wanneer en hoeveel van een fruithapje/groentehap??

A

Anoniem

Guest
ja mijn vraag even:
wanneer beginnen jullie met de hapjes?
houden jullie je aan het schema van het cb of wat er op de potjes staat?
of ga je op het gevoel af..
en hoeveel geef je je kleintje de  eerste keer  en op welk tijdstip??
ben zo benieuwd of er ook mama's zijn die zich niet zo nauw aan de leeftijd vast houden.
ik heb zo het idee dat noa het wel al lust maar wacht zeker nog tot 3 maanden..

liefs annelies

Hoi,

Ik denk dat onze Eva het ook best misschien al zou lusten hoor, maar ze gaat het echt nog niet krijgen. Ze is nu bijna 3 maanden, maar zeker tot ze 5 maanden is krijgt ze geen fruit of groente. Vanaf dat ze 5 maanden is, wil ik het af en toe gaan proberen, maar meer dan een paar hapjes niet.
Ik zou zowiezo niet eerder dan dat ze 4 maanden is, gaan bijvoeden, ze geven bij deze voeding toch niet voor niets aan dat het geschikt is vanaf 4 maanden? Dat denk ik dan tenminste. Ze heeft het gewoonweg voor die tijd niet nodig, ze heeft tot dat ze 6 maanden is voldoende aan de flesvoeding. Vanaf 4 maanden ga ik wel  rijstebloem  in haar flesvoeding doen, zeker voor de avond en nacht.

gr. Alice

Hellow allemaal,

Wij zijn gister met 13  weken begonnen met wortel, zoals je op de foto ziet vond hij het helemaaaal niet erg. Nou was ons mannetje 15 dagen te laat, dus officieel 15 weken nu. Ook zijn we begonnen met rijstebloem door de laatste fles. Hij heeft nog nooit zo lekker geslapen  en wij ook in tijden niet meer trouwens. Hij heeft van 22.30-9.00 geslapen en hij heeft geen last gehad van krampjes of wat dan ook. Verder krijgt ie nog borstvoeding. Vandaag hebben we banaan geprobeerd en dat vond ie nog veeeel lekkerder dan de wortel. we geven hem niet veel, maar gewoon om te proeven en met de lepel te oefenen.

Groetjes Jen

eten

mjam

Hallo,

Onze zoon is vanaf 15 weken begonnen met fruit. Ik geef hem 's ochtends om een uur of 10. Hij heeft dan rond 7 uur zijn fles gehad, dan fruit om 10 uur vervolgens een fles rond 12:30. Als het 's ochtends niet zo goed uitkomt, dan krijgt hij gewoon 's middags zijn hapje. De hoeveelheid die hij dan eet wordt steeds ietsje meer. Ik kijk goed naar hem, zodra ik merk dat hij er geen zin/trek meer in heeft stop ik ermee. Op het begin was dit net 1/3 potje Olvarit. Vanmorgen, nu twee weken na de eerste keer fruit, had hij bijna een heel bakje Frutapura op met een hele liga erdoor. Ik had het idee dat mijn zoon al met 2 maanden wel wat lustte (jammer voor hem, want hij kreeg het niet!!!), nu met 4 maanden gaat het er lekker in!! Volgende week, als ik vakantie heb,  gaan we wat groente erbij introduceren.

Groetjes Paula
mv 3 kids

Mijn dochter Zoë is aanstaande woensdag 14 weken. Ik verheug me erop om haar straks een fruithapje te geven. Ik ben zo benieuwd wat ze ervan vind. Maar we wachten er nog even mee totdat zij aangeeft er wel aan toe te zijn. Ze is nu nog niet echt geinterreseerd in wat wij eten en ze sabbelt ook nog niet veel op van alles dus ik denk dat ze er nog niet aan toe is. Wel is ze sinds een paar dagen enorm hongerig en drinkt ze ineens flessen van 200cc leeg. Ze zit nu dus wel in de fase voor het fruithapje.

Hier een moeder die zwanger is van nr. 2 en met verbazing leest dat jullie werkelijk overwegen om tegen alle adviezen in de kids eerder dan 4 tot 6 maanden hapjes te geven en dan vaak nog omdat je het zelf zo leuk vind ook... De darmpjes zijn met 15 weken helemaal nog niet klaar voor dit soort voedsel en dit is dan ook de reden dan een cb adviseert om te wachten tot 6 maanden. Er zijn fabrikanten die potjes maken voor 4 maanden maar daar zit meer een zakelijk winstoogmerk achter dan dat het geweldig goed is voor de kindjes. Als ik jullie mag adviseren dan zeg ik denk niet aan wat je zelf leuk vind maar denk vooral aan wat goed is voor je kindje. Wacht alstjeblieft met bijvoeden tot minimaal 4 maanden! Ik weet wat het is om een kind te hebben wat krom ligt van de pijn (koemelkallergie) en geloof me dat is het ergste wat er is.

gr.Ing

Hallo Ing,

Ik begrijp je standpunt, maar je moet vooral goed kijken waar je kind aan toe is. Dit is mijn derde kindje en ik gaf hem vooral, omdat ik zag dat hij er wel aan toe was en niet omdat ik het leuk vond (die tijd heb je bij de derde wel gehad hoor). Hij nam meteen goede happen en duwde het niet meer uit zijn mond en als die reflex weg is, kan je dus gaan bijvoeden. Bij mijn eerste twee kinderen merkte ik op het begin wel dat ze er nog niet aan toe waren en heb het toen ook niet meer gegeven, pas na een paar weken weer gedaan. Elk kind is weer anders en de deskundigen zeggen ook dat het ene kind er iets eerder aan toe is dan de ander. 4 maanden is een richtlijn om te beginnen met bijvoeding voor kinderen die geen verhoogd risico op allergie hebben, dus dan is het geen probleem. Mijn oudste is nu bijna 5 en mijn middelste is nu 2,5 en in  hun tijd was het absoluut geen probleem om met 4 maanden te beginnen, dus waarom zou ik het nu anders doen? Mijn zoon geniet met volle teugen van zijn fruit (inmiddels is hij 19 weken). Groenten hebben we nog niet doorgezet, want  ik merk aan hem dat hij het voor nu wel genoeg vindt zo.

Groetjes Paula

Terug
Bovenaan