Wanneer de NIPT?

Dag allemaal,

Ik woon in het buitenland, en hier wordt met 11 de NIPT-test gedaan en met 12 weken de termijn-echo. Mij lijkt dat onlogisch, omdat ik nog in het eerste trimester zit en er zomaar iets mis kan zijn gegaan in de afgelopen weken... de NIPT wordt hier bovendien niet vergoed, dus het is ook een financiële afweging :)

Ik ben nu geneigd om de NIPT na de termijnecho te laten afnemen. Maar ben benieuwd: kan iemand me vertellen hoe het in Nederland geregeld is? En wat voor volgorde hebben jullie aangehouden?

Dank alvast!

De NIPT wordt hier vanaf 11 weken afgenomen. De termijnecho is tussen de 10-12 weken, je moet hier een 'goede' termijnecho hebben, als voorwaarde om de NIPT te kunnen doen!
Hier heb je overigens voor de NIPT ook een eigen bijdrage van €175 (zal wel minder zijn dan dat jij moet betalen).  
Maar ik snap wel wat je bedoelt, lijkt me dat je de NIPT ook wel een week later kunt doen, zeker als je zelf voor de kosten opdraait.

De NIPT kost hier helaas veel meer dan 175! Dankjulliewel voor de reacties, het bevestigt dat het inderdaad beter is om het na de termijnecho te doen.

Ik was 11+4 dat ik de NIPT deed maar had al 4 goede echo's gehad.

Vandaag de uitslag gehad trouwens (binnen 5 dagen al!) En alles was uitstekend goed!!!

Ik zou ook de termijnecho afwachten. Hier helaas te horen gekregen bij de termijnecho dat het hartje gestopt was met kloppen bij de laatste zwangerschap. Zou toch zonde zijn als je dan de NIPT al betaald had (en als dat bloedprikken nergens goed voor is, ook liever geen naalden in mijn lijf, haha). 

Terug
Bovenaan