wanneer eerste echo?

A

Anoniem

Guest
wanneer hebben jullie je eerste echo gehad?
ik word morgen terug gebeld door vk voor eerste afspraak.
ik ben heel benieuwd.
ik geloof het niet dat ik zwanger ben heb nog nergens last van ben alleen iets moe.
de vk zei dat ik een combinatie test kan laten doenheeft iemand dat ook gedaan?

liefs teddyboy,6wkn

Hoi Teddy!
gefeliciteerd met de zwangerschap!

Ik had de eerste echo met 9 weken, dat is vrij standaard tijd. Maar eerder kan ook hoor, het is in zo'n vroeg stadium een inwendige echo, maar ik vond het helemaal niet vervelend hoor!

Een combinatietest is een test waarbij ze met 12 weken de dikte van de nek meten en ook bloed afnemen. de combinatie van de dikte + wel of niet bepaalde eiwitten te veel + je leeftijd geeft een kansberekening op het krijgen van een kindje met downsyndroom.

Je moet je dus wel afvragen of je dat wel wil weten, want wat ga je doen als je een verhoogde kans blijkt te hebben, dat is niet zo eenvoudig. Met een verhoogde kans kun je overwegen een vruchtwaterpunctie te doen met 16 weken, maar stel dat daar uit komt dat het echt zo is.... wat doe je dan????? Een vruchtwater punctie brengt ook het rsicio van een miskraam met zich mee (ook van een gezonde baby), een combinatietest helemaal niet op zich,. niet zulke eenvoudige materie allemaal!

Ook krijg je hem alleen standaard vergoed van de basisverzekering als je 36 of ouder ofwel een medische indicatie hebt op verhoogd risico.

Ik zelf heb de combinatie test wel gedaan. dit omdat ik 37 ben en dus per definitie een wat grotere kans heb. Maar wilde in principe de vruchtwaterpunctie niet doen, maar wilde dit wel kunnen heroverwegen bij bv een hele grote kans berekend vanuit de combitest.

gelukkig was mijn kans 1.2500 ofzo (klein dus), en ik had ook al besloten dat een Down kindjke ook welkom is, dus hierbij heb ik het gelaten.

succes met je eerste echo!
groetjes v mm, 24wkn

Hoi,
Mij is de combinatietest ook aangeboden. Maar ik heb het geweigerd.
Want persoonlijk is een kind met down ook welkom bij ons. En als het niet
levensvatbaar is dan blijkt dat meestal uit de 20 weken echo en dat wordt dan een
heel ander verhaal.
Als je wel een combinatietest laat doen is dat natuurlijk helemaal je goed recht.
Maar bedenk wel dat de uitslag nooit helemaal zeker is. Als ze zeggen dat je een hele
kleine kans hebt, is die er toch nog.
En zelfs als ze met zekerheid zeggen dat het kindje down heeft, of andersinds
gehandicapt zou zijn. Dan hoeft het nog niet zo te zijn. Daar wees mijn gyn me eerlijk
op.   Maar toen had ik de test al geweigerd.
Maar natuurlijk moet je gewoon doen wat voor jou het beste voelt.
Liefs Melanie

hoi,
gefeliciteerd met je zwangerschap!!onwerkelijk he?
ik had ook mn eerste echo met 8,5 wk.en de combinatietest heb ik ook geweigerd.we houden er rekening mee dat er altijd iets niet goed kan zijn met ons kleine wezentje,zelfs al ziet alles er keurig uit(20-weken echo was ook perfect).wij willen zoiets natuurlijks als een zwangerschap niet te medisch maken.we laten het toch niet weghalen.of er had   moeten blijken,zoals meltje ook zegt,met de 20-weken echo dat er echt iets ernstig mis is met de baby.maar gelukkig is dat niet zo en we nemen het zoals het komt.maar dit is een erg persoonlijke overweging,wat je zelf zal moeten beslissen.
succes met alles en geniet maar lekker.
groetjes kari
25 wk

Terug
Bovenaan