Wanneer eerste echo?????

A

Anoniem

Guest
Hallo lieve zwangere meiden,

Zoals ik eerder heb aangegeven ben nu ik zwanger. (tweede zwangerschap, eerste kind).

Ik heb dus eerder (eind november 2006) een miskraam gehad. Toen ik toen 6 weken na de miskraam naar de geneacoloog voor controle ging, gaf hij aan dat ik de volgende zwangerschap al met 7 of 8 weken een echo kan krijgen.

Ik heb hierbij een aantal vragen: is het een inwendige echo? Krijg ik dan de 12 weken echo nog vergoed  , of mag je maar 2 echo's intotaal vergoed krijgen???  of moet ik tot 20 weken wachten???

Ik ben nu pas 4 weken en 4 dagen zwanger en ben pas van plan een afspraak te maken met de vk als ik 6 weken zwanger ben. Is dit wel verstandig of moet ik eerder contact opnemen.

Sorry voor de vele vragen!!!

Veel liefs Mofa

hey meid, voor de 9weken krijg je altijd een inwendige echo. en dan meestal de gebruikelijke bij 12 en 20 weken! ik ga zelf na de gynacoloog en krijg elke 4weken een echo.

liefs, daisy

Idd een inwendige echo. Enne, volgens mij krijg je dan die echo en de 12 weken echo vergoed omdat ze, gelet op jouw eerdere miskraam, op medische indicatie gebeuren.
Wat betreft het bellen van de verloskundige. Ik begrijp dat je liever wat wacht maar ik zou er wel rekening mee houden dat ze wel nog plek moeten hebben in je 7/8e week voor een echo. Meestal zit het toch wel snel vol.

Groet, Jul  

Hallo!

Toch ben ik dan benieuwd hoe dat in zijn werk gaat met de echo's. Mijn 1e echo was nl. al met 8 weken en zonder medische indicatie. Vervolgens gewone controles tot de 20 weken echo die ik deze week heb gehad.......De eerste echo werd een termijnecho genoemd, dus om vast te stellen hoe ver je bent, neem ik aan? Maar daarna dus geen echo met 12 weken ofzo.....
Ik kan me voorstellen dat je op medische indicatie (dus bv. na een mk) vaker controle hebt, dus dan misschien wel?
Wie weet hoe dit zit?
Groetjes,

NathalieMS
(20 w+3)

Hoi Nathalie

Even een reactie op jouw vraag!

Bij mijn 1e zwangerschap kreeg ik een echo met 11 weken en 4 dagen, dat was mijn termijnecho.
Nu ben ik voor de 2e keer zwanger en krijg ik mijn termijnecho al met 9 weken.
Het verschilt erg per praktijk.
Ik geloof dat het normaal is om een 1e echo ( dus de termijnecho)  tussen de 10 en 12 weken te krijgen, en dan pas weer met 20 weken.
Tenzij je natuurlijk met medische indicatie een echo krijgt.

Hoop dat ik het een beetje goed heb uit kunnen leggen!

LIefs

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik ga denk ik volgende week een afspraak met de dokter maken, die zal wel zeggen of het een medische indicatie is en of ik nog daarna nog recht heb op de 12 weken echo. ( ik laat het lullie dan weten). Die zal mij denk ik dan doorverwijzen naar het ziekenhuis.
Ik ga dan denk ik ook meteen een afspraak maken met de vk.

Liefs Mofa

ik ben zo rond   de 7 weken zwanger en vandaag de verloskundige gebeld. Zij vroeg of ik nekplooimeting etc wilde doen, want dan moest ik nu al voor echo. Dat wilde ik niet dus afspraak gemaakt over 2 weken en dan met 12 weken naar de verloskundige. Voor mij is dit ook termijnecho, ik weet nl niet precies wanneer ik uitgerekend ben.
Vanf 9 weken kan het gewoon uitwendig (niet altijd) dus dat was mijn termijn en dan zie je ook nog eea. Bij de jongste hadden we ook bij 9 weken. Wil je echt meer zien moet je even wachten tot de 11 weken.

quote: daisy85 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('11-05-2007 19:20:27'));

hey meid, voor de 9weken krijg je altijd een inwendige echo. en dan meestal de gebruikelijke bij 12 en 20 weken! ik ga zelf na de gynacoloog en krijg elke 4weken een echo.

liefs, daisy

Je krijgt lang niet altijd een inwendige echo VOOR 9 weken hoor, ik heb met 7 weken gewoon een uitwendige echo gehad (en ik ben geen maatje model) en met 8 weken ook, en met 12 weken natuurlijk ook.

Inwendige echo is heel vaak puur om het voor de gyn makkelijker te maken maar is vaak niet nodig als ze de juiste apparatuur hadden (er zijn natuurlijk wel gevallen waar het slecht te zien is en dan is een inwendige echt nodig) maar is echt niet perse altijd nodig.

Bij ons krijg je alleen termijn echo   en 20 weken echo, alleen omdat wij hadden gekozen voor nekplooimeting kregen we er met 12 weken ook eentje, wij hebben er ook eentje met 8 weken laten bij een pretecho bureau omdat we graag het hartje wilden horen (ipv zien) en dat kon daar wel en bij de normale echo vrouw niet.

Terug
Bovenaan