Wanneer fietsen???

Hallo meiden,

Wanneer kun je gaan fietsen met je kleintje?
Ik hoor zoveel verschillende verhalen, hebben jullie hier al ervaring mee?
Jente is 6 maanden en 3 weken oud en kan sinds 2 weken goed zitten, ook met een goede rechte rug! Hij kan nog niet zelf gaan zitten.

Nu wilde ik sowieso nog wel even wachten hoor maar ik vroeg me het even af?

Groetjes Fennie

Volgens mij zodra ze goed zelf kunnen zitten (zonder ondersteuning) en dit ook langer dan een paar seconden vol kunnen houden.
Veel plezier met fietsen dus! (Kzou het vandaag maar niet doen, NAT!!)
Liefs Nelleke

Hoi Fennie,

Het CB zegt dat je kunt gaan fietsen met je kindje als het 9 maanden is. Julian is nog maar een dik half jaar en kan ook nog niet zelfstandig zitten, maar het fietszitje staat al klaar hoor. Ik kan  bijna niet wachten (hoewel, met dit weer... :-(        ).
Ik ga het  niet overhaasten. Hij moet echt heel goed (en lang) zelf kunnen zitten. Bovendien moet zijn lijfje dusdanig volgroeid zijn om  het gehobbel en gebobbel  goed op te kunnen vangen, en dat schijnt dus bij 9 maanden zo te zijn.
Zullen we de weken dan maar gaan aftellen?

Groetjes,
Daisy

Op www.ouder-kindzorg.nl staan veel nuttige tips (consultatiebureau online).
Dit staat er over fietsen:

Je kind kan veilig mee op de fiets als het zelf goed kan zitten. Meestal is dat zo rond de leeftijd van 6 à 10 maanden. Maak in het begin niet te lange ritten.

Fietsstoeltjes zijn er in twee soorten: voor aan het stuur, en achter op de bagagedrager. In een voorstoeltje kun je kinderen onder de 15 kg meenemen; meestal bereikt een kind dit gewicht rond het derde jaar. Voordeel van een voorstoeltje is dat je goed zicht op je kind hebt en je kind zelf meer van de omgeving kan zien.

Als je kind groter en zwaarder wordt (zo vanaf 13 à 15 kg), is een bagagedragerstoeltje veiliger dan een stuurstoeltje.

Volgens de fysio heeft het niet zozeer met leeftijd te maken.
Als de kleine 10 a15 minuten zelfstandig, stevig en rechtop kan zitten zonder steu, kan het mee op de fiets.
Wel langzaam opbouwen, ivm het hobbelen.

Succes ermee

Hier staat het fietsstoeltje er ook al klaar voor, maar moeten dus nog even wachten.

Pauline

Ik vind dit ook een moeilijke. Mijn dochter is nu 7 maand en kan nu een maand zelfstandig zitten en ruim 2 weken zelf goed gaan zitten van uit kruipen. Ik denk wacht even af tot het mooi weer is en dan ga ik het eens proberen oip de fiets met 2kids. Lijkt me wel heeeeel leuk.

Hoi,

Jaimey zit nu sinds 3 weken op de fiets en hij vindt het geweldig.
Als t mooi weer is dan fiets ik naar me ouders/schoonouders en dat is zo'n twintig minuten fietsen.

Jullie ook veel plezier als het zover is!

gr kaat

Terug
Bovenaan