Wanneer bewust kijken?

Hoi,
Ik ben 10 juli bevallen van een dochtertje (vandaag precies 7 weken), 3 weken te vroeg. Ik vraag me af wanneer ze echt bewust gaan kijken. Soms ziet ze wel dingen, maar als ik met mijn hand langs d'r ogen beweeg, gaat ze niet altijd mee met d'r ogen.
Of als ik haar naam zeg, kijkt ze ook niet altijd op.

Wanneer gaan ze dat bewust doen. Of mankeert ze wat?

Groetjes Marina
 
Vooral in het begin kan een baby niet verder kijken dan halve meter. Bovendien ziet hij alleen velle primaire kleuren, dus rood oid. Dus als je te ver van je baby af gaat staan...dan ziet hij/zij alleen een vage vlek. Dat kan verontrustend zijn voor zo'n kleintje. Als je goed oogcontact wil met je kind dan ga je zitten met je voeten op de tafel (knieen omhoog)  of op een andere stoel en leg je je kind op je benen. Je zit dan op elkaars ooghoogte en lekker dichtbij. Dan gekke bekken trekken, of je tong uitsteken...of neusje aan neusje...
 
Volgens mij is dit volkomen normaal hoor. De arts van het consultatiebureau testte het volgen  van de oogjes  van  mijn zoontje  (op tijd  geboren)  pas met ± 12 weken. Misschien is het een leuk idee voor je om het boek 'Oei ik groei' te kopen of te lenen van de Bieb. Echt een aanrader. Hierin kun je lezen wanneer kindjes ongeveer wat gaan doen. En volgens mij staat er ook in dat je inderdaad met te vroeg geboren babietjes ietsjes later moet rekenen. Een heel leuk boek! Ze praten ook over sprongetjes (periodes waarin je kindje wat hangeriger is). Heb ik heel veel houvast aan gehad.  
 
Zoals hierboven geschreven werd is het heel normaal. Het volgen met de ogen zal wel binnenkort gaan gebeuren, dus met je hand mee kijken of iemand door de kamer volgen.
Het reageren op eigen naam doen ze meestal pas rond 4, 5 maanden.
 
Hoi Marina,

Ik snap goed dat je je misschien een beetje zorgen maakt,mijn zoontje is slechtziend geboren,en volgde dus helemaal niet,tot hij een leeftijd had van 3 maanden.
We zijn toen met hem naar de huisarts gegaan,en zijn toen eigenlijk in de malle molen terecht gekomen!
Ik wil maar zeggen,ook al volgt je kindje af en toe wel...het is dan wel een teken dat hij  je ziet,en de keren dat hij niet volgt,kan ook vermoeidheid zijn of gewoonweg geen zin hebben om te kijken.. Dit kan allemaal,als je je nog steeds zorgen maakt,kun je ook eens naar je huisarts of cb arts,om je gerust te stellen.

Laat je nog even weten hoe het nu gaat??

Groetjes!!!
 
Hoi !
Bedankt voor de reakties. Ik zit er nog wel een beetje over in. Maar toen ze voor het eerst naar het CB moest hebben ze gekeken met een lampje. Toen zeiden ze dat het goed was.
Maar ze kijkt nog steeds niet echt altijd mee, soms wel hoor.
Maar dat is dan misschien inderdaad vermoeidheid of geen zin hebben zoals Nick2 zegt.

Groetjes Marina
 
Gelukkig zeiden ze op het cb dat het goed was!!!

Ik kan me nog herinneren dat wij de eerste keer gingen (met 2 maanden geloof ik),dat hij helemaal niet volgde,maar dat deden ze gewoon met een pen (van links naar rechts),niet met een  lampje,de verpleegkundige zei toen ook dat hij niet volgde,vreemd genoeg (achteraf) heeft ze het er toen ook bij gelaten en geen aandacht aangeschonken..wij zijn op eigen initiatief naar de huisarts gegaan.
Ze hadden het daar dus helemaal niet opgemerkt....maar goed!

Met jou dochtertje gaat het vast helemaal goed komen!!

Geniet van je meisje
 
Hoi Nick2,
Vervelend zeg dat ze dat niet gezien hadden op het CB. Wat zeiden ze er later van?
Ook heel vervelend dat je zoontje slechtziend is. Heeft hij nu al een brilletje of hoe gaat dat in zijn werk?
Groetjes Marina
 
Terug
Bovenaan