wanneer beginnen met speen?

<p>Hoi, even een vraagje. Hoe oud waren jullie kindjes toen jullie zijn begonnen met het aanbieden van een fopspeen? Onze zoon is nu 2 weken en ik geef borstvoeding. In het ziekenhuis was het advies pas na 6 weken met een fopspeen te beginnen. De kleine man drinkt goed maar heeft tussendoor wel erg de behoefte om te zuigen. Nu mag hij dan af en toe op mijn vinger zuigen, maar dat kan alleen als ik zelf mijn handen niet nodig heb. Ik vraag me af of het kwaad kan al eerder dan 6 weken de speen aan te bieden.. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!</p><p> </p>

Bij mijn zoontje ben ik na een week of 5 begonnen, toen hij het aanhappen aan de borst goed snapte. Mijn dochtertje al in de kraamweek. De kraamverzorgster noemde haar een borstvoedingswonder, maar met een enorme zuigbehoefte. "Helaas" hebben beide een speen nooit gesnapt. Helaas tussen aanhalingstekens, want ik heb het dus ook nooit af hoeven leren. Achteraf ben ik daar heel blij om geweest.

Mijn zoon kreeg na een week al een speentje. Hij had heel veel zuigbehoefte en hij viel nauwelijks in slaap .

hij krijgt hem alleen om hem te troosten of als hij snel de fles leeg heeft om de zuig behoefte te voldoen. Met slapen heeft hij hem al niet eens meer nodig en hij is nu 5,5 week.

Voor het slagen van je borstvoeding wordt inderdaad geadviseerd om te wachten tot 4-6 weken, maar als je het idee hebt dat je kindje het drinken aan de borst goed onder de knie heeft, kun je ook best wat eerder starten. Wij hebben ons zoontje vanaf ongeveer 3 weken af en toe en speentje gegeven. Als je hem niet te vaak gebruikt, en goed in de gaten houdt hoe je baby aan de borst drinkt, kan het volgens mij geen kwaad hoor :)

Als hij goed bij je drinkt zou je een speen kunnen proberen, zolang je maar wel goed blijft letten op hongersignalen, vooral met regeldagen of als hij wil clusteren. 

Ik heb nog nooit gehoord dat het pas vabaf 6 weken mag. Mijn zoontje kreeg het bij dag 3 al. Had ontzettend veel zuigbehoefte en de hele tijd met mijn pink had ik geen zin in. Hij heeft fases dat hij veel naar een speen graait en soms kijkt hij er amper naar om. Gewoon naar je kindje luisteren. Een tip, de BIBS spenen zijn super fijn! 

Wij gaven na 7 dagen al een speentje vanwege de zuigbehoefte. Maar waren toen ook al over op flesvoeding. Wij gebruiken ook bibs, ideaal speentje. 
Als je borstvoeding geeft is het ook handig om dat af en toe via een fles te geven, na een week of 6 kan het zijn dat ze anders geen flessen pakken en dan zit je straks ermee als je weer aan het werk gaat (dat had mn schoonzus dus).

Terug
Bovenaan