Wanneer begonnen met zindelijkheidstraining?

<p>Hoihoi,</p><p>Wanneer zijn jullie begonnen met zindelijkheidstraining? Mijn zoontje wordt over 2weekjes 15maanden. Ik las dat sommige wachten op signalen die het kind dan laat zien, en dat sommige gewoon al met 1 jaar begonnen zijn. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Zie ook dat er veel potjes zijn, van de standaard tot een echte toitlet vorm. Welke hebben jullie en wat zijn de ervaringen ermee? Hoe zijn jullie begonnen? Hoe vaak per week? Wanneer echt de luier weggelaten etc?</p>
 
Ik heb het meest simpele potje en ben toen ze 1 was begonnen om haar er met verschonen even op te zetten. Ze vond het heel interessant en het eerste plasje kwam al snel.
Met anderhalf jaar (het was zomer) regelmatig met blote billen in de tuin laten spelen. Ze plastte dan op het potje, dat ging heel goed. Zodra het kouder werd en ze weer kleren aan moest ging het vaak mis. Ik heb het toen laten rusten want ze was toen nog erg jong.
Nu is ze bijna 2,5 en loopt ze grotendeels zonder luier. Dit gaat vaak goed en soms ook nog mis. Maar ik ga nu wel doorzetten wat ze kan het prima alleen gaat in haar spel soms net te laat ?
 
Ben met mijn dochter van 13 maanden al een paar maanden bezig om haar regelmatig op het potje te zetten. 90% van de poep gaat op het potje, 60-70% van de plas. Ik heb veel gehad aan het boek 'zindelijk maken is kinderspel' van Debby Mendelsohn. 
 
@Amoebe dan ga ik binnenkort ook maar eens kijken voor een potje! Fijn dat het nu al beter gaat in ieder geval!
@dpl
Ik zag je reactie idd ook in een andere topic! 13 maanden is wel super vroeg maar heel fijn dat dat kan. Hoe doe je het met de luier dan nu? Wel of niet om overdag? En hoe weet je dat je kindje op de pot moet gedurende de dag, heb je bepaalde tijdstippen of kijk je naar het gedrag?
 
Mijn dochtertje is bijna 1.5 en ga volgende week beginnen met zindelijk worden. Zit nu noodgedwongen thuis dus heb er ook de tijd voor. Heb ook dat boekje waar Dpl het over heeft doorgelezen en staan veel handige tips in. Ben er al eens eerder aan begonnen, toen poepte ze vaak al wel op de wc, maar plassen leek wel of ze het niet wilde totdat de luier weer om ging. Ik heb een simpel potje van de HEMA en een wcbril verkleiner. 
Ik ga haar meteen zonder luier laten lopen. Dan zullen er veel ongelukjes gebeuren in het begin maar dan zet ik haar meteen op potje of wc. Ik las dat het mogelijk is om op deze manier je kind binnen een aantal dagen zindelijk te hebben, dus daar gaan we voor. En als het niet lukt maakt het ook niet uit, dan doen we er wat langer over. 
 
Mijn zoontje ging s avonds altijd even op de wc met brilverkleiner als onderdeel van het ritueel. Toen hij bijna 3 was vroeg hij wanneer hij naar school mocht. Ik gaf toen aan wanneer je alle poepjes en alle plasjes op de wc doet. Dat was het dus, want vanaf dat moment liep ie zonder luier en waren de ongelukjes op 1 hand te tellen. Toen moest ie dus nog een jaar wachten voor hij naar school mocht, haha.
S nachts ook gestopt met de luier toen hij zei dat hij niet meer in zijn luier wilde plassen. Dat wilde hij niet meer, dus uitgelaten. Hij was tien 3,5. 
Puur vanuit zijn initiatief dus. 
 
Dochter rond de 2e verjaardag begonnen en zij was binnen paar weekjes helemaal ongelukjes vrij. Zoontje had er met 2,5 nog geen zin in dus dat zou een hele strijd worden. Dus pas begonnen tegen zijn 3e verjaardag. Dus zo zie je maar elk kind is anders dus vooral kijken of je kind er zelf al interesse in heeft
 
Terug
Bovenaan