Wanneer fruithapje

Mijn dochtertje is ruim 4 maanden en nu vraag ik me af wanneer jullie zijn begonnen met fruit of groentehap? En op welk tijdstip van de dag? Ze krijgt nu 5 flessen van 200 cc met Nutrilon 1. In de vierde fles twee scheppen Nutrix. Ik raak nu in de war want de een zegt, nu beginnen en de ander zegt weer wachten tot 6 maanden. Dus mijn vraag: Wat doen jullie?
 
Beste mamma van Sofie,

Mijn dochtertje is nu ruim 6 maanden, maar met 4 maanden ben ik begonnen met een fruithapje uit potjes om ongeveer 18.30. Het kan ook vers natuurlijk, maar ik vond dit in het begin makkelijker met die kleine porties.
Eén soort fruit. Eerst 1/3 potje.
Zo kan je er 3 dagen meedoen, want een potje is 48 uur houdbaar, en ze went gelijk aan de smaak als ze een paar dagen achter elkaar hetzelfde smaakje krijgt.
Toen ze alles op at, ben ik op een half potje overgegaan.
Vanaf de 5e maand ben ik begonnen met de groentehap. Ook daar eerst 1 smaakje en een 1/2 potje.
Sommige fruit/groentesoorten at ze liever en dus ook helemaal op, andere niet. Daarbij probeerde ik het de volgende dag gewoon weer.
Ik gaf haar toen nog wel per dag 5x 200ml Nutrilon 1.
Groetjes
BB
 
Hallo mama van Sofie,

Mijn dochtertje is nu ruim 5 maanden, en mij is door het consultatiebureau geadviseerd om tot de 6 maanden te wachten met bijvoeding. Dit omdat recent onderzoek heeft aangetoond, dat bijvoeding voor de 6 maanden een groter risico met zich meebrengt op ontwikkeling van allergie en exceem.
Ze hebben tot de zes maanden zeker nog genoeg voedingsstoffen in de melk.

Ik wacht maar lekker tot de 6 maanden, dan mag ze ook in een keer veel meer ! Is ook wel leuk.

Sas
 
Hallo mama van Sofie,

Ook mij is door het consultatieburo aangeraden te wachten tot 5 a 6 maaden i.v.m. de verminderde opname van voedingsstoffen uit de melk. Eerder hebben ze het gewoon nog niet nodig. Als je borstvoeding geeft heb je ook kans dat deze terugloopt. Ook vandaar dat ze adviseren zo lang mogelijk te wachten. Vanaf 6 maanden heeft ieder kind bijvoeding nodig.
Wanneer je het geeft maakt niet zo heel veel uit. De meeste moeders geven het in de loop van de ochtend. Maar ieder kind heeft een ander ritme. Mijn dochter van 9 maanden bijv. slaapt 's ochtends altijd. Ze krijgt haar fruithapje daarom 's middags rond een uur of 3.

Groetjes Judith
 
Mijn kind is nu 9 maanden. Met 6 maanden zijn we heel geleidelijk begonnen met af en toe een hapje, in het begin is een hele pot echt nog niet nodig. Tot je kind een jaar is is bijvoeding precies wat het zegt BIJvoeding, iets dat je erBIJ geeft, dus eerst borst of fles en dan wat hapjes. Eerder dan met 6 maanden beginnen is niet verstandig i.v.m. de rijping van de darmpjes.
Als je hapjes wilt geven moet je op de volgende dingen letten:
1, je kind kan zonder hulp rechtop zitten
2, je kind heeft geen kokhalsreflex meer (die zorgt er voor dat alles wat geen melk is niet ingeslikt wordt maar weer naar buiten gewerkt
3, je kind heeft belangstelling voor eten
4, je kind is niet meer echt tevreden met melk
5, je kind is 8 maanden of ouder
 
Hallo Mamma van Sofie,

Het consultatiebureau adviseert om rond 6 maanden te beginnen met bijvoeding. Maar het beste is, zoals Dirksmama aangeeft, kijken of je kind eraan toe is. Het tijdstip op de dag maakt volgens mij niet zoveel uit. Je kan waarschijnlijk het beste een tijdstip uitkiezen waarop het jou het beste uitkomt, een moment waarop je meestal thuis bent bijvoorbeeld (anders moet je er weer om denken om iets mee te nemen). In het begin stelt het meestal nog niet zo veel voor qua hoeveelheid. Het worden vanzelf langzamerhand grotere hoeveelheden. In het begin is het vooral oefenen, leren van een lepeltje te eten, smaken ontdekken enzovoort.

O ja, vergeet niet een foto te maken van het eerste hapje!

Groetjes,
Pauline
 
Mijn dochter is nu 6 mnd. Vanaf 4 mnd. geef ik haar groente en fruithapjes. Meestal maak ik het vers maar ik geef ook wel potjes. Ik ben gewoon begonnen en ik geef alles door elkaar, niet eerst een week alleen maar peer ofzo. Ik denk dat hoe voorzichtiger je bent, hoe meer kans je hebt op allergieen ed. Ik kook ook de flessen en spenen al lang niet meer uit en mijn dochter speelt lekker op de grond, ook als ik niet heb gestofzuigd. Misschien moeten we met z'n allen eens wat minder moeilijk doen en meer luisteren naar ons eigen gevoel ipv naar het consultatiebureau. Elke keer als ik daar kom krijg ik andere adviezen van verschillende mensen. Ze spraken elkaar contstant tegen. Ik doe nu wat ik denk dat goed is, neem adviezen aan maar doe ermee wat ik zelf wil. En voorlopig is mijn dochter nog niet 1 keer ziek geweest, ook niet verkouden ofzo. Groetjes!
 
hoi,

tijd voor een vader tussen de moeders! Onze Eva is met 5 maanden met een fruithapje begonnen. Ze vond het zo lekker dat ze vanaf de tweede dag al een heel potje at, ze trekt de lepel zelf naar binnen! geen enkel probleem verder. We hebben steeds aan 1 soort gewend voordat we een nieuwe gaven. dan weet je ook waar ze niet tegen kan als ze last krijgt.

groeten Alfred
 
Terug
Bovenaan