Wanneer beginnen papfles

Hallo lieve allemaal,

Onze dochter is morgen 4 weken oud.
Ze doet het erg goed! Alleen snachts komt ze tegenwoordig elk 2 uur al na 120 cc +4...
Dat was eerst na elk 4 uur.. maargoed dat even terzijde.

Over 8 weken moet ik weer aan het werk, en wil net een paar dagen daarvoor eigenlijk de "papfles" proberen zodat wij ook een beetje kunnen slapen snachts.

Ik heb er veel over gehoord. Vele beginnen rond week 11 ermee, sommige pas bij 5 mndn.

Ik heb een paar vragen die ik graag beantwoord wil hebben :

Vanaf wanneer mag je de papfles geven? En wat zijn de verhoudingen dan precies?

Welk pap is dat? Las iets van Johannes brood ofzo?
(Totaal geen verstand van! Sorry)

Welke fles is goed daarvoor als ik zou beginnen als zij 11 weken is?

Volgensmij mag je al vanaf 4 maanden papfles geven, ik had het zelf ook geprobeerd maar stopte gelijk.

Het drinken duurde véél langer, het papfles werd dikker moest je steeds gaan schudden. Mijn zoon kreeg daardoor krampjes. En het was tijdsverspeling.
Zonder het papfles sliep mijn zoon veel beter in de nacht. Ik had gewoon van het merk olvarit rijstbloem.

Ze is 4 weken zeg je?? Nog erg jong hoor :). Kleine kindjes van die leeftijd hebben nog zo goed als geen ritme. Kan ook zomaar zijn dat dit even een weekje is zo, en dat ze daarna wel weer meer uurtjes tussen de voeding laat. Een papfles mag volgens mij idd pas vanaf de 4 maanden. Ik heb het 1 keer geprobeerd bij mijn zoontje toen hij klein was, maar hij lustte het niet. Johannesbroodpitmeel wordt over het algemeen alleen gebruikt bij kindjes die wat problemen met bijvoorbeeld reflux hebben. Ik zou daar in ieder geval niet aan beginnen als je dochter verder goed drinkt

En ik zou deze vragen gewoon even bij het CB neerleggen. Zij kunnen je vast meer toelichten en/of geruststellen

Nooit papfles gegeven. Toen mijn dochtertje 4 weken was waren nachten ook drama ;) echt niet slapen hoor haha. Toen ze een week of 10 was had ze het doorslapen ineens door. En nu is ze ruim 2 jaar en slaapt ze nog steeds door ?. Ik zou me nu nog niet druk maken om 'dan'. Op die leeftijd veranderen ritmes echt zooooo vaak. Wanneer je denkt een ritme te hebben, is het de dag erna al weer anders. 
johannes brood pit meel (jbpm) is niet echt een toegevoegde waarde. Wordt vaak aan de fles toegevoegd om te verdikken wanneer je kindje veel spuugt. Een papfles wordt echt met granen gemaakt (baby afdeling in elke supermarkt te koop). Heb je wel een andere speen op de fles nodig. Want dit is veel dikker dan melk en kan dus niet door de opening van de speen van de fles ;)

Ach met 4 weken zijn die gebroken nachten zo normaal. Je kan doorslapen helaas niet afdwingen, ook niet met een papfles, ook niet als hij ouder is. 

Het is een veel gehoorde mythe dat een papfles kindjes laat doorslapen, maar het is vaker niet zo dan wel zo. Sowieso zijn de darmen er onder de 4 maanden nog niet klaar voor. Daarna kun je eens rijstebloem proberen, dat is de enige die dan wel al kan. Maar het voedingscentrum raadt een dagelijkse papfles met rijstebloem al af vanwege het arseen dat erin zit. Het is verder ook niet voedzaam, lege calorieen, dan kun je je kindje beter iets meer melk geven of wat fruit of groenten extra (na 4 mnd). Een papfles triggert ook wel eens een nieuwe krampjesperiode waardoor je kindje juist opnieuw onrustig gaat slapen. 

De komende maanden zal het slapen nog vorm gaan krijgen. En het ene kindje slaapt met 2 maanden al probleemloos klokje rond. Het andere kindje slaapt tot 3 jaar met gebroken nachten. Geen pijl op te trekken. Onze dochter ging vanaf 5/6 mnd tussen 23 uur en 6 uur een lange ruk maken. En na 9 maanden zaten er regelmatig nachten tussen dat ze 19 tot 5.30 sliep (vroege vogel). Nu is ze 15 maanden en het is nog steeds niet elke nacht zo. Kindjes zullen altijd last hebben van tandjes, krampjes, ziek zijn, dromen, verlatingsangst etc. 

Ik denk persoonlijk dat je beter je verwachtingen bij kunt stellen, en kunt zoeken naar momenten dat je wat extra slaap bij kan pakken. Wij gaan bijvoorbeeld om 21.30 al slapen omdat we een vroege vogel hebben, en dan nog kom ik soms aan 4 uurtjes met onderbrekingen. Maar ik haal ook regelmatig 7 uur slaap. Op vrije dagen pak ik dan wel eens het middagdutje mee. 
Het eerste jaar is slopend, maar het vele wakker worden en de vermoeidheid wennen wel. Ik vind het al lang niet zo erg meer als die eerste 3 maanden. Het wordt ook echt beter dan dat het nu is, want je kindje is nog heel erg jong. 

Terug
Bovenaan