wanneer echo?

Dag zwangere dames,


Ik ben er pas achter gekomen dat ik zwanger ben, ronde 1,  dus ik loop nog een beetje op wolkjes, het is nog niet helemaal tot me doorgedrongen, geloof ik!

Ik was erg benieuwd naar wanneer je je eerste echo moet doen/kan doen. Ik hoorde van mijn huisarts dat ik met 9 weken bloed moet laten prikken en met 10 weken voor het eerst naar de huisarts moet. Wij wonen in een klein dorpje en bij ons doet de huisarts de bevallingen, je gaat dus niet naar een verloskundige.

Nou vroeg ik me af, hoe zit het met een echo? Wanneer doe je dit, gaat dit ook via de huisarts of kan je dit al eerder doen d.m.v. een pretecho. En kan iemand mij vertellen wat een pretecho ongeveer kost en of dit betrouwbaar is?


Liefs,

Droompje
 
Nou Droompje, Van harte gefeliciteerd he!
Over echo's heb ik de afgelopen maanden veel verschillende verhalen gehoord. Sommige krijgen helemaal geen echo aangeboden, bij anderen ligt het weer aan de leeftijd...
ik heb er een aangeboden gekregen via de verloskundige, waar we bij 8 weken een afspraak hadden. De afspraak bij de verloskundige stelde niets voor, alleen wat uitwisseling van medische informatie. Ik kreeg een verwijsbrief voor bloedprikken (in 11e week) en een voor het maken van een "termijnecho" in het ziekenhuis. Dat kan alleen in de 12e tot 14e week, omdat ze dan redelijk nauwkeurig een uitspraak kunnen doen over de verwachte bevallingsdatum. Nou bij mij klopte 'ie op de dag met mijn eerste dag van mijn laatste ongesteldheid.
Een pretecho kan je het beste doen (heb ik mij laten vertellen) in je 20e/21e week. Dan zie je ook veel, bijvoorbeeld het geslacht en of er afwijkingen zijn. Er zijn veel mensen die zo'n pretecho doen, ik weet niet waar je woont, maar er zijn vast meiden op het forum die bij je in de buurt wonen en wel een goed adresje weten. WIj hebben het in Purmerend gedaan, en het kostte 65 euro. We kregen een DVD en een hele rits fotootjes mee en de boodschap dat we een zoon krijgen! Echt aan te raden, we vonden het helemaal geweldig.
Nou ik hoop dat je wat verder bent (en dat je een aardige huisarts hebt als je kiest voor een thuisbevalling).

Succes!
Groeten, Taatje
26w4d
 
Een pretecho is leuk rond de 20 weken, dan kun je al zien of het een jongen of een meisje wordt, maar wij hebben rond 30 weken nog een pretecho gehad, in 3d, en toen zat er al wat meer 'vet'op het lichaam, zodat je al echt kon zien op wie hij/zij gaat lijken, echt heel erg leuk....


Kijk voor voorbeelden van echo's op: www.babyechoson.nl, en dan in de fotogallerij, is van mijn tante....

groetjes
Manky
 
Terug
Bovenaan