodat ik er handiger mee kan worden en mijn dochter gaan wennen aan de fles.

Groetjes Josanne
 
Hoi,

het borstvoedingsforum is erg leuk, kan ik alle bv-moeders aanraden.
Wat het oefenen met fles betreft, daar zou ik zelf toch regelmaat in aanbrengen. Ik had dat zelf niet en toen ik een keer een weekje had overgeslagen wilde mijn zoontje de fles niet meer...

Succes, Joke.
 
Hoi Joke,
Wat regelmaat mbt de fles aanbieden is zeker een goed idee. Denk je dat om de dag 1 voeding vervangen door een fles borstvoeding voldoende zou zijn?
Vanmorgen voordat ik mijn dochter wou geven, had ik één kant een beetje afgekolft (ik moet er zelf ook aan wennen..ha ha ha ha). Na een uur, gaf ik haar die zelfde borst te drinken en de andere. Ze was voldaan en ging slapen. De melk staat dus nu in de koelkast, en ik zit er aan te denken om het maar in te vriezen. Zo hoop ik maar een voorraad te maken zodat ik straks voldoende melk heb voor een voeding.

Ik zal straks nog even kijken op die site over borstvoeding.

Groetjes Josanne.


 
Terug
Bovenaan