Wanneer drinken uit een (tuit)beker?

Ons zoontje van 17 maanden kan sinds 2 maanden zelfstandig zijn fles vasthouden en eruit drinken. Dit is natuurlijk na al die maanden heerlijk, maar ik wil hem ook niet klein houden. Ik ken andere kindjes die al heel vlot uit rietjes kunnen drinken of uit een tuitbeker, maar ik ga niets pushen en ik heb er zelf geen haast mee. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

hallo,

wat fijn dat hij nu zelf zijn fles kan vasthouden! Mijn zoon van 8 maanden drinkt sinds een maand tussendoor wat water uit een tuitbeker. Omdat hij nog volop borstvoeding krijgt is het meer om te oefenen. Ik houd de beker vast en hij zuigt het zelf eruit. Zo ook met yoghurt, die drinkt hij uit een oefenbeker (met een opstaand randje). Na 3 weken oefenen (om de paar dagen) kan hij nu al zelf zijn hoofd achterover doen en de yoghurt verslinden (haha) maar ik houd uiteraard zelf nog steeds de beker vast!

Als hij al wel uit de (tuit)beker kan drinken maar hem nog niet vast kan houden is kun je het dus oefenen door zelf de beker vast te houden. Gewoon aan blijven bieden, inderdaad zonder te pushen en hij leert het echt vanzelf. Het is voor de tandjes en de ontwikkeling van de mondmotoriek gewoon beter als hij uit een beker drinkt dan uit een fles, maar jij kunt hem daar natuurlijk nog prima bij helpen. Veel succes!

mijn dochter van 11 maanden drinkt de fles zelfstandig sinds een maand of 2, en de laatste maand drinkt ze ook uit een rietjesbeker van Nuby, ideaal. In het begin was ze wat in verwarring omdat ze met de fles op haar rug moest liggen en met de rietjesbeker juist rechtop moet zitten, maar inmiddels weet ze het precies.
Een gewone beker zijn we langzaamaan aan het introduceren, maar dat werkt nog niet echt goed, gewoon blijven oefenen dus!

groetjes, Ellen

Ik ben met een tuitbeker begonnen toen mijn zoon ongeveer 9 maanden was, in het begin hield ik die zelf vast maar na verloop van tijd deed hij dat zelf. Hij snapt alleen nog niet dat hij de beker schuin moet houden als hij er drinken uit wilt krijgen en dat is nog wel eens grappig om te zien maar dan help ik hem wel natuurlijk.

Hai Wendela,

Je kunt het beste gewoon je eigen gevoel volgen wat dit betreft denk ik! Er zijn mensen (zelfs ook het consultatie bureau) die het gebruik van een tuitbeker afraden, maar het liefst zien dat baby's vanaf 8 à 9 maanden direkt aan een normale beker wennen. Ik vind dat zelf best moeilijk en kies toch ook een beetje voor het gemak van een tuitbekertje. Mijn dochtertje van 6 maanden loopt flink vooruit met haar eet- en drinkritme en drinkt haar vruchtensapje uit een anti-lekbeker met tuit. Bij de boterham drinkt ze haar melk wel uit een flesje. Dat gaat prima! Natuurlijk kan ze die bekers en flesjes zelf nog niet vasthouden, maar ik vind het fijn dat ze zowel uit een flesje als uit een tuitje kan drinken.  Gaat prima! Mijn oudste heeft wel erg lang met zijn anti-lek tuitbeker gedaan, eigenlijk een beetje té lang, maar hij was echt zo verliefd op dat ding! Ik had er zelf moeite mee om hem die beker te moeten ontzeggen. Het was ook zo praktisch voor onderweg bijvoorbeeld. Lekker wat drinken onderweg en geen knoeiboel als het ding op de grond valt.

Succes met je keuze!

Groetjes,
Petra

Terug
Bovenaan