Wanneer een tweede

Wat waren jullie overwegingen om voor een tweede te gaan zowel gevoel als praktisch? Mijn man wil heel graag een tweede, maar ik twijfel of het niet nog te vroeg is, de wens is er wel.

Wie bepaald dat het te vroeg is? Alleen jij kan voelen en weten of het past binnen jullie situatie. Wij wilde al snel na de eerste de 2de. Maar bij mij duurde het echt wel even ben ni voorzichtig 5 weken zwanger na een miskraam in nov. En mijn zoontje is gister 1 geworden

Mijn zoon is straks 4,5 als onze tweede geboren wordt. Ik vond de eerste 3 a 4 jaar pittig. Daarom wat langer gewacht. Nu is onze oudste straks naar school en heb ik de zorg overdag grotendeels voor één kind. Maar ik snap ook dat je ze dichter op elkaar wilt ivm samen spelen oid. Maar ik vond de afweging dat ik het beter aan zou kunnen als er meer tijd tussen zit zwaarder wegen. Succes met de keuze!!

Toen mijn dochter 8 maanden was kreeg ik ineens enorm de kriebels voor een 2de. Toch uit praktische overweging en voor mijn lichamelijk herstel besloten te wachten tot ze in elk geval 1 jaar was. Toen meteen geprobeerd en toen dochter 13 maanden was, was ik zwanger van de tweede! 

Ons zoontje wordt begin maart 2, en ik ben er vandaag achtergekomen dat ik weer zwanger ben. Hij zal dus 2,5 zijn ongeveer, als de 2e komt. Iets eerder had ik ook wel gewild, maar dit vind ik ook prima. Het lijkt mij leuk dat hrt verschil niet te groot is, zodat ze samen spelen, maar aan de andere kant zag ik het ook niet zitten om 2 mini's tegelijk te hebben, veel te intensief! Ons zoontje is nu al best zelfstandig, dus nu durf ik het zeker wel aan.

Da's voor iedereen anders en een perfect leeftijdsverschil bestaat niet! Er zitten altijd voor- en nadelen aan.

Mijn dochters schelen 21 maanden. Ze zijn nu ruim 3 jaar en 17.5 maand oud. De 2e zwangerschap vond ik pittiger met nog een dreumes in huis. Voordeel was wel dat zij in de middag nog 2 uur sliep en ik ging zelf ook vaak slapen dan. Als je kindje ouder is en geen middagslaapje meer doet, kun je zelf ook niet meer echt rusten.

Het eerste jaar met 2 ukkies vond ik best pittig! Het was soms echt overleven met 2 ritmes en gebroken nachten x2...

Na dat eerste jaar vond ik het vooral heeeeel leuk dat ze vrij dicht op elkaar zitten. En nu nog steeds. Ze hebben dezelfde interesses, spelen echt met dezelfde dingen en groeien echt leuk samen op. Ik vind het nu zelfs makkelijker om 2 kinderen te hebben dan 1!

Nog een voordeel: als de oudste in oktober naar school gaat, is de jongste alweer ruim 2 en gaat zij naar de peuterspeelzaal. Dus dan heb ik mn handen vrij, 1 of 2 hele ochtenden voor mezelf!

En met school moet je natuurlijk 2-4x per dag heen en weer rijden naar school. Best onhandig met een baby/dreumes erbij, die moeten altijd slapen of een flesje op een tijd dat het niet uitkomt. Als de oudste naar school gaat, slaapt de jongste niet meer (of misschien nog even een uurtje) en dat maakt alles alweer zoveel makkelijker.

Dus ja, het eerste jaar was pittig maar er zitten zeker ook heel veel voordelen aan kindjes met weinig leeftijdsverschil! Ik zou niet anders willen. Vergeet niet dat het ook nog minimaal 9 maanden duurt en dan groeit je oudste alweer zoveel groter!

Aan alles zitten voor en nadelen. Onze kinderen schelen 1 j en 8 m. Nadeel vond ik het eerste jaar, dat was erg druk. Handjes kort soms. Nu merk ik dat het steeds makkelijker wordt. Ze vinden dezelfde activiteiten leuk en speelgoed.
ik zou vooral luisteren naar je eigen gevoel. ?

Terug
Bovenaan