wanneer beginnen met zindelijk en hoe

Hoi Georgette,
Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap. Geniet ervan zoveel je kan.
Wat betreft dat zindelijk worden; de gemiddelde leeftijd dat ze er echt aan toe zijn is volgens mij bij meisjes 2,5 tot 3 jaar. Met 16 maanden ben je dus echt nogal heel vroeg om daar mee te beginnen.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Het beste is er mee te beginnen zodra het kind aangeeft er interesse in te hebben. Die interesse kun je ietswat stimuleren door haar er bij te laten zijn als jij naar de wc moet, maar nog meer als andere jonge kindjes naar de wc gaan.
Maar feit blijft dat 16 maanden erg vroeg is!
Ivy

Ik denk dat 16 in de huidige generatie vroeg is. Maar mijn moeder begon er laatst ook over voor ons zoontje van 15 mnd! De generatie van mijn moeder (nu 56 jaar) begon er rond de ander half jaar mee. Zij zette ons dan na het eten op de pot in de kinderstoel, net zolang tot er wat geproduceerd was.
Of we daarna ook weer een luier omkregen, weet ik niet. En wanneer we dan werkelijk zindelijk waren, weet ik ook niet. maar in ieder geval een stuk eerder dan nu.

En volgens mij kan het ook, als je er veel tijd in steekt. Ik las laatst ook een artikel in een of ander tijdschrift waarbij de kids al rond hun eerste verjaardag zindelijk waren.

maar zelf ben ik er nog niet mee bezig.

greet

ik heb in een tijdschrift gelezen van af 8 maanden op een potje te laten zitten 3 minuten en dan hopen dat het toevalllig plast en dan belonen, na verloop van tijd hebben ze in de gatenwat de bedoeling is.

toen ik op de creche werkte zetten we de kinderen van af 14 maanden op een potje tussen de groetere kinderen in en dan zagen ze van elkaar wat er gebeurde.
na een tijdje boekte dat wel resultaat. ik weet zelf nog niet waneer ik er aan ga beginnen. ik ken een kindje dat met 20 maanden zindelijk was maar gebruikt nu het woord poepen als excuus als ze iets niet wilt of eng vind.

groetjes petra &  iris  7 weken

Terug
Bovenaan