Wanneer de verloskundige bellen???

A

Anoniem

Guest
Hai!

Allereerst mijn felicitaties voor iedereen die al mama is geworden!!!

Van de week heb ik van mijn  VK bel-instructies gekregen. Als de weeën een uur lang om de 5 minuten komen en per stuk een minuut (minimaal) duren, mag ik gaan bellen. Maar dat vind ik zo laat!!! Ze zegt dat eerder bellen echt niet nodig is, maar bij mijn eerste kind ging het zó snel! Toen kwam de verloskundige om 8 uur 's morgens en vertelde dat ik rond half 12 maar naar het ziekenhuis moest gaan (wilde niet, en wil weer niet thuis bevallen). Omdat het heel glad was op de weg zijn we eerder gegaan, zo rond 9 uur al, en om half 10 was mijn zoon geboren!!! Gelukkig had ik niet naar de VK geluisterd! Nou is dat wel 11 jaar geleden, maar toch... Ik denk dat ik maar een beetje naar mijn instinct moet luisteren, maar wanneer hebben jullie gebeld? Of wat zegt jullie VK over wanneer je moet gaan bellen?

Hoop wat ervaringen te horen!!!

Groetjes, Stasha

Hallo Stasha,

Bij ons wordt in principe ook geadviseerd om te bellen wanneer de weeen gedurende een uur om de 3 a 5 minuten komen en zo'n 1 minuut aanhouden.

Zelf denk ik, en dat heb ik ook besproken met de vk, dat je naar je lichaam moet luisteren. Je voelt heus wanneer de weeen zo krachtig zijn dat de vk eerder moet komen. Zelf heb ik bij de 1e wel zo ongeveer gebeld volgens de instructie. Daarna duurde het nog zo'n 2 uur voordat Esmee er was. Bij mijn 2e (Jasper) heb ik eerder gebeld, ik denk zo'n 1,5 uur na de eerste echte/krachtige wee. Daarna heeft ze gelijk alles klaargezet en toen de vliezen gebroken. Daarna duurde het nog zo'n 20 minuutjes. Waarmee ik maar wil zeggen, luister naar je eigen lichaam.

Groeten,
Saskia

wat je nu als 'regel' mee hebt gekregen is wat vaak bij eerste kindjes gezegd wordt. Hier houdt de VK bij 2e en volgende kinderen sowieso er wat stengere normen op na en hebben ze liever dat je wat eerder belt, helemaal als je vorige bevallingen snel zijn gegaan.

Wij 'moeten' bellen als ik uberhaupt weeen hebben die zo lang aanhouden... want de jongste was er toen ook maar zo. En sowieso: altijd bellen als je zelf het idee hebt dat het hard gaat, beter een keertje te vaak langsgekomen dan pas binnen lopen terwijl het hoofdje al geboren is bij wijze van spreke.

Hier gaat de VK trouwens mee richting zhuis... dus ze komt sowieso eerst kijken en als het haar raadzaam lijkt gaan we dan gezamelijk (wel met 2 auto's) richting zhuis. Zo is het bij de jongste ook gegaan..... zij heeft ook de bevalling gedaan, geen ander gezicht gezien verder.
Gaat jouw eigen VK niet mee??

groetjes,
Marije (39+4)

Hallo Stasha,

Bij ons is de instructie voor de eerste nog "langer". Pas na twee uur weeen om de 5 minuten mag je bellen, bij de tweede 1 uur weeen.

Als je denkt dat je de VK nodig hebt, gewoon bellen. Jij kent je lijf het beste, zeker bij je tweede. Dat moeten ze toch begrijpen?  Je kunt dit nu natuurlijk ook vast bespreken met je VK.

Afgelopen woensdag is mijn eerste geboren en ik ben blij dat we niet naar het advies hebben geluisterd. Na ruim een half uur weeen heeft mijn man gebeld en toen de VK drie kwartier later voor de deur stond had ik al persweeen... Als we de instructie hadden gevolgd was Ids er eerder  dan de VK.

Veel succes!

Belle

zoals ze je de instrukties geven is het volgens het boekje!

maar als jij bij een eerste vrij snel bent bevallen weet je zelf echt wel wanneer er aan de bel getrokken moet worden, dus eerder bellen dan!!

Bij onze eerste durfde we ook niet te bellen, vonden het allemaal vrij snel gaan, maar ja.. het kon weleens 12 uur gaan duren bij eerste was gezegd. Mijn vliezen braken om 0.00 s'nachts en kreeg direct weeen, maar goed.. het begin van je bevalling denk je dan.
uiteindelijk om 03.45 de verloskundige gebeld. ze was er om 04.00 en ik had al volledige ontsluiting. Om 05.38 is onze eerste geboren.. Best snel al heb je dat zelf niet door.

In mijn zwangerschapsstatus werd gezet snelle bevaller!! Dus bij de 2e kreeg ik de zelfde adviezen als jij, maar zei de verloskundige in jouw geval mag je ook eerder bellen.

Ik kreeg s'avonds om 22.15 de eerste weeen, maar direct om de 3 min. mijn man heeft om 23.15 de verloskundige gebeld die er om 23.30 was. Had pas 3 cm ontsluiting.  Verloskundige is wel  gebleven want ze zei je bent zo klaar,  kindje is er heel snel bij jou en dat bleek! Om 0.15 is  onze dochter geboren!!

dus hou vast aan je gevoel!!! dat is zo belangrijk

Succes,

Suus

Terug
Bovenaan