Wanneer beginnen met vaste tijden voeden/slapen

<p>Hallo! </p><p>Ik heb een dochter, bijna 15 weken oud. Tevreden en lief kindje :) </p><p>ze krijgt nu 5 voedingen op verzoek, 1x 180+ 6 schepjes en 4x 150+ 5 schepjes. Ze doet 3 tot 4 dutjes per dag. Variërend van 3 uur tot 3kwartier achter elkaar.  </p><p>Over een maand gaat ze beginnen met oefenhapjes. Ter introductie van uiteindelijk vast voedsel lijkt het me verstandig dat je uiteindelijk op vaste tijden gaat voeden en evt slaapjes ook op vaste tijden. Zodat ze bijv rond 18u samen met ons aan de eettafel zit. </p><p>Teveel verandering in één keer is niet fijn, dus ben benieuwd hoe je daar naar toe werkt of nog steeds op verzoek ( wat nu prima werkt..) vanaf wanneer kan je daarmee beginnen?  </p><p>iemand ervaring mee? Tips? </p><p>Alvast bedankt! </p><p> </p><p> </p>

Mijn zoontje van 8 maanden heeft sinds een paar weken een schema. Maar besef je wel dat dit weer kan veranderen! Zodra er weer een sprong is of ze ziek zijn moet je je schema weer aanpassen. Afgelopen week heeft hij bijv. pas om 14.30uur zijn boterham gekregen omdat hij heeeel veel sliep omdat hij ziek is geweest. Mijn zoontje krijgt nu op de volgende tijden zijn eten:
• 07.00uur fles 180+6 + 2 schepjes pap
• 09.30uur 2stuks fruit
• 11.15uur fles 120+4
• 12.15uur 1,5 boterham met beleg (bijv. appelstroop of jam)
• 16.00uur groentehap
• 19.00uur fles 180+6 + 1 schep pap
Soms als hij tussendoor honger heeft krijgt hij een klein stukje rijstewafel, maar dat gebeurt nog niet vaak.

Het kan inderdaad per dag verschillen.
Onze dochter is 20 weken.

Ze krijgt 4 x 180 en 1 x 210.
Bij ons is het bijna altijd 6/6:30 eerste fles. Dan uurtje totaal wakker en weer naar bed. 
4 uur later 2de fles en wanneer moe weer naar bed.
Dan 4 uur later 3de fles en daarna wat hapjes fruit. Wanneer moe weer naar bed.
Weer 4 uur later 4de fles en daarna groente. Wanneer moe weer naar bed.
Laatste fles is meestal tussen 22:00 en 22:45.

Tijden van de flessen zijn soms anders als ze besluit eerder honger te hebben. Alleen omdat we beide werken 'moet' ze uiterlijk om 6:30 de eerste fles hebben dus dan zit er wel een ritme in.
Alsof ze een ingebouwde klok heeft wordt ze ook in het weekend wakker tussen 6 en 7.

Als jij wil dat ze om 18:00 uur nu bij jullie aan tafel zit en ze laat 4 uur tussen de voedingen dan zal de eerste fles ook rond 6:00 uur 'moeten' zijn.
Denk dat het samen aan tafel zitten pas leuk wordt als ze straks 1 jaar is en mee gaat eten. Dat het nu allemaal nog meer op verzoek is.

Mijn zoontje is nu bijna 14 maanden. Ik geef bv i.p.v. fles en ook op verzoek. Soms lijkt het met de maaltijden en voedingen een ritme te zijn en dan weer totaal niet. Ik doe er ook niet echt mijn best voor. Maar hoe rommelig de dag ook is en hoeveel hij ook gegeten heeft, rond 17u wordt hij hangerig en wil hij avondeten. Dat is standaard en heb ik niet eens aangeleerd. Dat kwam toen hij avondeten interessant ging vinden vanzelf. Sommige dingen gebeuren dus vanzelf!
en kan je ook niet de fles op verzoek blijven geven en maaltijden wel op vaste tijden? Zo heb ik het zelf gepoogd te doen in elk geval ? Tenzij je zelf graag een ritme krijgt uiteraard, daar kan je volgens mij in principe elk moment mee beginnen. Ik weet verder alleen niet precies hoe.. ik zou op de ochtend richten, rond dezelfde tijd wakker en voeden. Dan moet er wel goed een ritme in te krijgen zijn.

Mijn dochtertje is nu 7,5 maand en we zitten een beetje tussen voeden en slapen op verzoek en vaste tijden in. 
Ontbijt is door de weeks rond 7 uur en avondeten rond 18 uur. Ze gaat overdag naar bed zodra ze in haar oogjes begint te wrijven en we maken haar klaar voor de nacht om 18.45. We houden overdag vooral een vaste volgorde aan qua eten. Niet zozeer vaste tijden.
Ontbijt met een boterham, dan fruit, dan weer een boterham, dan wat groenten of een stukje cracotte en dan avondeten met een klein beetje yoghurt erbij. 
Mevrouw krijgt nog borstvoeding en weigert nagenoeg volledig de fles. Dus haar drinktijden wisselen flink. Bij ieder eetmoment krijgt ze een slokje water uit een bekertje.

Hier is ons ritme als volgt:
tussen 7.00 en 8.00 fles
tussen 8.30 en 9.30 fruit
tussen 9 en 10 naar bed
rond 11.30/12.00 uur fles en boterham
rond 13.00/13.30 uur naar bed
Rond 15.00 uur fles
16.00/16.30 naar bed 
rond 17.00 uur warm eten
rond 18.30/19.00 uur fles en naar bed

Ligt er een beetje aan tot hoelaat mijn zoontje sochtends slaapt. Wij houden verder wel de vaste tijden zoveel mogelijk aan. 

Terug
Bovenaan