Hoi Teddy!
gefeliciteerd met de zwangerschap!
Ik had de eerste echo met 9 weken, dat is vrij standaard tijd. Maar eerder kan ook hoor, het is in zo'n vroeg stadium een inwendige echo, maar ik vond het helemaal niet vervelend hoor!
Een combinatietest is een test waarbij ze met 12 weken de dikte van de nek meten en ook bloed afnemen. de combinatie van de dikte + wel of niet bepaalde eiwitten te veel + je leeftijd geeft een kansberekening op het krijgen van een kindje met downsyndroom.
Je moet je dus wel afvragen of je dat wel wil weten, want wat ga je doen als je een verhoogde kans blijkt te hebben, dat is niet zo eenvoudig. Met een verhoogde kans kun je overwegen een vruchtwaterpunctie te doen met 16 weken, maar stel dat daar uit komt dat het echt zo is.... wat doe je dan????? Een vruchtwater punctie brengt ook het rsicio van een miskraam met zich mee (ook van een gezonde baby), een combinatietest helemaal niet op zich,. niet zulke eenvoudige materie allemaal!
Ook krijg je hem alleen standaard vergoed van de basisverzekering als je 36 of ouder ofwel een medische indicatie hebt op verhoogd risico.
Ik zelf heb de combinatie test wel gedaan. dit omdat ik 37 ben en dus per definitie een wat grotere kans heb. Maar wilde in principe de vruchtwaterpunctie niet doen, maar wilde dit wel kunnen heroverwegen bij bv een hele grote kans berekend vanuit de combitest.
gelukkig was mijn kans 1.2500 ofzo (klein dus), en ik had ook al besloten dat een Down kindjke ook welkom is, dus hierbij heb ik het gelaten.
succes met je eerste echo!
groetjes v mm, 24wkn