Wanneer dekbed en kussen?

<p style="text-align: left;">Jullie hebben vast een hoop topics van me voorbij zien komen. Ons meisje is 14 maanden. En slaapt sinds kort in een peuterbedje.  Vreselijke slaper. Word vaak wakker savonds. En snachts.  Ze ligt vanaf half 8 in bed. En moest al 2 keer naar haar toe. Z word wakker en staat dan altijd gelijk op. En klimt dus ook uit der bed. Zat in midden van de kamer te huilen. Af en toe als ze echt nie gaat slapen of wat dan ook. Dan ligt ze tussen ons in. En ligt dan op een kussen. En dek haar benen dan toe met onze sprei. Of soms dekbed. En dan slaapt ze zo de hele nacht door. Mijn vraag.  Wanneer zijn jullie begonnen met een dekbed en kussen in eigen bedje.??</p><p style="text-align: left;">Ik vind het zelf nog wel echt eng. Maar tussen ons in ligt ze ook gewoon met een kussen en dekbed/sprei.</p><p> </p>
 
Zoontje ging met 20/21 maanden over naar een 1 persoonsbed met dekbed.
ligt ook met een slaapzakje, geen kussen omdat hij op zn buik slaapt...
Als hij dan onder zn deken vandaan kruipt blijft hij toch lekker warm in zn slaapzak. Hij komt niet uit bed.. 
 
Rond de 17 maanden over op een dekbed, geen slaapzak meer aangedaan. In het begin legde ik als wij naar bed gingen wel het dekbed weer over dr heen. Na een aantal weken lukte het haar zelf om er weer onder te gaan liggen. Pas rond de 22-23 maanden een peuterkussen erbij. Toen vroeg ze er ook echt om, al vond ze het nog wel gek om er op te liggen. Nu is ze 2 jaar en 3 maanden en ligt sinds ze 2 is in een eenpersoonsbed met een peuterkussen, maar ze ligt er vaak niet eens op.
 
Bij ons heeft de kleine altijd afwisselend in de cosleeper onder een eigen dekentje gelegen (zo ingestopt dat hij zichzelf er niet onder kon wurmen, volgens voorschriften) of in ons bed bij ons onder onze deken. Ik weet dat het algemene advies is dat laatste niet te doen, en dat er tegelijk een stroming is die daar veel minder tegen waarschuwt. Doe hierin wat goed voor jou en je kindje is. 
In het eigen bedje zijn we begonnen met onder een dekbed slapen vanaf 16 maanden.
Hij wil in ons bed ook op onze kussens, wij zijn daarin heel duidelijk: dit is het kussen van papa/mama, dit is het kussen (peuterkussen) van "naam kind". Die van ons reageert goed op die duidelijkheid / grens en wil vaak na een half uur niet meer op zijn kussen liggen. Dan slaapt hij zonder kussen door. Maar goed, hij slaapt nog steeds op onze kamer dus ik heb hem snel in beeld, een deken wat omhoog of omlaag gelegd of een kussen aan de kant gelegd.
Zelf heb ik het idee dat iedereen hierin vooral het eigen kind probeert te volgen. 
 
Ik herken wat je vertelt over het beter slapen vlakbij mama en papa in de buurt. Om deze reden hebben wij onze dochter vanaf de geboorte naast ons in een cosleeper laten slapen tot ongeveer 10 maanden pastte ze hierin. Daarna haar ledikant naast ons bed gezet zodat je haar snel kan geruststellen als zij toch wel wakker wordt. In haar ledikant een 100% katoenen dekbedje zonder kussen met slaapzak aan. In de winter met een 100% wollen deken eroverheen. 
Sinds dat zij 2 jaar is slaapt zij in een peuterbed in eigen kamer. Ook met dekbedje, slaapzak en evt extra wollen deken nu het kouder is. 
 
Kan het niet zijn dat ze zo slecht slaapt omdat ze in een peuterend ligt? Is dat niet meestal pas vanaf een jaar of twee? Niet raar bedoeld overigens hoor, maar misschien mist ze wel geborgenheid? En uit een peuterend kan ze natuurlijk uitklimmen etc en bij een ledikant niet.. 
 
Volgens mij worden dekens en kussens onder de2 jaar afgeraden .
Dus ik zou dit zeker nog niet doen met 14 maanden.
Tussen jullie in met een deken is anders als alleen in een bed  .
Ze adviseren het niet voor niks ?
 
Terug
Bovenaan