<p>Misschien een hele rare vraag, maar ik stel hem toch.. wanneer begin je met "opvoeden" bij een baby? Wanneer heeft dat zin en hoe begin je daarmee als je baby nog jong is? Even wat achtergrond..</p><p>Wij hebben een zoontje van 8 maanden. Ontzettende blije leukerd, maar oef, ook echt een baasje. Sinds een paar weken kan hij echt kwaad worden (hij zet dan een keel op, maar geen huil, hij begint gewoon te schreeuwen) als hij 'zijn zin' niet krijgt. 'Zijn zin' betekent dan bijv: een hapje van ons eten, een fles die nog klaargemaakt wordt, een bananenschil die hij te pakken heeft gekregen en waar ie op kauwt die ik dan afpak, het spelen met mijn sleutels, als hij de aarde uit de bloempotten opeet en ik hem dus daar weghaal.. dat soort dingen. Het is allemaal nu nog leuk, maar we zeggen wel vaker tegen elkaar van goh, volgens mij is dit wel een mannetje dat we uiteindelijk echt goed grenzen moeten leren.</p><p>Maar mijn vraag is dus: wanneer begin je daarmee? En hoe? <br />Hij begrijpt "nee, niet doen" wel al lijkt, want als hij bijvoorbeeld naar de planten kruipt en ik zeg "(zijn naam)? Nee!" dan kijkt hij zo guitig om en stopt even, om erna weer verder te kruipen.</p><p>Voel me ook een beetje een idioot als ik bij een 8 maanden oude baby al denk aan het grenzen stellen en opvoeden, het is nu namelijk ook gewoon nog heel grappig eigenlijk. Alleen heb een slecht voorbeeld in mijn familie, neef heeft een zoontje van 4 en dat is zo'n onopgevoed jongetje, niet om aan te zien gewoon en ontzettend irritant. Die loopt ook gewoon over zijn ouders heen. En ik herinner me ook van dit ventje dat het nog grappig was toen hij nog klein was en dat hij een baasje met een eigen willetje was. Dit wil ik dus NIET haha.</p><p> </p>