Wanneer en hoe vertel je je kinderen dat ze een broertje/zusje krijgen?

Hoi Allemaal,

Ik heb een zoontje van bijna 3 jaar en ik ben nu net 5 weken zwanger van de 2de. Hebben jullie enig idee wanneer en hoe ik mijn zoontje vertel dat we zwanger zijn?

Ik heb het al aan de hele wereld verteld, want ik kon het niet geheim houden, maar ik weet niet zo goed hoe ik het hem moet vertellen.

Jullie tips zijn welkom!!

Gr. Marijke
 
Mijn zoon is bijna 2 1/2. Ik heb verteld dat ik een babay in mijn buik heb. Volgens mij heeft hij geen idee wat ik bedoel, maar hij gedraagt zich inmiddels wel als een baby.
Hij wijst nu ook wel naar mijn buik als ik vraag waar de baby is.
Als ik vraag of hij het leuk vindt zegt hij ja.
De boodschap is aangekomen, maar ik denk niet dat ze het op deze leeftijd ook echt al snappen.
Ik heb ook al een boekje gehaald bij de bibliotheek over baby's. (op zijn niveau).
We hebben het wel als allereerste tegen hem verteld en zijn nu zo zachtjes aan tegen andere mensen het nieuws aan het vertellen.

Liefs, Peet. (bijna 10 weken zwanger)
 
als je al zoveel mensen verteld hebt dat jullie tweede op komst is, dan zou ik niet te lang wachten met vertellen. Er zijn vast en zeker mensen die aan hem gaan vragen krijg jij een broertje of zusje ????
Mijn dochter van 2 snapt er ook geen hout van, maar weet wel dat er in mijn buik een baby zit.
Ik denk dat een kind van 3 nog niet heel veel tijdsbesef heeft, dus in die zin zal het voor hem niet zoveel uitmaken denk ik
succes
 
hi,
als je de buiten wereld verteld(en iedereen het mag weten) dat je zwanger bent kan je het je kind ook vertellen.
en dat als tijdbesef te zeggen als B.V. opa piet jarig is geweest dan komt de baby ongeveer.

je hebt leuke voor leesboekjes, in de bieb kan je die lenen.

als advies wil ik je wel geven, om tegen je kind te zeggen dat het een baby broertje of zusje krijgt.
dat dus niet hij een baby krijgt maar jullie.
en dat een baby huilt,luiers verschoont moeten worden, vaak flesjes moeten drinken.
en dat je een baby alleen kan aaien,en dus niet(nog niet) mee kan spelen.
uit ervaring (door mijn werk) zijn kinderen vaak erg teleurgesteld als ze dus niet kunnen spelen met de baby.(waar door de rivaliteit groter word)
je bereid het voor op vaak een flesje voeding,dus minder aandacht van jou.

misschien best negatief,maar te positief pakt vaak anders uit dan je gehoopt hebt!

hele fijne zwangerschap!
 
Hallo mijn jongste dochter wordt eind juni 3 en samen met haar grote zus hebben we gevraagd of ze graag een broertje of zusje wilden hebben. Beiden reageerden enthousiast en hebben we verteld dat er een waarschijnlijk een baby in de buik zit. ( dit omdat het ook nog helaas mis kan gaan) Hierna mochten ze het ( geheim) aan opa en oma vertellen. Ze kunnen doen dat ze het niet weten als hij positief reageerd.
Nu zal het er wel aan liggen dat ik een meid heb, want zij geeft poppen nu een fles ( ze weet dat ze mag helpen als de baby er is) en oefent met luiers omdoen bij pop. Dit maakt haar enthousiaster. Bij de oudste hebben we ook boekjes gekocht over zwanger zijn voor kinderen, maar ook mee helpen met dingen kopen voor de baby. Kamer klaarmaken etc, maar wij zijn dan vrij makkelijk en dat het vaak meer werk/ rommel oplevert vinden we dan ook niet zo erg.
 
ik heb een zoontje van 3,5 en wij hebben hem met 6 weken ofzo bij ons gepakt en gezegt van weet je wat er in mamas buik zit?! neej.. een baby maar die is pas zo groot.. maat van een erwtje.. en duurt nog heeeel lang voordat ie word geboren.. hij zei: zijn dat nog heel veel nachtjes slapen?, jah nog heeel veel nachtjes.. ik zou niet te lang wachten want mensen praten er toch over en een kind is niet gek die krijgen dat mee.. :) succes
 
Terug
Bovenaan