Wanneer en hoe besluit je; ik wil een 2e kindje?

NoraMae

New member
Hoi allemaal,

Ik ben mama van een geweldig jongetje van 14 mnd. Sinds een tijdje denk ik wel eens na over hoe het zou zijn met een tweede erbij. Voordat ik zwanger was van de eerste zei ik altijd dat ik wel 2 of 3 kinderen zou willen. Na een traumatische bevalling en kraamperiode riep ik "nooit meer!"

Mijn zoontje was geen makkelijke baby. Hij huilde veel en bleek een koemelkallergie en reflux te hebben. Na zo'n 6 mnd ging het gelukkig beter, met de juiste voeding. Nu heb ik het vrolijkste en grappigste kind wat er bestaat ;-) en misschien daarom durf ik er nu weer een beetje overna te denken. Aan mijn vriend zal het niet liggen, die wilde al meteen voor een tweede kindje gaan! Maar ook op dat gebied twijfel ik nog, hij heeft bijna anderhalf jaar zonder werk gezeten en is nu net weer via een uitzendbureau aan het werk. Mocht hij zonder baan komen te zitten en ik zou zwanger zijn van een tweede, of de tweede is er op dat moment al, gaan we het financieel zwaar krijgen.

Ik ben eigenlijk op zoek naar mama's die ook een beetje bezig zijn met wel/niet, en ook naar mama's die de knoop al hebben doorgehakt en nu proberen zwanger te worden van de tweede.
 
Hoi Nanna,
<p style="text-align: left;">Ik heb tijdens mijn vreeslijk lange moeilijke bevalling ook geroepen; nooit meer...denk dat heel veel bevallende vrouwen dat hebben. Desondanks waren wij er al snel over uit dat een 2e wel een grote wens was. Ook mijn vriend zit wat te "sukkelen" met werk, maar de wens is groter dan geld. Uiteraard hebben wij er ook over gesproken maar we waren er al snel uit dat er mensen zijn die het met echt heel veel minder moeten doen dan mijn inkomen, en die redden het ook. Voor ons is geluk in een "compleet gezin" belangrijker dan veel geld. (begrijp me niet verkeerd geld is zeker belangrijk maar ik heb mijn vaste baan he!)  Mede door onze leeftijden zijn we relatief snel aan een 2e begonnen. Ons dochtertje was 8 maanden toen bleek dat we een positieve test hadden. Helaas ging dit mis. Inmiddels is ons dochtertje ruim 9,5 maand en ik heb het idee dat het weer "raak" is. Maar goed dat moeten we nog even afwachten, is nog te vroeg om te testen maar mijn gevoel en lichaam zeggen van wel!</p>


 
Hoi Nanna,

Ik weet niet of ik je advies kan geven, maar ik herken wel je vragen. Ik heb een tijdje gehad dat het me echt even goed leek, om niet zwanger te raken, ook gewoon vanwege 'basis' omstandigheden. Dat gaf me rust, een zwangerschap bezorgde me dan bijna paniek...

Maar daarna volgde ook een periode van twijfelen, wat overging in een stiekeme teleurstelling bij een ongesteldheid. Toen wist ik genoeg :)

De wens voor een tweede hadden we sowieso wel, ik wist alleen niet goed wanneer. Maar blijkbaar geeft je gevoel dat toch wel duidelijk aan. En het feit dat de zwangerschap/bevalling moeizaam was, heb ik geprobeerd opzij te zetten met de gedachte: een tweede kind heb je voor je hele leven, de zwangerschap is daar maar een paar maanden van...

Fijn dat je in ieder geval met je vriend niet lijnrecht tegenover elkaar staat. Dat is al heel wat waard. Doe wat goed voelt!

Succes
 
Hoi Nonna,

Ik herken alles! Ook behoorlijk traumatische bevalling die eindigde in een spoedkeizersnede. Onze dochter wordt donderdag 3 en nog steeds twijfelen we voort of we er nog een keer voor willen gaan. Tot nu toe vinden wij het goed zoals het nu is! Ik ben zelf enig kind en nooit iets tekort gekomen, ook het verwend zijn ken ik niet, misschien dat ik het daarom zo ook wel goed vind. Het enige waar ik last van heb als de twijfel opspeelt is mijn leeftijd, ik wil niet meer te lang wachten. Maar goed zoals je al leest kan ik je niet echt helpen!
 
Hoi hoi, bedankt voor jullie reacties! Ik kreeg geen meldingen dus vandaar mijn late reactie. Het is dus echt een kwestie van je gevoel volgen. Afgelopen week is mijn zoontje ziel geweest, dagen en nachten met hem bezig geweest, en op zulke momenten denk ik 'nee, nog geen tijd voor een tweede'. Terwijl ik op andere momenten denk aan twee rondrennende kindjes hier in huis en ook al wel steeds meer aan hoe het zo zijn weer zwanger te zijn.

Vooralsnog hak ik nog even geen knoop door, maar ik jou jullie op de hoogte ;-)

<span style="line-height: 1.5;">@lentezunke weet jij al meer? Spannend!</span>
 
Terug
Bovenaan