Wanneer doet een kind bewust stoute dingen?

Hoi,

Mijn vraag is of jullie weten vanaf welke leeftijd je een peuter nou echt kan straffen voor dingen als zijn zusje of mama bijten, speelgoed door de kamer gooien, slaan, kopstoot geven...
Mijn mannetje is nu 21 maanden en ontzettend ondernemend. Ik kan hem geen seconde alleen laten want hij vreet steeds weer iets uit, klimt overal op en trekt al mijn kasten leeg!
Als ik op een boze toon dat hij iets niet mag doen lacht hij soms gewoon;
en als ik hem echt even bij de arm pak kan hij echt gaan huilen alsof hij een baby is.
Is dit dwarse gedrag een fase die vanzelf weer overgaat?

Alle tips zijn welkom!

Groetjes Mirjam
 
Hoi Mirjam! Hier nog een mama van een klein mostertje. Mijn zoon is 2 jaar en 4 maanden en ook zo'n ondernemend type. Ik moet zeggen dat ie momenteel steeds beter gaat luisteren, dus die van jou zit vast in één of andere fase!
Vanaf ca. 20 maanden zijn wij begonnen met op de gang zetten enzo (eerst 1x waarschuwen, nog een keer doen = 2 minuten op de gang). We merkten dat ie dingen heel bewust deed. Bijv. iets op de grond gooien en dan naar ons kijken voor de reactie. Dan is het echt tijd om in te grijpen. Ik realiseer me steeds weer dat ze veel meer weten en snappen dan je denkt, dus hij snapt dan heus wel dat ie stout is of dat iets niet mag/kan.
Je zoontje zal trouwens nooit opzettelijk stout zijn; hij probeert je uit en probeert de grenzen te verkennen. Aan jou (en je evt. partner) om die duidelijk te maken voor hem. In het begin erg lastig, want je hebt het idee dat het allemaal niets helpt. Maar zoals ik aan het begin als schreef.....die van ons gaat echt beter luisteren nu. Dus ik heb het idee dat we eindelijk resultaat gaan zien.
Veel succes met de kleine en vooral...veel plezier!
Liefs, Patricia
 
Als aanvulling op de reactie van Patricia. Een kind heeft tot een jaar of 4 nog geen normbesef. Pas vanaf een jaar of 4 heeft een kind een normbesef en kun je dus zeggen dat het verboden of geboden negeert die het kind wel hoort te kennen. Tot die tijd is het idd uitproberen of omdat ze gewoonweg vergeten dat dat niet mag.
 
even een reactie hier van een moeder met een zoontje van 26mnd hij weet heel goed wat wel mag en wat niet hij weet zelfs bij wie het wel en bij wie niet en dat wist hij ook al toen hij nog maar 20mnd was wat alle boeken ook zeggen ieder kind is verschillend je kunt niet alle kinderen over 1 lijn trekken je moet er echt zelf achter komen wat je kind kan en wil begrijpen

veel groeten en succes
tejaysmom
 
mijn zoontje 27mnd weet heel goed wat hij wel en niet mag.
maar hij wil juist dat ik die grens aan geef nee dat mag niet en toch doet hij het weer hij hoopt dat ik nu niet zeg dat het niet mag maar toch zeg ik nee dat mag niet en zo gaat het door. een kind wil juist blijven proberen om bevesteging te krijgen dat het niet mag.
ik merk dat mijn zoontje er graag een spelletje van maakt als iknee zeg.
maar als ik boos blijf en sinds kort het stoeltje gebruik na 1x waarschuwen weet hij dat mama geen spelletje speelt. en dat het echt niet mag.
ze weten alleen niet waarom het niet mag bijv niet met de deur spelen. ze kunnen niet de link leggen als ik met de deur speel is de kans groot dat mijn vinger er tussen komt en dat doet zeer. maar dat ze niet met de deur mogen spelen weten ze wel en daarom is het juist leuk om het wel te doen. .
 
Onze zoon is nu 2 jaar en 7 maanden en sinds ongeveer 1.5 maand is hij wel heel gevoelig voor correctie. Tot die tijd bleef hij je bewust aankijken: wat doet ze? Als hij iets stouts deed. Soms werd ik er gek van en vatte het persoonlijk op. De laaste tijd is dat dus helemaal over. Als je een beetje boos wordt is  hij al in  tranen, "Noah niet stout". Als hij vindt dat hij wel stout is (op de hond z'n poot gestaan, de hond piept) wil hij zelf in de stouthoek. Ik probeer hem nu weer uit te leggen dat als iets per ongeluk gebeurt dat niet zo erg is. De peuterpuberteit bestaat echt! En gaat over!
Succes.
 
Mijn ervaring is dat kinderen heel goed weten of ze stout zijn. Zij willen ook dat jij de grenzen aangeeft en daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen.

Mijn dochter van 2 staat regelmatig op de gang. Daar staat ze al vanaf dat ze 1 1/2 is. Mijn zoon heeft daar op die leeftijd ook zoveel gestaan....

Maar stout gedrag zoals bijten, slaan, gooien met speelgoed komt steeds minder vaak voor!

Groetjes,
Wout
 
Terug
Bovenaan